تداوم خام‌فروشی زغال‌سنگ در طبس/بدحسابی دولت بلای جان کارگران

با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از ساکنان منطقه کارگر معدن جو هستند در صورت اخراج این کارگران باید شاهد مشکلات جدی اقتصادی و اجتماعی در منطقه باشیم. وی گفت: چنانچه شرکت معدن‌جو به دلیل بدحسابی‌های دولت تعطیل شود حداقل ۷۰۰ کارگر از کار بیکار خواهند شد.

طبس نیوز: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از ساکنان منطقه کارگر معدن جو هستند در صورت اخراج این کارگران باید شاهد مشکلات جدی اقتصادی و اجتماعی در منطقه باشیم. وی گفت: چنانچه شرکت معدن‌جو به دلیل بدحسابی‌های دولت تعطیل شود حداقل ۷۰۰ کارگر از کار بیکار خواهند شد.

اقتصاد ایران آنلاین- زغال‌سنگ محصولی است که در کک‌سازی استفاده می‌شود و مصرف بعدی آن در صنعت فولاد است. منطقه زغال‌سنگ طبس بزرگ‌ترین منطقه زغال‌‌دار و بزرگ‌ترین قطب تولید زغال‌سنگ در کشوراست که ذخیره‌ای حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن در این منطقه شناسایی شده است. قدمت معادن زغال‌سنگ طبس به ۲۰۰ میلیون سال قبل در دوران تریاس ژوراسیک برمی‌گردد. این منطقه به دلیل ظرفیت بالایی که دارد می‌تواند به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود و فرصت‌های شغلی بسیاری را فراهم کند.

اما معضل اصلی منطقه این است که زغال‌سنگ در طبس فرآوری نمی‌شود.زغال‌سنگ طبس به دلیل نبود امکانات و صنایع فرآوری به صورت خام به کشورهای خارجی از جمله ترکیه و آلمان صادر می‌شود. فرماندار طبس در حالی این مطلب را اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ تا ۲۰۰ ماده معدنی در طبس وجود دارد و تا ۱۵۰ نوع نیز قابل افزایش است به‌طوری که می‌توان این شهرستان را به‌عنوان منطقه‌ای معدنی شناخت، اما امکان فرآوری در آن وجود ندارد.

«طالبیان مقدم» با بیان اینکه در داخل کشور کمتر کار فرآوری انجام می‌شود، توضیح داد: مواد معدنی شهرستان مثل فلورین، خام‌‌فروشی و به کشورهایی چون آلمان و ترکیه صادر می‌شود. در طبس فقط کارخانه زغال شویی داریم، یک کارخانه کک هم توسط بخش خصوصی در مراحل راه‌اندازی است بر این اساس از رئیس‌جمهور درخواست شد با توجه به حجم زیاد زغال‌سنگ در منطقه، کارخانه کک‌شویی احداث و از خام‌‌فروشی مواد جلوگیری شود.

ظرفیت‌های طبس برای تبدیل به منطقه ویژه اقتصادی

نماینده طبس در گفت‌وگو با تهران امروز به وجود ظرفیت‌های معدنی طبس که می‌تواند بستر مناسب اشتغال را در این منطقه ایجاد کند اشاره کرد و گفت: باید زمینه ایجاد سرمایه‌گذاری در این منطقه را فراهم کرد. «محمد‌علی عبدالله‌زاده» از مذاکره خود با معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مورد ارزیابی ظرفیت‌های معدنی طبس برای سرمایه‌گذاری بنیاد تعاون وزارت دفاع خبر داد و گفت: برای آشنایی با نحوه تولید و نوع کار در معادن طبس بازدیدی در اردیبهشت انجام شد تا پس از بررسی زمینه‌های سرمایه‌گذاری، بستر اشتغال و خدمت به مردم شهرستان طبس توسط بنیاد تعاون وزارت دفاع و پشتیبانی فراهم شود.
در مذاکرات انجام شده با مسئولان بنیاد تعاون این وزارتخانه، با توجه به وجود ظرفیت‌های معدنی و ذخایر زیرزمینی در منطقه، نتیجه بر آن شد که ظرفیت‌های شهرستان طبس برای سرمایه‌گذاری در بنیاد تعاون وزارت دفاع ارزیابی شود. وی افزود: در معادن طبس تلاش مردمانی را دیدم که بی‌توجه به فشارهای دشمن و تحریم‌های شکننده برای آبادانی و سرافرازی ایران عزیز زحمت می‌کشند و مصداق خلق حماسه اقتصادی مورد تاکید مقام معظم رهبری هستند. با توجه به وجود دانش حرفه‌ای، نیروی کار متخصص و دلسوز، بازار فروش و سرمایه موجود در طبس، می‌توانیم با همکاری مسئولان، مردم، سرمایه‌گذاران، بانک‌ها و بخش خصوصی امسال نیز از تحریم‌ها عبور کنیم و موجب خلق حماسه اقتصادی شویم.

