عفاف ریشه حجاب و حجاب ثمره عفاف است

زن امانت‌دار حق الهی است و باید این حقی که خدا به امانت در اختیار خانم ها گذاشته است را امانتداری کنند و این امانت را حفظ کنند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، از ۱۹ تا ۲۵ تیرماه به عنوان هفته جهانی عفاف و حجاب نامگذاری شده است و علت این نامگذاری به ۲۱ تیر، سالروز حمله رژیم پهلوی به معترضان کشف حجاب در سال ۱۳۱۵ در زمان رضا شاه برمی‌گردد.

مردم مشهد در آن سال در مسجد گوهرشاد به طرح متحدالشکل شدن ایرانی‌ها بر اساس فرهنگ غرب و همچنین علیه کشف حجاب رضاخانی تحصن کرده بودند که این اعتراضات پایانی خونین داشت و تعداد زیادی به شهادت رسیدند لذا این روز و هفته را به نام «عفاف و حجاب» نام نهادند.

نقش ماهواره ها و شبکه های اجتماعی در ترویج فرهنگ بی حجابی، ضعف دولت در برخورد با تولیدکنندگان لباس‌های غیراسلامی، کم کاری در موضوع حجاب از لحاظ اقتصادی، بی‌توجهی برخی مسئولان در قبال بدحجابی در جامعه و… از جمله عواملی است که باعث به وجود آمدن مسئله بدحجابی به عنوان یک معضل اجتماعی شده است.

به بهانه هفته «حجاب و عفاف» با حجت الاسلام دکتر محمدجواد زنجانی طبسی گفتگو کردیم و به تفصیل موضوع حجاب و عفاف و شبهات مطرح در جامعه در این خصوص پرداختیم:

– واژه حجاب از نظر لغوی به چه معناست و تفاوت آن با عفاف چیست؟

حجت الاسلام محمد جواد زنجانی طبسی گفت: شهید مطهری معتقدند که در واژه حجاب مبانی فکری و مبانی فقهی نداریم اما در مبانی فقهی واژه «ستر» یعنی پوشش را داریم و «حجاب» یک کلمه وارداتی است در عین حال از نظر مفهومی عفاف و حجاب تقریبا معانی نظیر هم دارد.

وی ادامه داد: حجاب و عفاف به معنای مانع و یک چیز بازدارنده است ولی تفاوت آنها این است که حجاب مانع ظاهری و جسمی است و عفاف مانع درونی و باطنی است.

– برخی خانم ها می‌گویند چرا باید ما حجاب داشته باشیم و چرا مردها نه؟ در این رابطه توضیح دهید.

امام جمعه موقت طبس گفت: قرآن کریم، زنان و مردان را به حفظ پوشش دعوت می‌کند، پوشش نیز به معنای حجاب پوششی و حجاب گفتار و رفتار است.

وی ادامه داد: خداوند زن و مرد را خلق کرد که طبیعت خلقت آنها تفاوت دارد برخی از صفاتی که زن‌ها دارند با مردها متفاوت است و بالعکس.

وی گفت: یکی از صفاتی که خداوند در زن قرار داده صفت خودنمایی، جلوه گری و عشوه گری است، هیچ خانمی نمی‌تواند این را انکار کند، اگر خانمی این صفت را دارد در عین زنانه بودن خودش است و اگر ندارد باید در زنانه بودنش شک کرد و صفت خوبی است که خداوند به آنها داده است.

حجت الاسلام زنجانی طبسی افزود: به عنوان نمونه خداوند صفت خشونت را در مردها گذاشته است که اگر مردها بخواهند صفت خشونت خود را در جامعه اعمال کنند آیا کسی به آنها اجازه میدهد؟ خود خانم ها راضی هستند و اجازه می‌دهند مردها به صفت خشونت خود دعوا کنند سر و دست بشکنند صرف اینکه می‌خواهند آزاد باشند؟

وی با بیان این که هیچکس قبول نخواهد کرد افزود: به همین دلیل خانم ها نیز نباید صفت عشوه گری و جلوه گری خود را در جامعه اعمال کنند.

وی تصریح کرد: مرد باید خودداری کند و زن نیز برای خودداری از این خودنمایی باید حجاب را رعایت کند که قرآن خیلی به آن سفارش میکند.

 

– برخی می‌گویند این که دل آدم پاک باشد کافی است و نیازی به حجاب نیست. در این باره توضیح دهید.

امام جمعه موقت طبس با بیان این که حجاب پوشش بیرونی و عفت حجاب درونی و باطنی است افزود: رابطه مستقیمی بین حجاب درونی و بیرونی وجود دارد.

وی ادامه داد: کسی که ادعای عفت می‌کند این عفت درونی را چطور می‌خواهد در بیرون خود نشان دهد؟

حجت الاسلام زنجانی طبسی گفت: البته این طور نیست که بگوییم هر کس که حجاب داشت عفیف است، بلکه هر کس که عفاف را می‌خواهد باید نماد بیرونی آن که حجاب است رعایت کند.

