عبدالله‌زاده: دولت ۳۰ درصد یارانه بخش تولید را پرداخت نکرد

عبدالله‌زاده: دولت ۳۰ درصد یارانه بخش تولید را پرداخت نکرد

به گزارش خبرگزاری فارس از فردوس، محمدعلی عبدالله‌زاده صبح امروز در جمع خبرنگاران شهرستان فردوس در حاشیه بازدید از این شهرستان، اظهار داشت: کشاورزی منطقه اسیر بحران خشکسالی شده و در صورتی که دولت از بخش کشاورزی حمایت‌ ویژه‌ای نداشته باشد کشاورزی و دامداری در استان خراسان جنوبی و منطقه فردوس، طبس، بشرویه و سرایان نابود می‌شود.

وی به خشکسالی‌های ۱۴ سال گذشته استان خراسان جنوبی اشاره کرد و خواستار حمایت ویژه دولت از کشاورزی و دامداری این منطقه شد.

عبدالله‌زاده افزود: افزایش هزینه‌‌های آب و برق ناشی از اجرای قانون هدفمند‌ کردن یارانه‌‌ها شرایط را برای کشاورزان سخت کرده است.

بسیاری از قنوات‌ منطقه خشکیده‌اند

نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌ که کشاورزی و دامداری بخش عمده‌ای از اقتصاد خراسان جنوبی را تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: حدود ۱۴ سال است که کشاورزی منطقه از خشکسالی رنج می‌برد که به عبارتی برای جبران هر هفت سال خشکسالی، سه سال پرآبی لازم است.

عبدالهی‌زاده یادآور شد: بسیاری از قنوات‌ منطقه خشکیده و چاه‌های بسیاری نیز دچار کم آبی شده‌‌‌ است که این کم آبی کشاورزان را با مشکلات زیادی نیز مواجه کرده است.

وی گفت: با وجود اینکه کشیدن آب از سطوح پایین زمین هزینه بسیار سنگینی را برای کشاورز در بردارد ولی کشاورزان برای آبیاری زمین‌‌های خود مجبور هستند که با صرف هزینه‌های زیاد از عمق ۲۶۰ متری زمین آب مصرفی زمین‌های کشاورزی خود را تامین کنند.

نباید قیمت‌ نهاده‌های کشاورزی را افزایش داد

نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی، افزود: افزایش هزینه‌‌های آب و برق ناشی از اجرای قانون هدفمند‌ کردن یارانه‌‌ها شرایط را برای کشاورزان سخت کرده و علاوه بر این نیز افزایش هزینه‌ نهاده‌‌های کشاورزی نظیر کود، سم، دستمزد کارگر و کاهش آب سبب شده تا کشاورزی منطقه اسیر بحرانی اساسی شود.

عبدالله‌زاده با اشاره به اینکه محصولات کشاورزی و دامی جزء کالاهای استراتژیک هستند، تصریح کرد: نباید قیمت‌ نهاده‌های کشاورزی را افزایش داد چرا که با افزایش قیمت‌ها شرایط برای کشاورزان روز به روز سخت‌ تر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت همچنان ۳۰ درصد یارانه بخش تولید در فاز نخست اجرای قانون هدفمند‌ی یارانه‌ ها را پرداخت نکرده است، یادآور شد: با افزایش هزینه‌ها و کاهش نزولات جوی دیگر امکان کشاورزی برای کشاورزان وجود ندارد.

سه چهارم دام فردوس از بین رفته است

نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی بهترین راهکار برای نجات کشاورزی را پرداخت ۳۰ درصد از یارانه بخش تولید در استان‌ها و شهرهایی دانست که با مسئله خشکسالی مواجه هستند.

عبدالله‌زاده با اشاره به اینکه بر اثر خشکسالی و افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی تنها یک چهارم از دام‌ شهرستان‌های فردوس، طبس سرایان و بشرویه باقی مانده است، گفت: دولت باید برای نجات استان‌‌هایی که با بحران مواجه و کشاورزی و دامداری‌ آنها در معرض نابودی قرار دارد اقدام لازم را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 13 =