دفتر تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی روایت‌گر «واقعه طبس» شد

دفتر تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در راستای فعالیت‌های خود به تازگی به تالیف درباره واقعه طبس همت کرده است تا اثری جامع بر اساس آنچه به وقوع پیوسته منتشر کند.

شکست امریکا در صحرای طبس

 به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، دفتر تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در راستای فعالیت‌های خود به تازگی در کنار تالیف آثاری پیرامون تسخیر لانه جاسوسی و حضور امام خمینی (ره) در فرانسه به سوژه‌های دیگری همانند واقعه طبس می‌پردازد.

هنوز به موضوع «واقعه طبس» بصورت جامع پرداخت نشده و همچنان این ماجرا به درستی آشکار سازی نشده و پرداختن به این ماجرا مهم شمرده می‌شود. از وقوع واقعه طبس تاکنون اسنادی از سوی آمریکایی‌ها منتشر شده ضمن اینکه گفت‌وگوهایی هم صورت گرفته، بنظر می‌رسد با جمع‌بندی این اطلاعات بتوان یک کتاب درباره ماجرای طبس منتشر شود.

بدین سبب تالیف درباره واقعه طبس چندی است به همت «دفتر تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی» و زیر نظر حجت‌الاسلام سعیدفخرزاده رئیس دفتر تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی آغاز شده است چراکه داغ شکستی که آمریکایی‌ها در ایران خوردند آنها را رها نخواهد کرد. این شکست ضربه‌ای دوباره به احساس غرور و اعتماد به نفس آنان زد.

شکست آمریکا در عملیات آزاد سازی گروگان ها در واقعه طبس در زمان ریاست جمهوری کارتر سبب شد تا وی آرای عمومی را در انتخابات بعدی از دست بدهد. زمانی که وی در واپسین روزها و دقایق ریاست جمهوری خود نتوانست مسأله گروگان‌ها را خاتمه دهد اعتماد مردم به وی و حکومتش سلب شد.

لذا جمهوری خواهان از این موقعیت استفاده و اعلام کردند که تلاش چندین ساله آمریکا به ویژه جمهوری خواهان برای ایجاد یک دولت وابسته در منطقه خلیج فارس با سقوط شاه و اقدامات نسنجیده دموکرات‌ها از بین رفته و حتی بدتر از آن، عملکرد ضعیف دموکرات‌ها به گونه‌ای بوده که عده‌ای به خود خسارت داده و دیپلمات‌های آمریکا را به اسارت می‌‌گیرند. نتیجه وضعیت فراهم شده، روی آوری افکار عمومی به جمهوری خواهان و شکست سخت دموکرات‌ها بود. در این سال سرنوشت انتخابات آمریکا نه در واشنگتن بلکه در صحرای طبس رقم خورد.

همچنین کارتر پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری این گونه زبان به اعتراف می‌‌گشاید «سال‌های آخر ریاست جمهوری من در گروگان آیت‌الله خمینی بودم».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − چهارده =