افزایش ۶۰ درصدی استخراج زغال‌سنگ

فرماندار طبس «مرتضی رخ‌افروز» نیز در این زمینه از آمادگی برای حمایت از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در معادن طبس خبر داد و افزود: این اطمینان وجود دارد که سرمایه سرمایه‌گذاران یک یا دو سال بعد از بهره‌برداری پروژه‌ها برگردد. در این زمینه دولت هم از سرمایه‌گذاران حمایت و موانع موجود را رفع می‌کند. همچنین نیروی کار متخصص و تسهیلات در اختیار آنان قرار می‌دهد تا از ظرفیت‌های موجود به‌طور بهینه استفاده شود. وی با بیان اینکه در حال حاضر این آمادگی در شهرستان و استان برای حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در معادن طبس وجود دارد، افزود: استاندار نیز در این مورد همکاری‌های خوبی داشته است و کارگروه معدن در استان تشکیل شده است تا این مسائل به خوبی رصد شود و کل استان از عواید موجود بهره‌مند شود.

فرماندار طبس با بیان اینکه معادن زغال‌سنگ شهرستان ۲ نوع حرارتی و کک شو است، گفت: مصارف زغال‌سنگ حرارتی شخصی است و از آن به عنوان ‌‌سوخت استفاده می‌شود چرا که بیشتر تولید انرژی می‌کند و صدها سال می‌توان از ذخایر آن استفاده کرد. وی ادامه داد: استخراج زغال‌سنگ در طبس بزرگ‌ترین قطب تولید زغال‌سنگ در کشور ۶۰ درصد افزایش یافت. تاکنون برنامه‌ریزی برای ۴۰۰ میلیون تن از ذخیره زغال‌سنگ طبس انجام شده است که در دو معدن استخراج آن به روش‌های لانگوال و جبهه کار طولانی و سیستم رومان پیلار انجام می‌شود. مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ طبس گفت: پارسال ۲۰۰هزار تن محصول خام از معادن زغال‌سنگ طبس استخراج شد که در مقایسه با سال ۹۰، ۶۰ درصد افزایش داشته است.

«رضا کریتی» افزود: از این میزان زغال‌سنگ استخراج شده حدود ۱۳۵ هزار تن محصول به کارخانه کک‌سازی زرند کرمان و ۵۰ هزار تن محصول به کشور چین صادر شد.مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ طبس گفت: پارسال همچنین در بخش‌های پیشروی، حدود ۳ برابر ظرفیت پیشروی افزایش یافته است و دلیل آن تولید بخشی از قطعات مورد نیاز در داخل کشور به‌ویژه در بخش پیشروی با استفاده از مهندسی معکوس و کپی‌سازی بوده که بالطبع از خروج ارز جلوگیری کرده است.کریتی تعداد افراد استخدام شده در بخش نیروی انسانی معادن زغال‌سنگ طبس را در سال گذشته ۳۲۸ نفر اعلام کرد.
وی از برنامه‌ریزی برای بخش توسعه معادن زغال‌سنگ طبس در سال‌جاری خبر داد و افزود: زغال‌سنگ در سال ۹۲ باید پاسخگوی نیاز داخل باشد به همین دلیل تلاش شده است که در بخش‌های توسعه‌ای سرمایه‌گذاری شود که بخشی با امکانات و تجهیزات داخل انجام خواهد شد و بخش دیگر تفاهمنامه‌های ایرانی – خارجی هستند. مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ طبس گفت: در سال ۹۲ تولیدی معادن زغال‌سنگ طبس شامل ۷۵۰ هزار تن محصول خام و ۴۵۰ هزار تن کنستانتره است.

دومین نیروگاه زغال‌سوز کشور در طبس

در کنار معادن زغال‌سنگ حرارتی، نیروگاه زغال‌سوزی طبس در حال احداث است که با بهره‌برداری فاز اول این پروژه حدود ۶۰۰ مگاوات برق تولید خواهد شد. حدود ۵ سال قبل عملیات اجرایی این نیروگاه آغاز شد اما این پروژه همچنان در حال اجراست. نماینده طبس کمبود اعتبار را از مشکلات کندی اجرای این پروژه می‌داند و به تهران امروز گفت: سایت، مخازن، محل نصب توربین معادن و دیوارکشی نیروگاه احداث و آب مورد نیاز تامین شده و نیاز است اعتبارات خاص دیگر به پروژه اختصاص یابد. وی این نیروگاه را دومین و بزرگ‌ترین نیروگاه زغال‌سوزی کشور دانست و افزود: با بهره‌برداری آن بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

