دستمزد کنونی کارگران تنها ۳۳ درصد از معیشت آنها را تامین می‌کند

معاون دبیرکل خانه کارگر ایران گفت: حداقل‌ دستمزد کنونی تنها ۳۳ درصد از زندگی آنان را پوشش می‌دهد و مابقی آن را از طریق پرکاری خودشان به تامین آن می‌پردازند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، حسن صادقی، معاون دبیرکل خانه کارگر ایران در طبس اظهار داشت: تشکیلات خانه کارگر در حال حاضر حدود یک میلیون و ۷۳۵ هزار عضو شناسنامه‌دار دارد و برای این اعضا امکانات مختلفی را در ابعاد رفاهی تعریف و تامین کرده‌ایم.

وی افزود: در حوزه آموزش، آموزش‌های کوتاه‌مدت در سطح کل کشور داریم که در سال جاری حدود ۱۹۰ هزار نفر و در سال گذشته ۲۵۰ هزار نفر را آموزش داده‌ایم.

صادقی ادامه داد: همچنین دانشگاه علمی کاربردی شاخه خانه کارگر و دانشگاه کار را داریم که موثر در پیشبرد اهداف بخش صنعت کشور بوده‌اند.

وی در خصوص روال تعیین دستمزد کارگران در سال ۹۴ گفت: کمیته افزایش دستمزد خانه کارگر طی سه ماه تحقیق میدانی داشته و از سال ۸۵ تا ۹۲ هر سال شاهد عقب‌ماندگی مزدی کارگران نسبت به تورم رسمی اعلام شده از سوی بانک مرکزی بودیم.

وی افزود: شکافی که طی سال های ۱۳۸۵ به بعد و بخشی از آن هم مربوط به قبل از ۸۵ از سال ۷۹ تا ۸۴ مجموعا حدود ۶۷ درصد عقب‌ماندگی مزد را نسبت به تورم رسمی شاهد بوده‌ایم.

معاون دبیرکل خانه کارگر ایران گفت: حداقل‌ دستمزد کنونی تنها ۳۳ درصد از زندگی آنان را پوشش می‌دهد و مابقی آن را از طریق پرکاری خودشان به تامین آن می‌پردازند.

وی ادامه داد: در بخش بازنشستگان نیز با دوباره شاغل شدن و با استقراض وام‌های ممتدی که دریافت می‌کنند این کمبود را پوشش می‌دهند.

حسن صادقی خاطر نشان کرد: پیشنهاد ما به شورای عالی کار این بوده است که ابتدا دولت و کارفرمایان بپذیرند که ۶۷ درصد مزد نسبت به تورم رسمی اعلام شده سالانه بانک مرکزی دچار عقب افتادگی شده است و بعد از آن برای نوع پرداخت آن در یک دوره زمانی هفت ساله ۱۰ درصد به اضافه نرخ تورم رسمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند به حقوق کارگران شاغل و بازنشسته اضافه کنند تا جلوی شکافی که فقر را به جامعه کارگری تزریق می‌کند و هر سال این شکاف افزایش می‌یابد گرفته شود.

وی تصریح کرد: با وجود این که دولت با مشکلات ناشی از کاهش قیمت نفت مواجه است اما با مکانیزمی که ما تعریف کرده‌ایم می‌توانیم در یک دوره زمانی ۷ تا ۱۰ ساله درصدی به اضافه تورم را تقسیم کنیم و به سفره کارگران برگردانیم تا بیش از این سفره نیروی کار کشور که سرمایه ایست برای نظام اقتصادی تهی از کالاهای اساسی نشود.

دبیرکل خانه کارگر ایران در پایان با بیان بازدید از تشکل‌های کارگری طبس گفت: خروجی نشست با تشکلات کارگری موجود در شهر طبس وفاق، همدلی و وحدت جامعه کارگری طبس بود و هم این که انگیزه کار و خدمت به جامعه کارگری را در بین مجموعه به خوبی مشاهده کردیم و امیدواریم ما هم در مرکز بتوانیم کمک بدهیم تا خانه کارگر بهتر بتواند در انجام وظایف خدمت رسانی به کارگران طبس گام های موثرتری را بردارد.

بازدید از اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی شعبه طبس، شرکت کانسرام، شهرک صنعتی و بازدید از زمین‌های واگذار شده در شهرک امام حسین(ع) از دیگر برنامه های دبیرکل خانه کارگر ایران به طبس است.

دیدگاهی در “دستمزد کنونی کارگران تنها ۳۳ درصد از معیشت آنها را تامین می‌کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 11 =