وی گفت: رابطه حجاب و عفاف همانند رابطه ریشه و درخت و میوه آن است یعنی عفاف ریشه حجاب است و حجاب میوه و ثمره عفاف است.

امام جمعه موقت طبس ادامه داد: بنابراین کسی نمی‌تواند بگوید من دلم پاک است این دل پاکی را چطور می‌خواهی نشان دهی؟

وی گفت: اگر زنی بگوید من عفت دارم و با حجاب خود نشان نداد تمام علمای روانشناس و علم اخلاق می‌گویند نمی‌تواند ادعا کند که من عفیف هستم چون زمانی می‌تواند این ادعا را بکند که با حجاب خود نشان دهد و الا نخواهد بود.

 

– چرا در بحث حجاب زنان تاکید زیادی بر روی چادر است؟

حجت الاسلام زنجانی طبسی گفت: مقام معظم رهبری حجاب برتر را چادر می‌دانند و ما باید این حجاب برتر را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: علت آن این است که چادر جزئی از فرهنگ ملی ما و نماد زن ایرانی است و مربوط به قبل از اسلام است و هم فرهنگ اسلامی است.

امام جمعه موقت طبس گفت: اگر کسی نخواهد مساله اسلامی را رعایت کند حداقل ملیت و فرهنگ ملی خود را حفظ کند و آن فرهنگ ملی در اینجا چادر است.

وی تاکید کرد: بنابراین کسی که چادر سر می‌کند هم فرهنگ اسلامی و هم فرهنگ ملی را حفظ کرده است.

 

– بعضی از خانم‌ها می‌گویند که پدر و مادر یا شوهرمان راضی نیستند که چادر بپوشیم یا برخی می‌گویند من حق دارم که هر طور دلم می‌خواهد هر پوششی را انتخاب کنم چرا شما این حق را از من می‌گیرید. در این خصوص توضیح دهید.

امام جمعه موقت طبس گفت: در پاسخ به این افراد باید گفت نه خانواده و نه خود شما حق ندارند این حرف را بزنند چون حجاب حق آن‌ها نیست بلکه حجاب حق خداست و حق الله است.

وی تصریح کرد: در مورد بیرون رفتن زن از خانه، شوهر می‌تواند به زنش اجازه ندهد و حق اوست ولی در مورد حجاب این حق الهی است و شوهر نمی‌تواند بگوید تو با حجاب نمیتوانی بیرون بروی چون حق او نیست و حق خداست.

حجت الاسلام زنجانی طبسی افزود: زن امانت‌دار حق الهی است و باید این حقی که خدا به امانت در اختیار خانم ها گذاشته است را امانتداری کنند و این امانت را حفظ کنند.

وی در خصوص اینکه برخی می‌گویند «من دوست دارم اینطور باشم و حق من است» گفت: این تفکر انسان‌گرایی(اومانیسم) است که معمولا از غرب آمده است.

امام جمعه موقت طبس تصریح کرد: تفکر غرب در بحث اومانیسم می‌گوید اگر امری بین خواسته خودت و خواسته خدا دایر شد کدام خواسته را باید اجرا کنی که اگر خواسته خدا را اجرا کنی روز قیامت به تو پاداش می‌دهند که نسیه است اما خواسته تو در حال حاضر نقد است پس آن را اجرا کن.

وی گفت: لذا اینجا خواسته انسان بر خواسته خدا مقدم می‌شود و اومانیسم تفکرش این است که می‌گوید اول من و خواسته من، «من» به جای خدا می‌نشیند و در تفکر اومانیسم انسان به جای خدا می‌نشیند لذا اینها رسوبات تفکر اومانیسم است که در ما رسوخ کرده است.

امام جمعه موقت طبس گفت: این تفکر بعد از رنسانس در غرب پیدا شد که به سمت بی حجابی رفتند و در حال حاضر ارتدکس‌ها که مسیحی هستند نسبت به پوشش بدن و مو بسیار حساس هستند لذا زنان ارتدکس حجاب را رعایت می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت پوشش در ادیان الهی گفت: در یهودی‌ها اگر خانمی بدون پوشش در مجامع عمومی بود حکمش سنگسار بود و این حکم تورات است همچنین در مسیحیت پوشش و حجاب یکی از مبانی اساسی است.

حجت الاسلام زنجانی طبسی گفت: قبل از رنسانس اگر نقاشی‌های حضرت مریم را نگاه کنید می‌بینید حضرت مریم با پوشش روسری یا در اصطلاح ما چارقد کشیده‌اند اما بعد از آن دوره که غرب به سمت لیبرالیسم و اومانسیم رفت، حضرت مریم را بی‌حجاب و با موهای بیرون می‌کشند.

وی افزود: همین تفکر در فرهنگ ما هم رسوخ کرد برای مثال در قدیم نقاشی فردوسی و حافظ و سعدی را با عمامه و لباس ملی ایرانی می‌کشیدند اما اکنون متاسفانه حافظ و سعدی و فردوسی را با موهای افشان و بدون عمامه می‌کشند که این همان رسوبات تفکر غربی است که در فرهنگ ما رسوخ کرده است.

گزارش: نجفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =