«زغال‌سنگ» مادر صنعت فولاد کشور

امروزه فولاد به عنوان نماد صنعتی بودن کشورها محسوب می شود و از آنجا که سنگ آهن در فرایند کوره بلند و در مجاورت کک زغال سنگ تبدیل به آهن می شود، لذا اهمیت جایگاه زغال سنگ به عنوان ماده اولیه مورد نیاز صنعت فولاد کشور به وضوح مشهود است.

طبس نیوز:  امروزه فولاد به عنوان نماد صنعتی بودن کشورها محسوب می‌شود و از آنجا که سنگ آهن در فرایند کوره بلند و در مجاورت کک زغال‌سنگ تبدیل به آهن می‌شود، لذا اهمیت جایگاه زغال‌سنگ به عنوان ماده اولیه مورد نیاز صنعت فولاد کشور به وضوح مشهود است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از ایرنا، شرکت دولتی «زغال سنگ پروده طبس»، در سالی که از سوی رهبر فرزانه انقلاب بنام «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری شد شاهد ثبت رکوردهایی جدید در عرصه تولید و فروش زغال سنگ خام و کنسانتره بود.

این شرکت با هدف بهره برداری از ذخایر زغال سنگ ایران در سال ۱۳۸۶ به ثبت رسید تا به عنوان نخستین بهره بردار مکانیزه زغال سنگ کشور، فعالیت خود را آغاز کند.

مدیر عامل شرکت زغال سنگ پرورده طبس گفت: حوضه زغال دار طبس با وسعتی بالغ بر ۳۰ هزار کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی ۲.۵ میلیارد تن زغال سنگ کک شو و حرارتی در چهار منطقه، غنی ترین و بزرگترین ناحیه زغالی ایران محسوب می شود.

ˈرمضان کریتی ثانیˈ افزود: ناحیه پروده نیز با وسعت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع و ذخیره زمین شناسی ۱.۱ میلیارد تن زغال سنگ کک شو، یکی از چهار ناحیه حوضه زغالی طبس و بزرگترین حوضه زغال سنگ کک شو ایران محسوب می شود.

وی یادآورشد: ناحیه های مزینو، آبدوغی و نایبند نیز هر کدام به ترتیب با ذخیره تخمینی سه هزار،۵۰۰ و ۳۵۰ میلیون تن زغال سنگ در مکان بعدی قرار دارند.

کریتی ثانی به نحوه بهره برداری از فاز یک معدن پروده اشاره کرد و افزود: پس از انجام مطالعات امکان پذیری استخراج مکانیزه و اجرای عملیات فاز یک تجهیز معدن زغال سنگ پروده توسط کنسرسیوم ˈایرتیک – ایراسکوˈ در نهایت این فاز با ظرفیت تولید سالانه ۱،۵ میلیون تن زغال سنگ خام(از درون آن ۷۵۰ هزار تن کنسانتره)، به روش استخراج جبهه کار طولانی یا لانگ وال(long-wall) در ˈپروده یکˈ از سال ۱۳۸۶ توسط شرکت زغال سنگ طبس مورد بهره برداری قرار گرفت.

ایرتیک شرکت بین المللی مهندسی ایران است که در سال ۱۳۷۳ شرکت ایراسکو را که یک شرکت ایتالیایی وابسته به این شرکت می باشد، تاسیس کرد تا در قالب کنسرسیومی اجرای برخی از پروژه های بزرگ صنعتی را بر عهده گیرد.

کریتی افزود: همزمان با اجرای طرح مذکور، بزرگترین کارخانه زغالشویی ایران نیز در جوار معدن با مساحت پنج هزار و ۶۲۰ متر مربع و با ظرفیت ۳۰۰ تن بر ساعت احداث و همگام با آغاز استخراج زیرزمینی، فرآوری زغال سنگ خام با دو روش محیط سنگین و فلوتاسیون ستونی در این کارخانه عملیاتی شد.