وی گرچه از برآورد اعتبار مورد نیاز برای بهره‌برداری این نیروگاه اظهار بی‌اطلاعی کرد اما افزود: اعتبار زیادی لازم است البته این مشکلات مالی قابل حل بوده و بر حسب اختصاص اعتبارات لازم فاز اول نیروگاه در سال‌های آینده راه‌اندازی می‌شود البته با وجود الحاق طبس به خراسان جنوبی بیشتر از این ظرفیت استفاده خواهد شد. یکی دیگر از مشکلا ت جدی در معادن طبس بحث‌های مربوط به کارگران معدن است. از طرفی چند بار ریزش معدن در طبس قربانیان بسیاری گرفته است و روا نیست در جایی‌که مرغوب‌ترین زغال‌سنگ کشور تولید می‌شود،‌کارگران قربانی نبود ایمنی شوند.

از سوی دیگر مسائل مربوط به پرداخت حقوق و مزایای کارگری نیز به شدت در این بخش آزاردهنده است، به‌گونه‌ای که فعالان کارگری استان بارها گفته‌اند که چون معدن با مشکل فروش و عدم نقدینگی مواجه است، کارگران خدماتی پس از اتمام مهلت قرارداد کار می‌توانند در صورت تمایل در بخش استخراج معدن مشغول به کار شوند یا قطع همکاری کنند. علت این امر نیز اغلب بدحسابی دولت در پرداخت پول زغال‌سنگ اعلام شده است.

چندی قبل غلامرضا محمدی دبیراجرایی خانه کارگر طبس از احتمال بیکاری یا اخراج ۱۲۰ کارگر معدن زغال‌سنگ در طبس خبر داده بود. غلامرضا محمدی افزود: این کارگران به‌صورت قراردادی در بخش‌های خدماتی و غیر استخراجی معدن مشغول به کار هستند و کارفرما در صورت عدم دریافت مطالباتش از دولت، برای کاهش هزینه‌ها قصد اخراج‌شان را دارد.

وی با استناد به‌گفته کارگرانی که در این رابطه به خانه کارگر طبس مراجعه کرده‌اند، گفت: ظاهرا به کارگران گفته شده که چون معدن با مشکل فروش و عدم نقدینگی مواجه است، کارگران خدماتی پس از اتمام مهلت قرارداد کار می‌توانند در صورت تمایل در بخش استخراج معدن مشغول به کار شوند یا قطع همکاری کنند.

این فعال کارگری با بیان اینکه فعالیت معدن بدون مشاغل خدماتی با مشکل روبه‌رو خواهد شد، گفت: مدت زیادی از حادثه انفجار معدن مجاور، یال شمالی گذشته‌ است و برای کارگران معدن‌جو انتخاب میان اخراج شدن یا کار کردن در بخش استخراج بسیار آزار دهنده بود و بسیاری از کارگران از ترس لقمه‌ای نان به رغم مسائل روانی که پس از مرگ همکارانشان وجود داشت کار در بخش استخراج را انتخاب کردند.

این فعال کارگری افزود: تعداد ۷۰۰ کارگر با قرارداد موقت یک ساله و سه ماه در شرکت معدن‌جو مشغول به کار هستند و سابقه کار این کارگران از ۵ تا ۱۲ سال متفاوت است. دبیر اجرایی خانه کارگر طبس درخصوص علت اخراج این کارگران گفت: در چند سال اخیر دولت بابت خرید زغال‌سنگ استخراجی این معدن بدحسابی کرده است و به همین دلیل کارفرمای معدن در تامین هزینه‌ها از جمله مطالبات کارگران دچار مشکل شده‌است.

به‌گفته محمدی شرکت معدن‌جو در زمان واگذاری معادن به بخش خصوصی فعالیت خود را آغاز کرده‌است و تا یک سال گذشته در جامعه کارگری منطقه طبس به عنوان یکی از خوش‌حساب‌ترین کارفرمایان محلی شناخته می‌شد. وی بابیان اینکه سال گذشته کارگران معدن‌جو در اعتراض به دریافت نشدن مطالبات خود اعتراض کرده بودند، گفت: باتوجه به اینکه بخش قابل توجهی از ساکنان منطقه کارگر معدن جو هستند درصورت اخراج این کارگران باید شاهد مشکلات جدی اقتصادی و اجتماعی در منطقه باشیم. وی گفت: چنانچه شرکت معدن‌جو به دلیل بدحسابی‌های دولت تعطیل شود حداقل ۷۰۰ کارگر از کار بیکار خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 1 =