واحد مرکزی خبر/سامانه بهینه سازی برق امروز در راهآهن شرق راه اندازی شد. مدیرکل راه آهن شرق کشور گفت : با توجه به طولانی بودن محور راه آهن شرق ، هنگام قطع برق بر اثر حوادثی مانند طوفان ، امکان دسترسی سریع و وصل فوری برق وجود نداشت و دستگاههای ذخیره انرژی ( یو.پی.اس ) هم حداکثر میتوانند تا سه ساعت برق مورد نیاز ایستگاهها را تأمین کنند و پس از آن بسیاری از دستگاهها خاموش و کنترل حرکت قطارها به اجبار باید به صورت دستی انجام میشد. پورفخری افزود : با طراحی و اجرای سامانه هوشمند کنترل و بهینه سازی برق در راه آهن شرق و نصب ۱۲ دستگاه اتوریکلوزر از محل ایستگاه طبس ، برق ۱۲ ایستگاه راهآهن شرق از طریق فیبر نوری به صورت هوشمند کنترل میشود و در صورتی که قطع برق بر اثر مشکلات جزئی مانند اتصال موقت باشد برق برای دومین مرتبه به وسیله سامانه وصل میشود و چنانچه مشکل جدی باشد برق مورد نیاز به صورت هوشمند از طریق خط کمکی برق تأمین و جبران شده و مشکل برای پیگیری به ایستگاه طبس اطلاع داده میشود. وی گفت : برای طراحی و اجرای این سامانه به طول ۴۰۰ کیلومتر در ۱۲ ایستگاه ، حدود ۲ سال زمان و بیش از ۵ میلیارد و ۳۰ میلیون ریال هزینه شده است.