زندان های یزد و طبس به خارج از شهر انتقال می‌یابند

زندان یزد به خارج از شهر انتقال می‌یابد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، سیدحشمت‌الله حیات‌الغیب در یک نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه، اعلام کرد: طرح انتقال زندان مرکزی یزد به بیرون از منطقه‌ی شهری در سفر سوم هیات دولت به استان یزد به تصویب رسید که در همین راستا زمینی به مساحت ۷۰ هکتار در مجاورت پادگان آیت الله خاتمی واقع در منطقه‌ی خضرآباد برای این پروژه در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به ظرفیت سه هزار نفری این زندان، اضافه کرد: قراداد ساخت این زندان با پیمانکار منعقد شده و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
وی هم‌چنین افزود: این زندان دارای زیربنای بیش از ۳۷ هزار مترمربع است که با هزینه‌ی ۴۰۰ میلیارد ریال در یک پروسه‌ی زمانی سه ساله آماده بهره‌برداری خواهد شد و سرانه فضای هر زندانی در آن ۱۲.۵ مترمربع است.
حیات الغیب با اشاره به طول کشیدن ساخت زندان جدید شهر یزد به مدت سه سال، گفت: به همین منظور بند جدیدی برای زندانیان زندان مرکزی یزد به ظرفیت یکهزار زندانی در محل این زندان در حال ساخت است و امیدواریم با توجه به پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی آن، تا پایان سالجاری شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.

وی از مصوبه‌ی انتقال زندان طبس به خارج از این شهر در دور دوم سفر هیات دولت به استان یزد خبر داد و گفت: این زندان نیز در زمینی به مساحت هشت هکتار در مجاورت روستای خسروآباد دیهوک با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال و ظرفیت ۲۵۰ نفر زندانی در مدت ۱۸ ماه تا دو سال آماده بهره‌برداری خواهد شد.

وی یادآور شد: به منظور بروز مشکلاتی از قبیل انتقال زندانیان شهرستان ابرکوه به مرکز استان و بلعکس از مرکز استان به مراجع قضایی در این شهرستان و همچنین مشکل رفت و آمد خانواده‌ی زندانیان به مرکز استان، بازداشتگاه ابرکوه ماه گذشته با حضور مسئولان استان و شهرستان به ‌بهره‌برداری رسید و در نظر است در شهرستان‌های بافق، مهریز و خاتم چنینی اقدامی صورت پذیرد.

مدیر کل زندان‌های استان یزد احداث مدرسه قرآنی در زندان مرکزی یزد به سبک سنتی و ایجاد بند قرآن برای استقرار زندانیان فعال در حوزه حفظ قرآن را از جمله‌ی دیگر اقدامات صورت گرفته در بحث عمرانی ذکر و تصریح کرد: اصلاح و تربیت زندانیان مهمترین وظیفه‌ی پرسنل زندان‌های استان است که با ‌تاکید بر اصل رعایت حقوق زندانیان و زندان‌بانی اسلامی به نحو احسن در حال انجام است.

وی ادامه داد: با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضاییه بر آموزش زندانیان با نماز و قرآن به عنوان محور اقدامات اصلاحی در زندان‌ها‌، این موضوع با جدیت در زندان‌های استان در حال پیگیری است و در همین راستا نیز هم‌اکنون نیمی از زندانیان استان به نوعی در فعالیت‌های قرانی مشغول می‌باشند به طوری که تنها ۱۲۴ زندانی استان به حفظ یک تا سه جزء قران مشغول هستند.

حیات الغیب در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وجود سه زندان و دو بازداشتگاه در استان، مهمترین جرایم زندانیان زندان‌های استان را به ترتیب مواد مخدر و سرقت عنوان کرد و افزود: ۶۰ درصد از زندانیان استان غیر بومی و ۴۰ درصد بومی می‌باشند، ۹۷ درصد زندانیان مرد و مابقی زن می‌باشند و ۱۰ درصد از زندانیان نیز اتباع خرجی و عمدتاً افاغنه می‌باشند.

وی خاطرنشان کرد: زندانیان استان بر حسب نوع جرم، سن، سابقه و … از همدیگر تفکیک شده‌اند و حتی در برخی از زندان‌های استان محکومین از متهمین به صورت جدا نگهداری می‌شوند. ضمن این که زندانیان جدیدالورود نیز ضمن تست بیماری‌یابی جهت درمان قبل از ورود به بند، از آموزش‌های مستمر برخوردار می‌شوند.

وی با اشاره به برگزاری جشن ریشه‌کنی بی‌سوادی در زندان یزد، از برگزاری دوره‌های آموزشی سوادآموزی، همچنین دوره‌های کار و دانش و مهارت‌های اساسی زندگی در زندان‌های استان خبر داد و افزود: با اخذ مجوز و راه‌اندازی مرکز علمی و کاربردی بعث ۹ تحت نظارت دانشگاه جامع علمی و کاربردی، هم‌اکنون ۳۶ مددجو در این مرکز مشغول به تحصیل می‌باشند.

مدیر کل زندان‌های استان یزد از وجود بیش از ۳۰ هزار عنوان کتاب در کتابخانه‌های زندان‌های استان خبر داد و افزود: دسترسی زندانیان به کتاب‌های کتابخانه، برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی و برپایی نمایشگاه کتاب در داخل اندرزگاه‌ها از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا می‌باشد.

