نگاهی به دیدگاه‌های طرح شده در شورای اداری توسعه و سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی در طبس

شورای اداری توسعه و سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی روز پنجشنبه در سالن همایش‌های امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس با حضور استاندار و مدیران استان به میزبانی معاون استاندار و فرماندار ویژه این شهرستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، تشکیل شورای اداری در شهرستان های تابعه به عنوان یک تجربه موفق در تعدادی از استان ها اجرا شد و نتیجه دستاوردهای آن به گفته منابع آگاه بسیار ثمربخش است، و ادامه چنین نشستی در ۱۰ شهرستان دیگر خراسان جنوبی به عنوان یک ضرورت سیاسی و اداری احساس می شود.

مسئولان خراسان جنوبی تمام تلاش خود را برای طرح دیدگاه های عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در مورد مسایل ملی و منطقه ای به عنوان یکی از وزیران کلیدی دولت یازدهم برای استفاده مدیران استانی در شورای اداری به کار گرفتند.

رحمانی فضلی که عصر روز چهارشنبه وارد طبس شد، پس از ادای احترام نسبت به مقام شامخ شهدای با تعدادی از طبسی ها در رواق امام خمینی(ره) آستان امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) این شهر دیدار کرد.

در این دیدار که وجه الله خدمتگزار استاندار خراسان جنوبی، سید ابراهیم مهاجریان مقدم امام جمعه طبس، مهدی اخوان صفار فرماندار ویژه این شهرستان و محمدعلی عبدالله زاده نماینده مردم سرایان،فردوس، بشرویه و طبس حضور داشتند،رحمانی فضلی به تبیین برخی مسایل ملی و منطقه ای پرداخت.

وزیر کشور به دلیل ضرورت حضورش در نشستی روز پنجشنبه در تهران ، چهارشنبه شب طبس را ترک کرد و موفق به شرکت در شورای اداری استان در روز پنجشنبه نشد.

اهمیت برگزاری شورای اداری در شهرستان های تابعه استان برکسی پوشیده نیست و چنین نشست هایی تجربه خوبی برای کسانی که در سومین استان پهناور ایران قبول خدمت کردند، آنها را با نیازهای زیربنایی استان خصوصا راه ، آب، اشتغال، سرمایه گذاری، مهاجرت، توسعه اقتصاد مرز و … بیشتر آشنا می کند و این امر تجربه گران بهایی برای اندیشیدن نسبت به رفع مشکل مردم برای مدیران استانی است.

مردم خراسان جنوبی افرادی نجیب، متدین، قانع، سختکوش، پرتلاش و به آنچه که دارند راضی اند و چهره های بنامی هم در سطح ملی و خارج کشور دارند، با وجود چنین ویژگی هایی استان از نبود تعدادی زیرساخت ها و کمبود آب به شدت رنج می برد.

دولت هم تمام تلاش خود را برای جبران عقب ماندگی های استان به کار گرفته است، انتظار می رود این تلاش ها نتیجه بخش باشد و شاهد سفر بیشتر وزیران دولت یازدهم که به تعبیر استاندار خراسان جنوبی دولت مبتنی بر خرد، کرامت، عزت است، باشیم.

در شورای اداری توسعه و اشتغال خراسان جنوبی، مهدی اخوان صفار فرماندار طبس به مدیران خیر مقدم گفت و رشته کلام را به حجت الاسلام احمد مودب امام جمعه موقت طبس سپرد.

وی پاسخگو بودن را یکی از مهم ترین ویژگی های کارگزاران نظام اسلامی ذکر کرد و گفت: این اصل در شما مدیران وجود دارد.

وی به هشدار مقام معظم رهبری نسبت به نفوذ دشمن اشاره کرد و گفت: در نهج البلاغه آمده است: صلحی که دشمن تو را به آن دعوت کرد رها نکنید و کسی که طالب قرارداد نه جنگ است می تواند آن را با توافق بدست آورد.

وی ادامه داد: بعد از صلح حذر و احتیاط را رعایت کنید و نباید دشمن شما را غافلگیر کند.

وی بیان کرد: به فرموده رهبری دشمن به دنبال فرصت است ممکن است از پشت خنجر وارد کند که با تمام این وجود باید پیرو رهبری باشیم تا امور توسط مسئولان اصلاح شود.

امام جمعه موقت طبس تصریح کرد: اگر قرار است جامعه ای توسعه یافته داشته باشیم تنها راه اتحاد میان مسئولان و مردم است، نباید اختلافی میان ما بروز کند زیرا اختلاف های سیاسی ما را از مسیر صحیح خارج می کند.

وی لزوم احساس برادری میان مسئولان را مورد اشاره قرار داد و گفت: تنها راه این است برای رضای الهی کار کنیم.

