جوابیه تند رئیس اداره اوقاف شهرستان به شورای شهر طبس در پی قطع درختان خرما/ یا بنده یک روحانی دروغگو هستم یا افراد فوق

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس در خصوص خبر واکنش شورای اسلامی شهر به قطع نخل‌های خرما جوابیه صادر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس(طبس نیوز)، حجت‌السلام الهی مدیر اوقاف طبس در واکنش به خبر بیانیه شورای شهر طبس(نمایش خبر) نسبت به قطع درختان خرما توسط اداره اوقاف و امور خیریه طبس(نمایش خبر) جوابیه‌ای به رسانه‌های گروهی ارائه نموده است.
متن جوابیه به شرح ذیل است:

اولا آیه اشاره شده در بیانیه شورای محترم اسلامی شهر مربوط به عذاب قوم عاد می‌باشد و هیچ گونه ارتباطی به موضع موقوفات و فضای سبز ندارد و واژه نخل بدین جهت در آیه بکار رفته که قوم عاد قامت بلند داشته‌اند، فلذا تشبیه به نخل شده است. ضمنا برای تفسیر به رای قرآن در لسان روایات وعده عذاب داده شده است.

ثانیا قطع درختان در روزی تعطیل یا شب هنگام نبوده است، در روز شنبه عملیات تسطیح اراضی و قطع درختان غیر مثمر صورت گرفته است، همچنین اینکه ده‌ها درخت سرسبز و شاداب بوده است، کذب محض است بلکه بیست درخت نیمه خشک و پنج درخت کاملا خشکیده بوده است، عبارت ده‌ها تشویش اذهان عمومی است.

ثالثا در خصوص اشاره به روایات مبنی بر حرمت قطع درختان باید جهت استحضار عرض نماییم اگر درخت مثمر باشد حرام است اما اگر قطع درختان غیر مثمر باشد، طبق روایات ذیل هیچ گونه اشکالی ندارد: مانند روایت امام رضا (ع) که وقتی سوال شد از حضرت: قطع درختان در صورت نیاز و تبدیل و جایگزین مانعی دارد؟ حضرت فرمودند: پدرم درختی را قطع کرد و درخت انگوری بجای آن کاشت و همچنین روایت از امام صادق(ع) درخت‌های ثمر‌دهنده را قطع نکنید اگر چنین کاری انجام شود خداوند شما را عذاب خواهد کرد.

ضمن اینکه روایات متعددی اشاره به احیاء و کاشت درخت نموده است که این اداره یکی از وظایف اصلیش، احیاء و بهره‌وری موقوفات می‌باشد و اکثر موقوفات شهرستان، کشاورزی است و کشاورزی سنتی، جوابگوی هزینه‌ها نمی‌باشد.

اداره اوقاف در نظر دارد این باغ را که بصورت غرقابی، کاشت می‌شد بصورت مدرن ۵۰۰ اصل نهال از نظیر ۱۳۰ عددخرما و ۳۷۰ عدد پرتقال کاشت نماید، لذا قرار داد با بخش خصوصی و احداث یک هکتار باغ خرما و پرتقال مطابق با استانداردهای مهندسی در اراضی موقوفه منعقد شده است.

آورده اوقاف: زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع و ۱۸۰ فنجان آب نهرین

آورده سرمایه گذار: تسطیح زمین، چاله‌کنی، خرید و کاشت نهال و دیوار‌کشی زمین طبق طرح توجیهی

لذا بکار بردن واژه بهانه کاشت درختان از سوی شورای محترم اسلامی شهر که همگی دارای سابقه فرهنگی، مدریتی و اجرایی می‌باشند تعجب‌آور است، یا بنده یک روحانی دروغگو هستم یا افراد فوق: عجیب‌تر این است که کلیه موارد فوق را شهرداری و شورای اسلامی شهر در جریان می‌باشند و همین باغ را جهت احداث پارک بانوان از این اداره و متولی موقوفه درخواست نمودند، نظر به اینکه شهرداری مبلغی بالغ بر ۳۰۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیون ریال به موقوفات بدهکار می‌باشد و تا به حال هیچ گونه اقدامی علی رغم مکاتبات متعدد صورت نگرفته و مشت نمونه خروار می‌باشد، لذا اداره اوقاف این باغ را به شهرداری واگذار نکرد و واکنش شدید شورای اسلامی شهر به نظر بنده بخاطر موقوفات و فضای سبز نمی‌باشد بلکه بخاطر عدم تصاحب این باغ و افرایش بدهکاری شهرداری به موقوفات بوده است.