وی یکی از اقدامات خوب اداره کل زندان‌های استان یزد را راه‌اندازی صدا و سیمای زندان مرکزی یزد به عنوان یکی از صدا و سیماهای برتر زندان‌های کشور خواند و سرفصل برنامه‌های تولیدی آن برای زندانیان را بهداشت و روان، سلامت در زندان، گفت‌وگو‌های مختلف از جمله گفت‌وگوهای قضایی، سلامت اخلاق، مسابقه هفته و معرفی کتاب و … بیان نمود.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی صورت گرفته در زندان‌های استان از جمله برپایی نماز جماعت، برگزاری مسابقات و دوره‌های آموزشی مختلف، ابراز نمود: اداره کل زندان استان یزد جزو استان‌های برتر در انجام امورات فرهنگی در سطح کشور و دستگاه برتر استان در امر اقامه نماز و در زمینه امر به معروف و نهی از منکر معرفی شده است.

حیات‌الغیب در رابطه با فعالیت‌های ورزشی در زندان‌های استان گفت: ورزش همگانی در زندان‌های استان با جدیت پیگیری می‌شود به نحوی که نهمین ایستگاه ورزش صبحگاهی هیات ورزش‌های همگانی استان در زندان مرکزی مستقر است.

وی اضافه کرد: راه‌اندازی اولین کورت اسکواش زندان‌های کشور که دومین کورت استان نیز بشمار می‌آید، تجهیز هواخوری‌ اندرزگاه‌ها به وسایل پارکی و تجهیز باشگاه‌های ورزشی زندان به وسایل مورد نیاز، اجرای مسابقات و جشنواره‌های ورزشی در ۱۷ رشته‌ی ورزشی به مناسبت‌های مختلف از جمله اقدامات ورزشی در زندان یزد است.

حیات الغیب با بیان این که ۷۰ درصد از زندانیان استان در کارگاه‌های تولیدی و آموزشی فعالیت دارند، افزود: هم‌اکنون مهارت‌های ۳۵ رشته فنی و حرفه‌ای و صنایع دستی در زندان‌های استان در حال آموزش است و در پایان سال گذشته یکهزار و ۵۰۰ گواهی مهارت فنی به زندانیان داده شده که در آنها نامی از زندان نیز قید نشده است.

وی همچنین از ایجاد یک غرفه‌ی دائمی در زندان اسکندر یزد برای عرضه تولیدات زندانیان به گردشگران و بازدیدکنندگان خبر داد.

مدیرکل زندان‌های استان در ادامه اظهارکرد: کلیه خدمات بهداشتی و درمانی در زندان‌های استان رایگان صورت می‌گیرد و موضوع نظافت و بهداشت بندها به شدت رعایت و کنترل می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۳۰ پزشک، پرستار و کارشناس بهداشت و شش نفر پزشک متخصص در زندان‌های یزد، افزود: ۷۰۰ نفز از زندانیان استان تحت پوشش مشاوره و روان درمانی هستند و در حالی که متوسط میزان بازگشت به زندان در دنیا ۳۰ تا ۳۵ درصد است، این رقم در زندان یزد برای زندانیانی که به طور کامل مشاوره و روان درمانی می‌شوند کمتر از پنج درصد می‌باشد.

وی از وجود ۹۰۰ زندانی معتاد در زندان‌های استان خبر داد و گفت: حدود ۸۰۰ زندانی تحت پوشش متادون درمانی هستند و ۵۹۱ زندانی نیز تحت نظارت کلاس‌های ترک اعتیاد(NA) قرار دارند.

راه‌اندازی کلینیک تغذیه و مرکز ترک سیگار، نصب دستگاه رادیولوژی و ایجاد بند سلامت برای زندانیانی که سیگار مصرف نمی‌کنند، از دیگر اقدامات بهداشتی زندانهای استان بود که توسط حیات الغیب به آنها اشاره شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های ستاد دیه در استان گفت: از ابتدای سال گذشته تاکنون در مجموع زمینه آزادی تعداد ۲۰۱ زندانی جرایم غیر عمد استان به جز کلاهبرداری با پرداخت ۲۲ میلیارد و ۶۶۰ میلیون ریال فراهم گردیده است.

وی یادآور شد: هم‌اکنون جمعاً ۱۸۵ زندانی به جرائم غیر عمد شامل تصادفات، جرائم مالی و عدم توانایی در پرداخت مهریه و نفقه در زندان‌های استان به سر می‌برند که زمینه‌ی آزادی آنها با حدود ۱۵۰ میلیار ریال فراهم می‌شود که امیدواریم در جشن گلریزان ماه رمضان امسال شاهد کمک‌های خوبی از سوی خیرین و مردم نوعدوست استان در این خصوص باشیم.

مدیر کل زندان‌های استان یزد در بخش پایانی سخنانش از اقدامات صورت گرفته توسط مرکز مراقبت بعد از خروج برای زندانیان یاد کرد و اظهار نمود: به منظور کمک به اشتغال زندانیان پس از خروج از زندان، پارسال ۹۱ زندانی واجد شرایط دریافت تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال وام اشتغال کم‌بهره با تنفس یک ساله شدند و از ابتدای سال تاکنون نیز ۱۱ نفر بدین منظور معرفی شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 8 =