از استعفا‌ها برای ابقای آخوندی‌ تا استیضاح دوباره وی/ توقف بررسی سانحه هواپیمای تهران طبس باز هم از علل استیضاح

با وجود تلاش های گوناگون وزیر راه برای عدم پاسخگویی به سوال های نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بار دیگر نمایندگان بر آن شدند تا این وزیر دولت یازدهم را تا پای استیضاح بکشانند تا به اقداماتش در مقابل نمایندگان مردم پاسخ دهد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، حادثه سقوط هواپیمای تهران – طبس و کشته شدن ۴۰ نفر از همشهریان و هم وطنانمان تلخ ترین حادثه پس از زلزله سال ۵۷ برای مردم شهرستان طبس بود.

این حادثه در ساعت ۹:۲۰ ‌روز یکشنبه ۱۹ مردادماه ۱۳۹۳ رخ داد و هواپیمای ایران ۱۴۰ متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان، دقایقی پس از برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد تهران، یک موتور خود را از دست داد و با وجود تلاش خلبان برای بازگشت به فرودگاه، هواپیما پس از برخورد به کابل‌های برق، دچار سانحه شد ‌و در جاده مخصوص کرج سقوط کرد.

لحظاتی کوتاه پس از زمین خوردن این هواپیما در حوالی دیوار فرودگاه مهرآباد، بال‌های هواپیما به دلیل‌ پربودن ظرفیت مخزن سوخت منفجر شد؛ در این حادثه چند تن از مسافران موفق شدند از شکاف‌ ایجاد شده هنگام برخورد هواپیما با زمین و قبل از انفجار،‌ از هواپیما خارج شوند، اما متأسفانه لحظاتی کوتاه پس از برخورد هواپیما با زمین، انفجار مهیب رخ داد و بقیه مسافران و خدمه پروازی در مجموع ۴۰ نفر در این حادثه جان باختند.

در این پرواز ۳۴ مسافر بزرگسال، ۳ نوزاد زیر دو سال و ۳ کودک زیر ۱۲ سال حضور داشتند؛ تعداد ۸ نفر از این سانحه جان سالم به در بردند و متأسفانه بقیه مسافران جان باختند؛ خدمه پروازی این هواپیما شامل دو نفر خلبان، دو نفر مهماندار، دو مهندس پرواز و دو نفر از گارد (امنیت) پرواز بودند.

وزیری که به طبس آمد اما نه تنها عذرخواهی نکرد بلکه حتی یادی از سانحه هواپیمای تهران-طبس نکرد

در تاریخ سوم دی ماه سال ۱۳۹۳ و تنها کمتر از پنج ماه از این حادثه دولت یازدهم به استان خراسان جنوبی سفر کرد و طی آن وزیر راه و شهرسازی به عنوان نماینده دولت به این شهرستان آمد.

اما متاسفانه وی در این شهرستان نه تنها از حادثه دیدگان و مردم داغدار شهرستان عذری نخواست بلکه یادی هم از حادثه دیدگان نکرد.

نکته دیگر سفر وی این بود که در حالی سخنرانی و دیدار عمومی وی با مردم طبس لغو شد که تا پیش از آن جزو برنامه های آخوندی در طبس مطرح و اطلاع رسانی شده بود.

عدم وجود امضای نماینده طبس در درخواست استیضاح وزیر راه

با وجود طرح سوال «علت توقف بررسی علت حادثه سقوط هواپیمای تهران-طبس» در درخواست نمایندگان متقاضی استیضاح آخوندی اما نام نماینده طبس ذیل امضا کنندگان این درخواست که در رسانه ها منتشر شده است وجود ندارد.

محمدرضا امیرحسنخانی، نماینده مردم شهرستان های فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی در آذرماه امسال در گفتگو با خاورستان با اشاره به استیضاح وزیر راه و شهر سازی، اظهار کرد: پیش از بحث استیضاح، وزیر راه و شهرسازی باید پاسخگوی پرونده سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ (آنتونوف) تهران_طبس باشد.

وی با بیان اینکه در این سانحه ۴۰ تن از هم وطنانمان جان باختند، خاطرنشان کرد: با وجود تشکیل دادگاه بازماندگان این سانحه هنوز قانع نشده اند از این رو وزیر راه موظف است پاسخگوی مردم باشد.

بازماندگان سانحه هوایی تهران-طبس خسارت دریافت نکردند

مجتبی بیطرف ثانی که خواهر و دو خواهر زاده اش (سید محمدطاها و زینب سادات طالبی) را  در این حادثه از داده است در گفتگو با طبس نیوز گفت: دیه به ما پرداخت شده است اما با این وجود خسارتی به ما پرداخت نشده است.