همچنین محمد علی عبدالله زاده نماینده مردم شهرستان های طبس، فردوس، بشرویه و سرایان که حوزه انتخابیه اش ۸۳ هزار کیلومتر مربع وسعت ( وسعت استان۱۵۱هزار کیلومتر مربع) دارد به ۱۳آبان ، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی اشاره کرد و گفت: هویت و ماهیت انقلاب اسلامی استکبار ستیزی است.

وی طبس را تبلور مبارزه با استکبار جهانی و مظهر شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس یاد کرد و گفت: نگاه استاندار خراسان جنوبی نسبت به شهرستان های تابعه توسعه محور و مبتنی بر اصل اعتدال است.

به گفته وی در حوزه انتخابیه اش این گاه وجود دارد، اگر در هر امری از اعتدال خارج شویم دچار افراط خواهیم شد.

وی اعتدال را راه خرد ورزی و تعقل و توجه به مردم و توسعه کشور ذکر کرد و یادآور شد: طبسی ها در سال های گذشته از افراط گرایی زیان دیده اند و مطالبه گری مردم باید در مسیر اعتدال انجام شود.

وی تاکید کرد به دلیل پهناور بودن، پراکندگی سکونتگاه های جمعیتی ، دوری از مرکز باید به خراسان جنوبی برای خدمت رسانی به مردم امتیاز بیشتری داده شود تا بقیه مسائل حل شود.

این نماینده مجلس با اشاره به تعدادی از قوانین که آن را عجیب و ضوابط پیچیده اداری عنوان کرد گفت: این عوامل مانع استفاده از ظرفیت های بالای منطقه می شود.

این نماینده مجلس نسخه پیچی واحد متمرکز که از گذشته نیز وجود داشت را برای استان های مختلف یک آفت ذکر کرد.

عبدالله زاده خواهان اعتماد و واگذاری اختیار بیشتر به مدیران شهرستانی شد ، گفت: مسئولان شهرستان ها بهتر قادر به شناسایی، بررسی و رفع مشکل هستند و چاره کار تمرکز زدایی است و باید در این جهت حرکت کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به جدی بودن خطر کمبود آب در استان اشاره کرد و گفت: این چالش بخش کشاورزی استان را تهدید می کند.
وی خواهان توجه بیشتر به بخش صنعت، معدن، بهداشت و درمان شد و گفت: از ظرفیت بالای بخش معدن خصوصا در شهرستان طبس باید حداکثر استفاده شود.

وی به فعالیت های انجام شده در حوزه راه، کشاورزی، بهداشت و درمان نیز اشاره کرد و گفت: خدمات درمانی طبس باید هم سطح استان باشد .
عبدالله زاده در ادامه انتقال آب به خراسان جنوبی را مهم و حیاتی عنوان کرد و اظهار کرد: انتقال آب از خط ۲ سرشاخه کارون به یزد که مصوب شد، طبس هم از آن سهم دارد.

همچنین سید مهدی رمضانی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: در حالیکه استان ۹درصد مساحت ایران و یک درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است، سهم ارزش افزوده استان تنها سه درصد است.

وی اختلاف در متوسط درآمد و هزینه یک خانوار شهری استان را به ترتیب ۷۸درصد و ۹۴درصد ذکر کرد و گفت: میانگین میزان درآمد و هزینه خانوار در سطح کشور تقربیا برابر است.

به گفته رمضانی این موضوع بر اقتصاد و سرمایه گذاری در استان تاثیرگذار است.

وی در ادامه به شناسایی ۱۴۴پروژه اولویت دار بخش های مختلف اقتصادی و نیز ۲۰۹فرایند صدور مجوز فعالیت های اقتصادی استان خبر داد و گفت: شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در استان فعال است.

رمضانی به میزان سرمایه گذاری ۲۰ماهه منتهی به اسفند سال ۹۳ در سنجش با مدت مشابه با ۲۰ ماه گذشته بدون احتساب بخش راه و معدن گفت: تعداد طرح ها حدود شش برابر و میزان سرمایه گذاری حدود ۳.۵برابر افزایش پیدا کرد .

وی تاکید کرد: با وجود محدودیت ها در آن دوره زمانی با حضور هفت سرمایه گذاری خارجی یا ایرانیان مقیم خارج ۲۳میلیون دلار در استان جذب شد.
همچنین هاشم ولی پور مطلق رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با ارائه گزارشی از شرایط کشاورزی استان گفت: ۳۵درصد اشتغال استان مربوط به این بخش است و اغلب تولید کنندگان بالای ۴۵ سال دارند.

