وقتی مرسولات پستی بیرجند به سفر استانی می‌روند!

عدم راه‌اندازی اتوبوس طبس بیرجند، مشکلات عدیده‌ای را برای سفر طبسی‌ها به مرکز استان ایجاد کرده و حتی کار به‌جایی رسیده که ارسال و دریافت سریع مرسولات پستی طبس به هر نقطه دیگری از کشور در گروی راه‌اندازی این اتوبوس است.

طبس نیوز:عدم راه‌اندازی اتوبوس طبس بیرجند، مشکلات عدیده‌ای را برای سفر طبسی‌ها به مرکز استان ایجاد کرده و حتی کار به‌جایی رسیده که ارسال و دریافت سریع مرسولات پستی طبس به هر نقطه دیگری از کشور در گروی راه‌اندازی این اتوبوس است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از فارس،اکنون حدود ۶ ماه از الحاق شهرستان طبس به استان خراسان جنوبی می‌گذرد، اما در عین حال تاکنون خط مستقیم حمل و نقل مسافری از طریق اتوبوس بین طبس و مرکز این استان برقرار نشده است که این موضوع مشکلات عدیده ای را برای طبسی‌ها ایجاد کرده است و حتی کار به جایی رسیده که ارسال و دریافت سریع مرسولات پستی طبس به هر نقطه دیگری از کشور نیز اکنون در گروی راه‌اندازی همین اتوبوس است.

امید است که برای ارسال یا دریافت سریع مرسوله، کارتان به اداره پست طبس نیفتد، که اگر بیفتد محتمل است که حتی جابه‌جایی مرسوله‌تان تا بیش از یک هفته هم به‌طول بینجامد؛ زیاد اما نگران نباشید چرا که این موضوع مزیتی هم دارد و آن این است که بعضاً پیش می‌آید که مرسوله با مبدأ یا مقصد طبس برای رسیدن به دست گیرنده، حتی تا بیش از دو مرتبه سوار بر هواپیما می‌شود؛ و جای شکرش باقی است که در این روزگاری که با این نرخ بلیط‌های هواپیما، انسان‌ها از مسافرت هوایی عاجزند، حداقل مرسولات پستی‌شان با هواپیما، ایران را کمی دور بزنند و نائب الزیاره باشند!

اما ببینیم که مثلاً اگر بخواهید یک نامه یا بسته به‌وسیله پست از مبداً تهران به مقصد طبس ارسال شود چه مسیری را طی می‌کند. برای این منظور ابتدا مرسوله مورد نظر از یکی از شعب پست تهران که به آنجا تحویل شده است به تجزیه و مبادلات پست مرکزی تهران ارسال می‌شود که البته معمولاً این کار کمتر از یک روز طول می‌کشد؛ سپس مرسوله به‌وسیله هواپیما به بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی که در فاصله ۲۸۰ کیلومتری طبس واقع است فرستاده می‌شود؛ در ادامه مرسوله به‌صورت هوایی به مشهد در فاصله ۵۳۰ کیلومتری طبس سفر می‌کند؛ و در ادامه به‌وسیله خودرو به سمت طبس حرکت می‌کند که البته در طول مسیر مرسولات پستی شهرهای مختلفی مانند تربت‌حیدریه، گناباد، فردوس، بشرویه و… نیز تحویل می‌شود. در خوش‌بینانه‌ترین حالت این روند یعنی ارسال مرسوله از تهران به طبس، چهار شبانه‌روز به‌طول می‌انجامد. ارسال مرسوله از طبس به تهران نیز عکس همین مسیر را می‌پیماید.

حال اصلاً ما را به پایتخت چه‌کار! فرض کنید که می‌خواهید برای بیرجند، مرکز استان، نامه‌ای بفرستید. برای سفر به مرکز استان با خودرو و آن هم با سرعت مطمئنه! بیش از ۴ ساعت زمان مورد نیاز نیست، مرسوله پستی اما این مسیر را با سرعت فوق‌مطمئنه! و در زمان ۳ روز طی می‌کند. ارسال مرسوله از طبس برای مرکز استان یزد هم که شهرستان طبس به تازگی از آن منتزع شده و ۳۸۰ کیلومتر با آن فاصله دارد، ۴ روز طول می‌کشد.

در این میان اما رئیس اداره پست طبس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، همه تقصیرها را بر گردن اداره حمل و نقل و پایانه‌های طبس انداخت و اظهار داشت: اداره پست طبس و اداره کل پست استان خراسان جنوبی از همان ابتدای الحاق طبس به این استان، پیگیری‌های خود را برای برقراری خط مستقیم حمل و نقل مرسولات پستی بین طبس و بیرجند آغاز کرده‌اند، اما حقیقت این است که راه‌اندازی خط اختصاصی برای شرکت پست مقرون به صرفه نیست.

محمدحسن پوریامنش ادامه داد: از طریق رایزنی با مدیر یکی از شرکت‌های مسافربری خصوصی مقرر شده تا به محض راه‌اندازی اتوبوس طبس – بیرجند، جابه‌جایی مرسولات پستی نیز از طریق همین اتوبوس انجام شود.

حالا از مشکل تأخیر در جابه‌جایی مرسولات پستی که بگذریم، سفر مردم به مرکز استان هم مشکلات عدیده و زحمت‌هایی به همراه دارد، به طوری که این سفر بدون امکان تهیه بلیط، و با استفاده از اتوبوس‌های عبوری انجام می‌شود که سبب گله‌مندی طبسی‌ها شده است.

به هر حال در پایان با تمامی این اوصاف، امید آن می‌رود که بزودی با راه‌اندازی اتوبوس طبس – بیرجند و بالعکس، مشکل سفر مردم به مرکز استان و نیز تأخیر ارسال مرسولات پستی مرتفع شود. انشاءالله.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + هفت =