واکنش شدید شورای شهر طبس به قطع غیرقانونی نخیلات توسط اداره اوقاف و امورخیریه

شورای اسلامی شهر طبس به قطع نخیلات سرسبز در زمین موقوفه خیابان ۲۴ متری شهید باهنر واکنش نشان داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس(طبس نیوز)، این زمین که دارای ده‌ها نفر درخت خرما بوده است، در خیابان ۲۴ متری شهید باهنر، مقابل مدرسه مشکان طبسی واقع شده و به عنوان یکی از کهن‌ترین موقوفات شهرستان طبس مطرح است.

متن بیانیه‌ای که توسط روابط عمومی شورای اسلامی شهر طبس نسبت به خبر نابودی موقوفات در هفته احیاء وقف(نمایش خبر) منتشر شده است به این شرح است:

بسمه تعالی

“سخرها علیهم سبع لیال و ثمانیه ایام حسوما فتری القوم فیا صرعی کانهم اعجاز نخل خاویه.” “آن عذاب را هفت شب و هشت روز پی در پی بر آنان بگماشت . آن قوم را چون تنه های خرما می دیدی که افتاده اند و مرده اند.” (حاقه/۷)

شبیخون بامداد شنبه ۶ دیماه ۹۳ توسط اداره محترم اوقاف و امورخیریه طبس، پیش از هر چیز به یک کابوس وحشتناک شباهت داشت که بی تردید همۀ آحاد شهروندان طبس را به شدت نگران و موجی از التهاب را بر افکار عمومی حاکم کرد.

قلع و قمع و قطع درختان سرسبز، شاداب و کهن نخل آن هم در یک زمین موقوفه با وقفیت باغ که بی شک از گرانمایه ترین آثار طبیعی شهرستان کویری طبس محسوب می شود، صرفاً با استدلال (بهانه!) کاشت درختان دیگر یا مرکبات، انجام شد که در واقع هم توهین به وقف و هم توهین به عاشقان طبیعت و فضای سبز بود.

در حالیکه کویر در ۱۵ سال گذشته به دلیل کاهش نزولات آسمانی با بحران شکننده خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و برای قد کشیدن هر نهال سبز، شهرداری و دیگر دستگاه های متولی سالها تلاش می کنند؛ مردم شهر طبس ناباورانه در یک روز تعطیل به طور شبانه، پنهان از چشم شهروندان و بدون هرگونه مجوز، شاهد قطع و نابودی ده ها اصله درخت خرمای سرسبز شدند.

کمیسیون فضای سبز شورای اسلامی شهر طبس پس از این بحران در جلسه ای فوق العاده ضمن تذکر به خاطیان خواهان توقف این عملیات موهوم شده بود اما متاسفانه سازمان متولی وقف شهرستان نه تنها توجهی نکرد که بیرحمانه درختان این زمین موقوفه را به نابودی کشید و برهوتی خشک خلق کرد.

مردم دیار دارالمومنین به یاد دارند که درخت خرما به تبعیت از امیرالمومنین حضرت علی (ع) دارای حرمت است و گذشتگان این شهر این درخت گهربار، سرسخت در حوادث طبیعی و همیشه سرسبز را گاه مهریه بانوان خویش قرار می داده اند.

وقتی درخت نخلی قطع میشود گویی انسانی به قتل رسیده و درخت بسیار مقدسی است و این بخاطر شباهت بسیار نزدیک و جالبی هست که این درخت به انسان دارد و نخل از ان جهت با واحد نفر شمرده می شود که حرمت والای آن محرز باشد و تمام بخش های این درخت تنومند موجب نفع بوده و صنایع دستی طبس بر پایه آن استوار است.

این درخت که نماد استواری است و گاهی عمری حداقل ۱۰۰ ساله دارد، برای کویرنشینان تنها قوت و غذای مردمان این دیار در زمان های قحطی سال های دور محسوب می شده و هنوز می بینیم خانه هایی که مالک آن برای حفظ و حراست یک نفر درخت خرما، سازه ساختمانی خود را تغییر داده و یا حتی ناقص کرده تا نخل لطمه ای نبیند.

شورای اسلامی شهر طبس ضمن محکوم نمودن اینگونه اعمال، هشدار می دهد؛ اقدام در جهت تخریب این مواهب الهی که مورد تکریم و اعزاز شهروندان و نیز گوشه ای از سرسبزی اندک کویر خشکیده ایران می باشد و نزد مردمان مسلمان از دیرباز به بارزترین وجوه در احادیث و روایت نیز مورد حرمت بوده است، به مثابه نابودی طبیعت و حمله برعلیه تاریخ این سرزمین تلقی کرده و قابلیت پیگیری قضایی آن را برای خویش محفوظ می داند.

طبق ماده ۵ قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب سال ۱۳۸۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام تلاش و اهتمام در جهت صیانت و حفاظت ویژه از درختان سرسبز حوزه شهری بویژه نخل این نماد طبیعی استقامت کویر، وظیفه ای اسلامی و ملی خود می دانیم تا ضمن پیگیری قضایی و قانونی این تخلف؛ شهرداری را مکلف به پیشگیری از این نوع اشتباهات غیرقابل جبران می نماییم.

 

خبرهای مرتبط:

2 دیدگاه دربارهٔ «واکنش شدید شورای شهر طبس به قطع غیرقانونی نخیلات توسط اداره اوقاف و امورخیریه;

  1. جهت اطلاع رسانی به دادستان محترم عمومی و انقلاب طبس و همچنین مسئولین یا مردمی که قصد پیگیری دارند: این عمل طبق قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات جرم و از جمله جرایم عمومی هم می باشد. لذا به صرف اطلاع،گزارش یا شکایت، دادسرا موظف به تعقیب و رسیدگی می باشد.
    ماده ۶۸۵ قانون مجازات اسلامی- هرکس اصله نخل خرما را به هر ترتیب یا هر وسیله بدون مجوز قانونی از بین ببردیا قطع نماید به سه تا شش ماه حبس یا از یک میلیون و پانصدهزار تا سه میلیون ریال جزای نقدی یاهر دو مجازات محکوم خواهدشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + هشت =