مدیر عامل شرکت زغال سنگ پرورده طبس گفت: فاز دوم بهره برداری مکانیزه از ذخایر ناحیه پروده در قالب طرح تکمیل اکتشافات و تجهیز معدن زغال سنگ ˈپروده ۴ˈ طبس به منظور تولید ۷۵۰ هزار تن زغال سنگ خام(از درون آن ۷۵۰ هزار تن کنسانتره)، به زودی عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: عملیات فاینانس ویژه معدن ˈپروده ۴ˈ صورت پذیرفته و تمامی عملیات عمرانی منوط به انجام عملیات فاینانس و تامین اعتبار از سوی بانک است.

کریتی یادآورشد:شرکت زغال سنگ پرورده طبس در طول عمر کوتاه فعالیت خود موفق شده زمینه اشتغال حدود یکهزار و ۲۰۰ نفر را به صورت مستقیم (فاز یک) و بیش از پنجاه هزار نفر را به صوت غیرمستقیم فراهم آورد.

به گفته وی با راه اندازی فاز ۲ و بهره برداری از معدن پروده ۴، زمینه اشتغال ۵۰۰ نفر دیگر نیز فراهم می شود.

مدیر عامل شرکت زغال سنگ پرورده طبس، افزایش تولید در معادن شماره یک و مرکزی پروده به منظور دستیابی به ظرفیت اسمی، طراحی و راه اندازی معادن کوچک و واگذاری به بخش خصوصی، تکمیل اکتشافات و طراحی و راه اندازی بلوک های مکانیزه پروده شرقی، طراحی، آماده سازی و استخراج زغال سنگ حرارتی به منظور مصرف کارخانه کک سازی که با اجرای این طرح ها زمینه اشتغال مستقیم نزدیک به دو هزار نفر ایجاد خواهد شد را از اهداف توسعه این شرکت در افق چشم انداز بیان کرد.

وی افزود: شرکت زغال سنگ پرورده طبس در فروردین و اردیبهشت امسال، بیش از ۷۹ هزار و ۶۰۰ تن کنسانتره زغال سنگ تولید کرد که این رقم در مدت مشابه پارسال ۵۵ هزار و ۸۵۰ تن بود.

کریتی به رشد ۱۵۰ درصدی تولید زغال سنگ خام اشاره کرد و یادآورشد: این شرکت طی دو ماهه نخست امسال، ۲۹۳ هزار و ۴۳۰ تن زغال سنگ خام تولید کرد و این در حالی است که میزان زغال سنگ خام تولید شده در مدت مشابه سال گذشته، ۱۱۶ هزار و ۴۵۳ تن بود.

وی افزود: شرکت زغال سنگ پرورده طبس تمام مکانیزه، با تولید هفت هزار و ۱۰۰ تن زغال سنگ خام در روز ۲۹ اردیبهشت امسال، رکورد جدید تولید روزانه را در کشور ثبت کرد.

به گفته کریتی ثانی، بیشترین آمار بارگیری و حمل کنسانتره زغال سنگ در دو بخش ریلی و جاده ای در تاریخ ۱۶ فروردین ۹۳ اتفاق افتاد که به ترتیب ۷۹۱۱ تن و ۱۶۶۷ تن بود.

اخذ گواهینامه های مدیریت کیفیت ISO 9001:2008 و زیست محیطی OHSAS 18001:2007، بهره بردار نمونه معادن زیرزمین کشور سال ۱۳۹۱، نشان یک ستاره تلاش گران ارزیابی بهره وری سال ۱۳۹۱، کارآفرین نمونه سال ۱۳۸۹، واحد برتر HSE سال ۱۳۸۷، واحد نمونه صنایع و معادن یزد سال ۱۳۸۷ و بهره بردار نمونه معدنی سال ۱۳۸۵ بخشی از افتخارات این معدن است.

شهرستان طبس با وسعت ۵۵ هزار و ۴۶۰ کیلومتر مربع در غرب استان خراسان جنوبی واقع شده و بر اساس سر شماری نفوس سال ۹۰، جمعیت آن بالغ بر ۷۵ هزار نفر است.

راه های ارتباطی طبس از طریق جاده های آسفالته با پنج استان همجوار و نیز از طریق خط آهن ریلی و فرودگاه برقرار می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + هشت =