استعفاها برای ابقای وزیر راه

پس از وقوع سانحه سقوط هواپیمای تهران – طبس بود که موضوع استیضاح آخوندی‌ مطرح شد، اما آخوندی که ‌مایل نبود صندلی خود را در طبقه ۱۵ وزارت راه و شهرسازی از دست بدهد، موفق شد با طرح استعفای معاون وقت خود و رئیس آن زمان‌ سازمان هواپیمایی کشوری، از موضوع استیضاح فاصله بگیرد.

به هر حال بروز این سانحه هوایی و قصور برخی متولیان در رخ دادن این اتفاق، پاشنه‌آشیل استیضاح وزیر راه و شهرسازی شده بود وآخوندی توانست با این تغییر در ریاست سازمان هواپیمایی، موضوع استیضاح خود را کمرنگ‌ و سپس بی‌رنگ کند و تلویحاً هم موفق شد.

در دومین سانحه بزرگ دوران مدیریت وزیر راه و شهرسازی، این بار ۴۳ نفر از مسافران قطار در حادثه برخورد قطارهای مسافری جان باختند.

برخورد دو قطار مسافری سمنان-مشهد و تبریز-مشهد در ایستگاه هفت‌خوان و در ساعت ۰۷:۴۵ صبح روز پنجم آذرماه امسال، موجب جان باختن ۴۳ نفر و مصدومیت ۱۰۳ تن از مسافران شد؛ در این سانحه پنج تن از ماموران فنی راه آهن نیز جان باختند.

اما آخوندی اینبار هم برای مقابله با موضوع استیضاح و استعفای خود، دست به قربانی کردن معاونان خود زد تا همان میز طبقه ۱۵ ساختمان شهید دادمان، کماکان حفظ بماند.

در مجلس نهم در روز استیضاح ۲۵۲ نماینده در صحن مجلس حاضر بودند که در نهایت تنها ۷۲ نماینده به استیضاح رای موافق دادند و ۱۷۵ نماینده هم رای مخالف دادند. پنج نماینده هم رای ممتنع دادند. وزیر مجددا بر سمت خود ابقا شد. حال روز یکشنبه باید منتظر نتیجه آرای نمایندگان بر استیضاح دوم این وزیر بود.

محورهای استیضاح آخوندی

دلایل طرح استیضاح از سوی نمایندگان تقاضاکننده در ۱۳ بند مطرح شده که بروز دو سانحه مرگبار در شبکه ریلی در دو سال گذشته در صدر آن‌ها قرار دارد.

نمایندگان خواستار توضیح وزیر درباره توسعه فعالیت اقتصادی بنگاه‌های وابسته به او و فرزندش در حوزه قراردادهای مربوط به وزارتخانه و به کارگیری نیروهای بازنشسته در پست‌های کلیدی وزارتخانه و سکوت در قبال تخلفات اقتصادی انجام شده، هستند.

دلایل بلاتکلیف ماندن مسکن مهر و عمل نکردن به شعار مسکن اجتماعی و توقف طرح جامع مسکن، مخفیانه انجام شدن توافق خرید هواپیما و ارایه نکردن گزارش آن به مجلس نیز از دیگر پرسش‌هایی است که وزیر باید به آن‌ها پاسخ گوید.

شفاف نبودن قراردادهای شرکت فرودگاه‌های کشور و نبود نظارت بر فعالیت اقتصادی مدیران این شرکت، علت توقف بررسی سانحه آنتونوف ۱۴۹ تهران- طبس و چهار سانحه مرگبار هوایی و ریلی و دیگر موارد در فهرست پرسش‌هایی قرار دارد که از سوی نمایندگان تقاضا کننده استیضاح مطرح شده است.

حداقل دستاورد استیضاح

محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون حقوقی مجلس در گفت وگو با رسانه ها در پاسخ به این پرسش که استیضاح وزیر در ماه‌های پایانی دولت آیا مشکلی را حل خواهد کرد، گفت: استیضاح و مطرح شدن این موضوعات در مجلس دست کم سبب ایجاد تعهد در وزارتخانه و دولت برای حل مسایل و مشکلات این حوزه خواهد شد، بخصوص تدبیر برای ایمنی بیشتر در حوزه حمل و نقل که این دستاورد بسیار خوبی برای نمایندگان مردم در مجلس خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =