نقش کلیدی رابطان فرهنگی در برنامه راهبردی کمیته امداد

نقش کلیدی رابطان فرهنگی در برنامه راهبردی کمیته امداد

به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، احمد رفیعی صبح امروز در گردهمایی رابطان فرهنگی مدارس، رابطان را پشتوانه‌ای قوی و محکم برای کمیته امداد دانست و ضمن تقدیر از تلاش‌های رابطان فرهنگی، به برنامه راهبردی ۵ ساله کمیته امداد که مبتنی بر سند چشم‌انداز کشور تدوین شده است اشاره کرد و اظهار داشت: برنامه راهبردی ۵ ساله کمیته امداد در سه محور اصلی شامل «حمایت از محرومان و زدودن فقر»، «توانمندسازی محرومان»، و «اعتمادسازی و جلب مشارکت‌های مردمی» تدوین شده است که در حوزه «حمایت از محرومان و زدودن فقر» در راستای تأمین حداقل نیازهای اساسی مددجویان و نیازمندان، بهبود شاخص‌های زندگی خانواده‌های فاقد درآمد کافی، رسیدگی به نیازهای فوری نیازمندان، توجه به گروه‌های خاص مانند زنان و کودکان بی‌سرپرست و سالمندان و ارائه خدمات حمایتی به صورت زمان‌دار و هدفمند تلاش می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین حوزه «توانمندسازی محرومان» شامل سالم‌سازی فضاهای فرهنگی و اقتصادی خانواده‌های تحت پوشش، تقویت و هدایت استعدادهای برجسته و بالقوه دانش‌آموزان و دانشجویان تحت حمایت و ایجاد فرصت‌های اشتغال مولد برای محرومان، و حوزه «اعتمادسازی و جلب مشارکت‌های مردمی» شامل بهره‌مندی از همدلی، توانایی‌ها و منابع عظیم مردمی برای مبارزه با فقر و محرومیت و ارتباط و بهره‌گیری از نهادهای عام‌المنفعه عمومی و مؤسسات خیریه مردمی است.

* توانمندسازی محرومان تنها با همیاری رابطان فرهنگی میسر است

مدیر کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) شهرستان طبس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شناخت و شکوفایی استعدادهای محرومان و افزایش آگاهی و ارتقاء سطح فرهنگی و حرفه‌ای خانواده‌های نیازمند به ویژه جوانان و دانش‌آموزان، بهترین راهکار در راستای توانمندسازی محرومان است که این مهم تنها با همیاری و همدلی رابطان فرهنگی مدارس میسر خواهد شد.

وی ادامه داد: رونق بخشیدن به فضای کسب و کار خانواده‌های نیازمند و بسترسازی مناسب برای رشد مددجویان صاحب دانش و فن و همچنین افزایش سطح رفاه خانواده‌های نیازمند و حفظ عزت و کرامت محرومان از جمله مواردی است که در دستور کار کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) شهرستان طبس قرار دارد که تحقق آن همکاری بیش از پیش رابطان فرهنگی را می‌طلبد.

* رابطان فرهنگی با دانش‌آموزان ارتباط مؤثر برقرار کنند

رفیعی از رابطان فرهنگی مدارس خواست تا در راستای برقراری ارتباط مؤثر با دانش‌آموزان، رشد و ارتقای تحصیلی و تربیتی دانش‌آموزان، شناسایی دانش‌آموزان دارای مشکلات روحی، عاطفی و روانی، شناسایی اقشار نیازمند و آسیب‌پذیر جامعه، افزایش اعتماد خیّران به جایگاه کمیته امداد، و افزایش تعامل با امور فرهنگی کمیته امداد، بیش از پیش تلاش کنند.

* ۶۰۰ دانش‌آموز طبسی تحت پوشش کمیته امداد

مدیر کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) شهرستان طبس همچنین به ارائه آماری از خدمات ارائه شده در سال گذشته پرداخت و خاطرنشان کرد: ۶ هزار و ۶۰۰ نفر در قالب ۳ هزار و ۴۰۰ خانواده، تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) شهرستان طبس هستند که در سال ۱۳۹۰ در مجموع بالغ بر ۸۷ میلیارد ریال به این خانواده‌ها پرداخت شده است.

وی بیان کرد: در سال گذشته در مجموع مبلغ ۱۷ میلیارد و ۴۴۵ میلیون ریال از طریق مشارکت مردم نوع‌دوست شهرستان طبس جمع‌آوری شده که این میزان معادل ۱۷ درصد کل اعتبارات کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) شهرستان طبس است.

رفیعی همچنین با اشاره به اینکه حدود ۶۰۰ نفر دانش‌آموز در شهرستان طبس تحت حمایت کمیته امداد هستند، افزود: طی سال ۱۳۹۰ به وسیله کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) شهرستان طبس در مجموع مبلغ یک میلیارد و ۱۷۸ میلیون ریال در حوزه خدمات فرهنگی هزینه شده است.

* فرهنگیان، معتمدترین قشر نظام

مدیر آموزش و پرورش شهرستان طبس نیز در این گردهمایی اظهار داشت: تحقیقات نهادهای بی‌طرف نشان‌دهنده این موضوع مهم است که فرهنگیان معتمدترین قشر نظام هستند و کمترین تخلفات اداری نیز مربوط به وزارت آموزش و پرورش است.

غلامحسین طاهری با بیان اینکه آموزش و پرورش همواره پذیرای متدین‌ترین و باشخصیت‌ترین افراد جامعه بوده است، خاطرنشان کرد: مدرسه در هر رشد، تعالی، تحول و ترقی، به عنوان نقطه اتصال با مردم شناخته می‌شود و معلم و مربی هم نقطه امید و محور هر ترقی است.

* ۱۵ درصد دانش‌آموزان طبس نیاز جدی به حمایت دارند

طاهری بیان کرد: در شهرستان طبس ۴۲۳ دانش‌آموز یتیم داریم که با افزودن دانش‌آموزان در معرض آسیب طلاق و مشکلات خانوادگی و دارای پدر زندانی به این تعداد، این نتیجه حاصل می‌شود که حدود ۱۵ درصد دانش‌آموزان این شهرستان نیاز جدی به رسیدگی و حمایت دارند.

در پایان گردهمایی رابطان فرهنگی مدارس طبس، از سررابطان و تعدادی از رابطان فرهنگی کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) طبس در مدارس این شهرستان با اهدای لوح و هدایایی تقدیر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − سه =