خبرهای مرتبط:

13 دیدگاه دربارهٔ «جوابیه تند رئیس اداره اوقاف شهرستان به شورای شهر طبس در پی قطع درختان خرما/ یا بنده یک روحانی دروغگو هستم یا افراد فوق;

  1. سردبیر:
    ضمن تشکر از همشهریان گرامی واحترام به نظرات و دیدگاههای شما با توجه به اینکه موضوع توسط مراجع ذیصلاح درحال پیگیری است نظرات من بعد در این خبر بروز نخواهد شد.
    ضمنادرپاسخ به سوال برخی دیدگاهها آقای الهی قبلا ریاست اوقاف نهبندان راعهده دار بوده اند.

  2. رئیس اوقاف آقای الهی اهل کجا هستند؟ چرا یک طبسی نباید ریاست اداره را برعهده بگیرد؟

    1. اتفاقا ایشان فردی پیگیر هستند و وجود ایشان باعث احیای وقفیات طبس خواهد شد . فقط ایشان به سنتهای طبس آشنا نیستند و کمی هم تند مزاجند که انشالله اصلاح شود

  3. جناب اللهی سلام
    در اینکه شما خواسته اید کاری مفید را انجام دهید شکی نیست اما بهتر بود اول با مسئولین مربوطه هماهنگ میکردید بعد قرارداد جایگزین کردن را می بستید بعد این کار را میکردید حالا هم به خطای خود اعتراف و سریعا به کارتان ادامه بدهید شورای محترم هم سعی کند تضمین انجام کار را گرفته در زمان معین البته و قال قضیه را بکند

  4. اصلاح نخیلات از برنامه های سالهای گذشته جهاد کشاورزی می باشد شورای شهر نگران نباشند گر صبر کنند زغوره حلوا ….. لطفا به فکر و اقدامی به فضای سبز پارک خندق بفرمایند و از طرح اداره اوقاف و اقای الهی تشکر می شود

  5. جناب آقای الهی
    با سلام
    در بیانیه شما چند نکته بود که لازم میدانم به آن پاسخ دهم
    اول : ” من یک روحانی دروغگو هستم یا افراد فوق” جمله درستی نیست . خواهشمند است کار خود را به روحانیت نسبت ندهید . جایگاه روحانیت فارغ از هرگونه خطا و اشتباهی است .
    دوم :اینجا هنوز کسی را به دروغگویی متهم نکرده اند که شما پیشاپیش موضع گرفته اید. شما تازه اولین بیانیه خود را صادر فرمودید . پس از الان دروغ و غیر دروغ ممیز داده میشود.
    سوم: فرمودید درختها خشک و نیمه خشک بوده است . اولا چیزی که در تصاویر دیده می شود .شاخ و برگ سبز است .
    پس نمی دانیم دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس شما را
    چهارم : اینکه یک درخت مثمر باشد یا غیر مثمر دلیل بر حذف و قطع آن نیست در غیر اینصورت در شهر هایی چون مشهد و تهران و یا خود طبس کلیه درختان چنار و اقاقیا و نخل هارا باید از کمر دو نیم کرد و بجای آن هلو و زرد آلو و انگور کاشت و این همه سالانه خرج سم پاشی و آب و نگهداری آنها از جیب بیت المال نشود . شما ثمر این درختان را در سرسبزی و سایه و زیبایی آن دنبال کنید نه میوه خوردنی آن . ضمن اینکه همین درختان به اصطلاح غیر مثمر از نظر جنابعالی باعث جذب توریست در این شهر کویری شده است که منشا خیر و برکت برای مردم این دیار است .
    نظر شما را به حدیث نبوی جلب میکنم (که البته زیره به کرمان بردن است ):
    شکستن شاخه ای از درختان در نزد من مانند شکستن بال فرشتگان است…
    مگر در این حدیث درختان مثمر و غیرمثمر جدا شده اند که امروز به بهانه غیرمثمر بودن درختان آنها را قلع و قمع می کنید.
    پنجم : جهت هرگونه قطع درخت چه در داخل ملک شخصی و چه در مکان عمومی ؛ اجازه قانونی از شهرداری لازم است . توچه شما را به متن قانون ماده ۱لایحه قانونیحفظ و گسترش فضای سبز در شهر ها مصوب ۱۳۵۹/۳/۳ جلب میکنم :قطع هر نوع درخت اعم از مثمر یا غیر مثمر باغات و سایر امکن احصا شده در قانون مرقوم در محدوده قانونی و حریم شهر ها بدون اجازه شهرداری ممنوع و مرتکب قابل تعقیب کیفری است و هر محلی که عرفا به صورت باغ شناخته میشود مشمول قانون مقررات فوق الذکر خواهد بود .
    شما که هم کسوت روحانیت و هم لباس مسئولیت بر تن دارید نباید در اطاعت از قانون پیش قدم باشید ؟ مردم هم در قانون و هم شرع شما را الگو و راهنما قرار میدهند .
    من عاجزانه تقاضا دارم که برای خطاهای خود بهانه های واهی نتراشید در غیر اینصورت سنت بد توجیه را در این دیار به یادگار می گذارید و به جایگاه مسئولین و خطرناکتر از آن جایگاه مقدس روحانیت ضربه خواهید زد .

