گریه بر امام حسین(ع) موجب رشد کمال و تحول درونی می شود

حجت الاسلام حاج سید مرتضی صادق خیاط گفت: گریه بر امام حسین(ع) نوعی تعظیم شعائر است و هفتاد و دو تن یاران بزرگوار امام حسین(ع) از بارزترین نشانه ها و شعائر دینی هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس، حجت الاسلام حاج سید مرتضی صادق خیاط کارشناس معارف اسلامی از قم با استناد به روایات اسلامی اظهار داشت امام صادق(ع) فرمودند: «من اراد الله به الخیر قذف فى قلبه حب الحسین علیه السلام و زیارته و من اراد الله به السوء قذف فى قلبه بغض الحسین علیه السلام و بغض زیارته؛ هر کس که خدا خیرخواه او باشد محبت حسین(ع) و زیارتش را در دل او مى اندازد و هر کس که خدا بدخواه او باشد کینه و خشم حسین(ع) و خشم زیارتش را در دل او مى اندازد.

این کارشناس معارف اسلامی ضمن تاکید بر مراقبت اعمال، رفتار و کردار در ماه عظیم محرم خاطرنشان کرد حضرت علی بن موسی الرضا(ع) می‏فرمایند:«کان ابی اذا دخل شهر المحرم لایری ضاحکا و کانت الکابه تغلب علیه حتی یمضی منه عشره ایام فاذا کان یوم العاشر کان ذلک الیوم یوم مصیبته و حزنه و بکائه و یقول: هو الیوم الذی قتل فیه الحسین علیه السلام؛ وقتی ماه محرم می‏رسید پدرم را کسی خندان نمی‏دید و غم و اندوه بر او چیره می‏گشت تا روز عاشورا فرا می‏رسید و روز عاشورا روز مصیبت و اندوه و روز گریه او بود و می‏فرمود: این همان روزی است که حسین(ع) کشته شد.»

حجت الاسلام حاج سید مرتضی صادق خیاط فلسفه گریه و عزاداری شیعه برای اهل بیت(ع) را تبیین و افزود عواملی که در رفتارهای عاطفی به هنگام گریه نقش دارند مختلفند و همین عوامل سبب شده برای گریه اقسام گوناگونی در نظر گرفت که از جمله آن می توان به گریه برای رضای خداوند، گریه فقدان، گریه شوق و گریه از روی معرفت اشاره کرد و ایشان تاکید نمود جز برای رضای خدا گریه نکنید.

وی به آیه ۳۲ سوره حج «و من یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب؛ و کسانی که شعائر الهی را عظیم می شمارند بدرستی که این از تقوای قلوب است» اشاره و تصریح کرد گریه بر امام حسین(ع) نوعی تعظیم شعائر است و هفتاد و دو تن یاران بزرگوار امام حسین(ع) از بارزترین نشانه ها و شعائر دینی هستند.

ایشان در پایان خاطرنشان کرد گریه و عزاداری برای امام حسین(ع) از روی معرفت مصداق مودت قربی است و در بعد اخلاقی موجب تعالی و رشد کمال و تحول درونی می شود و در بعد اجتماعی ثمربخش بوده و نفرت ما را ظالمین روزگار بیشتر می کند.

دیدگاهی در “گریه بر امام حسین(ع) موجب رشد کمال و تحول درونی می شود

  1. خداوند لعنت کند کاسبان دین رو ، خداوند لعنت کند افرادی رو که به نام دین به نام امام حسین با تزویر و ریا در پی مال اندوزی و کسب شهرت هستند ، کسانی که حتی صلاحیت اخلاقی هم ندارند وگرگ اند در پوستین میش!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =