کاهش جمعیت در بیشتر روستاهای دستگردان طبس

بخشدار دستگردان روند مهاجرت در این بخش را بر اساس سرشماری سال‌های ۸۵ و ۹۰ بسیار بالا اعلام و تصریح کرد: بیشتر روستاهای بخش با افت جمعیت روبه روست و مهم‌ترین علت مهاجرت‌ها نیز بیکاری و نبود شغل مناسب است.

طبس نیوز: بخشدار دستگردان روند مهاجرت در این بخش را بر اساس سرشماری سال‌های ۸۵ و ۹۰ بسیار بالا اعلام و تصریح کرد: بیشتر روستاهای بخش با افت جمعیت روبه روست و مهم‌ترین علت مهاجرت‌ها نیز بیکاری و نبود شغل مناسب است.

بیشتر روستاهای دستگردان طبس با افت جمعیت روبه روست.بخشدار دستگردان در گفت وگو با روزنامه «خراسان جنوبی»، روند مهاجرت در این بخش را براساس سرشماری سال های ۸۵ و ۹۰ بسیار بالا اعلام و تصریح کرد: بیشتر روستاهای بخش با افت جمعیت روبه روست و مهم ترین علت مهاجرت ها نیز بیکاری و نبود شغل مناسب است.به گفته«حقانی»، روستاییان بخش دستگردان در این سال ها بیشتر به شهرهای کاشمر، بردسکن، تهران، مشهد، سمنان و طبس مهاجرت کرده اند.

وی با بیان این که ۲۶ روستای دستگردان دارای شورای اسلامی و دهیاری است، فعالیت دهیاری ها در برخی از روستاها را چشمگیر و باعث دگرگونی چهره روستاها دانست و گفت: در چهارمین دوره شورای اسلامی بخش ۱۱ روستا به جمع روستاهای دارای شورای اسلامی اضافه شد.

استقرار ۳۵ اداره و نهاد

وی با اشاره به وجود بیش از ۳۵ اداره و نهاد دولتی در بخش دستگردان تاکید کرد: نبود برخی اداره ها از جمله نمایندگی فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه، بانک رفاه کارگران، دادگاه عمومی و اداره ثبت اسناد و املاک با توجه به بعد مسافت دستگردان تا مرکز شهرستان، مشکلاتی برای مردم به وجود آورده است.به گفته وی، وجود ۱۳۶ هزار دام سبک، ۲ هزار و ۳۰۰ نفر شتر و ۲ هزار و ۲۰۰ راس گاو در دستگردان این بخش را به قطب دامپروری طبس تبدیل کرده و در این شرایط ایجاد نمایندگی امور عشایری در دستگردان ضروری است.وی با بیان این که دستگردان از بزرگ ترین بخش های کشور و استان است، افزود: در ابتدای پیدایش این بخش چنان که از کهنسالان نقل شده، سرزمینی سرسبز و بسیار بزرگ بوده که قهر طبیعت و بروز خشکسالی متوالی آن را به کویری لم یزرع مبدل کرده است.

وی اضافه کرد: این بخش اکنون میراث دار تاریخ و فرهنگی کهن است، فرهنگی که به مردمان سخت کوش این بخش آموخته است تلاش و کوشش خود را با اقلیم خشک منطقه تطبیق دهند و این تلاش را در معماری خود به صراحت آشکار کنند.

وی گفت: وجود آثاری مثل مسجد قدیم دستگردان با قدمت بیش از هزار سال، آب انبارها، رباط های ده محمد و زنگیچه، آسیاب های آبی کلشانه و خانه های خوانین در روستاهای هودر، بادام تک و مهارت در معماری این بناها گواه این مدعاست.

وی ادامه داد: در سال های اخیر خانه سردار مکرم در روستای امیرآباد، قلعه های پاشنه دران و بادام تک، سه آسیاب آبی و دوقلعه قدیمی با معماری خاص در روستای کلشانه، قلعه و دوخانه قدیمی در روستاهای یوسف آباد و سنگچولی، قلعه حسن آباد و رباط ده محمد و خانه غیاثی در روستای منصوریه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی با بیان این که این بخش مشتمل بر ۹۳ روستای دارای سکنه است، به وجود ۶۴ حلقه چاه کشاورزی و بیش از ۸۰ رشته قنات و چشمه در بخش دستگردان اشاره و اضافه کرد: گندم، جو، سیر، کنجد، زعفران، پسته، پنبه، آفتابگردان، ذرت و علوفه از محصولات عمده کشاورزی بخش محسوب می شود.

کشت نشدن زمین های مستعد کشاورزی به دلیل کمبود آب

بخشدار دستگردان گفت: این بخش که در دل کویر واقع شده گنجینه ای از برکات الهی را در درون خود نهفته است، با این وجود زمین های مستعد کشاورزی به علت کمبود آب کشت نمی شود و از دغدغه های بزرگ کشاورزان است، معادن بسیار غنی و متعدد از قبیل زغال سنگ، خاک صنعتی، بنتونیت، باریت، منگنز، بوکسیت، سیلیس، سنگ آهن، گچ، سولفات، سدیم، سرب و روی و ده ها معدن دیگر در این بخش وجود دارد که برخی فعال بوده و برخی دیگر نیز بدون استفاده مانده است.وی ادامه داد: این بخش دور افتاده سرشار از قابلیت های بالقوه است به گونه ای که برخی کارشناسان به دلیل وجود معادن متعدد و مختلف، این بخش را کلکسیون معادن نامیده اند.

به گفته وی، بیشتر روستاهای دستگردان از برق، تلفن و آب بهداشتی برخوردار است، راه ارتباطی روستاهای بزرگ و پرجمعیت بخش به عشق آباد آسفالت و راه برخی روستاها هم خاکی است.

محرومیت اهالی ۳۲ روستا و محله از آب شرب

بخشدار دستگردان با بیان این که آب شرب عشق آباد مرکز بخش از ۳ حلقه چاه در دشت هودر با آبدهی ۴۷ لیتر در ثانیه تامین می شود، گفت: این آب در مخزن ۲ هزار متر مکعبی ذخیره و پس از کلرزنی و طی مسافت ۱۳ کیلومتر، به شبکه شهر وارد می شود.وی با اشاره به این که اهالی ۳۲ روستا و محله در بخش دستگردان از دسترسی به آب آشامیدنی محروم هستند، افزود: آب روستاهای دهستان دستگردان نیز از طریق یک مجتمع آبرسانی تامین می شود در حالی که روستاهای دهستان یخاب با مشکل شدید کمبود آب شرب و بهداشتی مواجه هستند و آب مورد نیاز آنان‌با دو دستگاه تانکر تامین می شود.

وی راه اندازی پست ۱۳۲ کیلو ولت و تلفن همراه، عبور خط آهن و احداث ایستگاه مسافر، ارتقای عشق آباد به شهر و پاسگاه انتظامی آن به فرماندهی انتظامی، راه اندازی پاسگاه انتظامی در روستای تپه طاق، مرمت قنات ها، کانال کشی و احداث استخرهای ذخیره آب، احداث پایگاه های اورژانس جاده ای، احداث ساختمان شهرداری عشق آباد و ایجاد تالار فرهنگیان را از برکات انقلاب در شهر عشق آباد و روستاهای بخش دستگردان برشمرد.

وی تصریح کرد: با این وجود هنوز غبار محرومیت بر چهره این بخش خودنمایی می کند و زدودن این غبار همت و تلاش مسئولان و مردم کوشای این دیار را می طلبد چون هنوز برخی اهالی دهستان کوه یخاب دستگردان در کپر و خانه های گلی، محقر، غیر مقاوم و غیر بهداشتی زندگی می کنند هنوز هیچ گونه واحد صنعتی فعالی در این بخش وجود ندارد و بیکاری همچنان یکی از مشکلات عمده و ریشه اصلی مهاجرت ها در بخش دستگردان است.

وی بر حمایت دولت از فعالان معدن در بخش دستگردان به ویژه در بخش معادن سنگ آهن، تقویت منابع آب زیرزمینی و بهره برداری از منابع بزرگ آب های شور و لب شور حاشیه کویر، تاسیس مرکز آموزش عالی، توسعه گردشگری با توجه به فراوانی جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی تاکید کرد و توجه به این قابلیت ها را باعث توسعه و پیشرفت این بخش دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو − 1 =