وی به تاثیر زیان های ۱۷سال خشکسالی در این بخش اشاره کرد و گفت: از سال ۹۳تاکنون در سطح چهار هزار و ۳۲۰ هکتار اراضی کشاورزی استان طرح های آبیاری نوین اجرا شد در حالیکه میزان اجرای این طرح در ۲۰ سال گذشته سه هزار و ۶۰۰هکتار بود.

به گفته وی با اجرای طرح های نوین آبیاری در استان ، ۲۱میلیون مترمکعب در میزان مصرف این ماده حیاتی صرفه جویی شد .

ولی پور مطلق در ادامه میزان بیلان منفی میان تغذیه و خروجی آب در منابع آب های زیر زمینی استان را ۱۸۵میلیون مترمکعب ذکر کرد.

همچنین سید نعمت الله حقیقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن با محدودیت هایی که در مورد زیرساخت ها و آب در استان وجود دارد رو به روست.

به گفته وی جهت حرکت استان به سمت صنعتی شدن است طوری که در شش ماه سال ۹۳ هشت مورد پروانه بهره‌برداری صادر شد که این رقم در شش ماه نخست سال ۹۴ به ۳۸مورد رسید.

وی تعداد پروانه های بهره برداری در استان را ۵۲۴ فقره با سرمایه گذاری یکهزار میلیارد تومان و با اشتغالزایی ۱۱هزار و ۱۱۳نفر ذکر کرد.

وی همچنین از بهره برداری از کارخانه سیمان باقران تا آخر سال ۹۴خبر داد و گفت: با توجه به ۵۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در کارخانه فولاد قاین و ۲۹۰میلیون یورو فاینانس از چین ، هفته آینده ۱۵میلیون یورو آن تامین می شود.

همچنین رضا کمیلی رئیس شورای نظام دامپزشکی استان به کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش و کمبود آب در استان اشاره کرد و گفت: ماهانه ۹۰درصد محصول صنعت طیور استان که شامل پنج هزار تن است در بازار سیستان و بلوچستان به مصرف می رسد.

وی تاکید کرد: به دلیل دخالت های شخصی و نیز همراهی ناآگاهانه تعدادی از مسئولان خراسان جنوبی به صورت مقطعی که با آنها همراه می شوند مشکلاتی ایجاد می کنند که این موانع باید برداشته شود.

وی بر ضرورت صرفه جویی در آب به عنوان یک کالای با ارزش راهبردی در استان با اجرای طرح های آبیاری نوین و افزایش کشت گیاهان کم آبخواه تاکید کرد و خواهان ایجاد منطقه آزاد در استان شد که به رونق و توسعه امنیت کمک خواهد کرد.

همچنین محمدعلی حقی از یک شرکت معدنی گفت: ۶۰درصد منابع اقتصادی کشور در تهران و بقیه در سایر استانها متمرکز است.

به گفته وی میزان مالیات بر ارزش افزوده بالاست، سرمایه گذار با بوروکراسی شدید رو به رو است ما خواهان کاهش نرخ بیمه تامین اجتماعی هستیم.
وی اضافه کرد: دریافت تسهیلات با سود ۲۲و ۲۶درصد برای فعالان اقتصادی مقرون به صرفه نیست و خراسان جنوبی دور از بازارهای هدف قرار دارد و قیمت تمام شده کالا در استان نسبتا بالاست.

همچنین احمد کاشانی از یک شرکت گردشگری با اشاره به جاذبه های طبیعی ، بناهای تاریخی و فرهنگی استان اظهار کرد : جاذبه های گردشگری زیادی در استان وجود دارد.و خراسان جنوبی استانی گردشگر پذیر است.

همچنین یک فعال اقتصادی که در عشق آباد طبس اقدام به سرمایه گذاری برای یک واحد اقامتی و پذیرایی کرده است ، گفت: زمین واگذاری به او به دلیل وجود اختلاف میان منابع طبیعی و شهرداری بدون سند است، بانک هم حاضر به پرداخت وام نیست و دلیل آن را مقرون به صرفه نبودن فعالیت واحد تحت مدیریت اش عنوان کرده است.

وی می گوید: در مدت ۹ ماه ۲۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده و بانک برای پرداخت ۱۰میلیارد ریال اعتبار خواهان تامین ضمانت نامه ۲۰میلیارد ریالی است.

وی با بیان اینکه اغلب سرمایه گذاران با چنین چالش هایی رو به رو هستند، اظهار کرد: “من گرفتار شدم، معضل را حل کنید، پول بدهید شغل ایجاد شود تا مردم مهاجرت نکنند نباید کاری کنید که من از وضعیت بوجود آمده به ستوه آمده باشم و گریه کنم”.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + هفده =