    1. من نظر آقای الهی را کاملا تایید میکنم .به نظر من ایشان جزو مدیران فهمیده و روشنفکر هستند . چه معنی دارد درخت بی ثمر از آب و نور استفاده کنند و هیچ محصولی ندهند . ما چنین مسئولی را برای استان مازندران و گلستان نیاز داریم . به نظر من درختان جنگل شمال را هم باید قطع کرد بجاش پرتقال و برنج کاشت و شکم این ملت را سیر کرد . کنارش هم یک ویلای کوچه ۲یا ۳ هزار متری کنارش برای خلق الناس احداث کرد .
      باتشکر . یک زمین خوار

  6. اقای ریس بعید بدونم شما طبسی باشید چون بسیار تند پاسخ دادید هرچی باشه اوقاف جایگاه بلند وارزشی دارد بسیاری از اعضاء محترم شورای شهر از دبیران و استادید میباشند پس شان انها برای ما محترم هستند

    1. ای آقا یک کم مهمان نوازی کنید ، فردا بر میگردن به شهرشون میگن طبسیها اینجور و اونجورن . بزارین همه درختای طبس و قطع کنن

  7. ۱-کل امر ذی بال لم یبدا بسم ا.. فهو ابتر ” حدیث نبوی ” هر کاری که با نام خدا آغاز نشود ابتر است

    ۲- در فرهنگ فارسی از یکی بشتر جمع می باشد و به تصدیق خود شما بیش از بیست وپنج درخت بوده فلذا عبارت دهها صحیح بوده واعتراض جناب عالی و به کار بردن تشویش اذهان عمومی در این مورد محلی از اعراب ندارد

  8. به نام خدا
    با توجه به مسائل مطرح شده از طرف هر دو ارگان واینکه بنده یک کشاورز می باشم و برای هر تک درختی ارزش قائلم . لذا از تصمیم اداره محترم اوقاف خوشحال شدم.
    وقف بهترین عملی است که هر شخص می تواند برای اموال به جامانده خود انجام دهد. اما بر متولی و همچنین اداره اوقاف واجب است مورد وقف شده را به بهترین نحو ممکن نگهداری و ارتقا دهند.
    لازم است عرض کنم که با ۱۰ فنجان آب طبس باید ۲۰۰ اصله درخت آبیاری شود.( در سطح ۲ هکتار) لذا در مورد موقوفه ذکر شده اگر کار اصولی انجام شود مقدار ۱۷۰ فنجان آب صرفه جویی خواهد شد.که با توجه به کمبود و ارزش اب در شهر ما کاری بس نیکو و پسندیده است. لذا به اداره محترم اوقاف خسته نباشید عرض کرده و برای این کار از آنها تشکر می کنم.

    یونس سهرابی

  9. آقای رئیس اوقاف سلام
    به نام خدا
    رودراول جوابیه فراموش کردید.
    متن نامه رو اصلاح بفرمائید..

    1. چرا اصلاحیه
      کاری که اساسا خارج از عرف منطقه است و خدا و رسول را خوش نمی آید ؛ با نام خدا هم آغاز نمیشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 5 =