جزئیات اختراعی که طلای جشنواره بین المللی ژنو را گرفت

برنده نشان و دارنده عنوان بر‌ترین مخترع زن جهان در جشنواره اختراعات ژنو، دیروز طی نشستی در مشهد به تشریح جزئیات اختراع خود پرداخت و گفت: این روش ساده‌ترین، ارزان‌ترین و بی‌خطر‌ترین راه برای تعیین مقدار گرفتگی عروق قلبی است و در آن از معادلات ریاضی و فیزیک هم بهره گرفته‌ام.

این اختراع ساده‌ترین، ارزان‌ترین و بی‌خطر‌ترین راه برای تعیین میزان گرفتگی عروق قلبی است

برنده نشان و دارنده عنوان بر‌ترین مخترع زن جهان در جشنواره اختراعات ژنو، دیروز طی نشستی در مشهد به تشریح جزئیات اختراع خود پرداخت و گفت: این روش ساده‌ترین، ارزان‌ترین و بی‌خطر‌ترین راه برای تعیین مقدار گرفتگی عروق قلبی است و در آن از معادلات ریاضی و فیزیک هم بهره گرفته‌ام. به گزارش خراسان، دکتر زهرا علیزاده ثانی که عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است، با ابراز تشکر از استقبال و محبت‌های مردم و مسئولان به خود اظهار کرد: از ۳ سال گذشته تصمیم گرفتیم الگوریتم‌های ریاضی و فیزیک را در علم پزشکی وارد کنیم و با کاربرد این فرمول‌ها، مقدار گرفتگی عروق قلبی را تعیین کنیم. در این مدت با همکاری برادرم روح ا… علیزاده ثانی و محمدجواد حسینی ۲ عضو هیئت علمی دانشکده کامپیو‌تر دانشگاه صنعتی شریف و حمایت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد و دانشگاه صنعتی شریف، این روش که ساده‌ترین، ارزان‌ترین و بی‌خطر‌ترین روش است ابداع و با کمک مسئولان بیمارستان شهیدرجایی تهران، بر روی ۳۰۳ بیمار آزمایش و نتیجه مطلوب حاصل شد. وی افزود: این اختراع گروهی توانست نشان طلای جشنواره اختراعات و نشان طلای تاییدیه به هیئت داوران و دیپلم افتخار ژنو و دیپلم افتخار انجمن بین المللی علم و فناوری روسیه را به خود اختصاص دهد و از اینکه توانستیم با این اختراع باعث خوشحالی مردم ایران شویم بسیار خدا را شکر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ۵درصد از ۲هزار اختراع جشنواره به مرحله تجاری سازی می‌رسد، گفت: هدف این است که این اختراع در کشور خودمان به مرحله انبوه سازی برسد و در آینده‌ای نزدیک، در دسترس جوامع بشری (اورژانس‌ها، کلینیک‌ها و حتی منازل) قرار گیرد.

 

درخواست کشور‌های خارجی برای همکاری

دارنده نشان طلا و مدال بهترین مخترع زن جشنواره بین المللی ژنو از درخواست کشورهای خارجی برای پیاده سازی این روش در دیگر شاخه‌های علوم از جمله علم ژنتیک خبر داد و گفت: در حاشیه همین جشنواره قرار شد تا برای پیاده سازی این فرمول خاص ریاضی در دیگر شاخه‌های علمی هم همکاری کنیم.

وی روش کنونی برای تعیین مقدار گرفتگی عروق قلبی را آنژیوگرافی قلبی عنوان کرد و گفت: اما این روش پرهزینه است و برای بیمار خطراتی دارد و استرس‌های روانی به خانواده بیمار و فرد بیمار وارد می‌کند.

وی هزینه مادی این اختراع را ۱۵ میلیون تومان در طول ۳ سال گذشته اعلام کرد و از موانع و مشکلات بر سر راه آن این چنین گفت: در حالی که اطلاعات پرونده‌های بیماران به طور کامل در رایانه وارد نشده و سیستمی نیست، گردآوری اطلاعات بیماران به سختی انجام شد و وقت و هزینه زیادی را در این بخش متحمل شدیم.

نگران کپی برداری از طرح هستیم

دکتر علیزاده ثانی گفت: در حال حاضر هم تا مراحل ثبت بین المللی این اختراع به پایان نرسد، نگران کپی برداری از آن هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون از اختراع بین المللی شما اعلام حمایت دولتی به ویژه از سوی وزارت بهداشت و درمان شده است، اظهار کرد: هنوز اتفاقی در این خصوص نیفتاده است. وی سطح اختراعات و حضور مخترعان جوان کشور را در جشنواره بین المللی ژنو با توجه به موضوع تحریم و کمبود امکانات پررنگ دانست و گفت: در کشور ما جوانان بی‌نظیر عمل می‌کنند و از هوش سرشاری برخوردارند و یکی از اهداف من از حضور در این جشنواره هم تشویق جوانان است.

در بخش دیگری از این نشست این دانشمند خراسانی که زادگاهش طبس است و زلزله ویرانگر طبس را در ۵ سالگی تجربه کرده است به ابراز ارادت به آستان مقدس حضرت رضا (ع) پرداخت و با بغضی در گلو و حلقه قطرات اشک در چشم گفت: من هر چه دارم و هر افتخاری که برای ایران کسب کرده‌ام، از الطاف خدا و حضرت رضا (ع) است. وی به همین دلیل نشان طلای ویژه تاییدیه اکثریت هیئت داوران را به آستان مقدس حضرت رضا (ع) و نشان طلای همایش را به زلزله زدگان بوشهر، آذربایجان شرقی و سراوان اهدا کرد.

__

منبع: روزنامه خراسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + هفت =