سهم شهرستان‌ها از اعتبارات عمرانی مشخص شد

اعتبارات عمرانی امسال خراسان جنوبی نسبت به سال قبل ۲۵.۲۶ درصد با الحاق طبس و حدود ۱۳ درصد بدون محاسبه پیوند این شهرستان به استان افزایش یافته است.

طبس نیوز: اعتبارات عمرانی امسال خراسان جنوبی نسبت به سال قبل ۲۵.۲۶ درصد با الحاق طبس و حدود ۱۳ درصد بدون محاسبه پیوند این شهرستان به استان افزایش یافته است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خراسان، «اعتبارات عمرانی امسال خراسان جنوبی نسبت به سال قبل ۲۵.۲۶ درصد با الحاق طبس و حدود ۱۳ درصد بدون محاسبه پیوند این شهرستان به استان افزایش یافته است» با این شرایط به گفته معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار می‌توان ۲۰ درصد اعتبارات یعنی ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان را به کمک‌های فنی و اعتباری اختصاص داد.

دکتر «امینی» در تشریح جزئیات بودجه عمرانی استان گفت: ۵۷ میلیارد و ۵۶۷ میلیون تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی است و استان از محل ۲ درصد حاصل از فروش نفت و گاز هم ۶۵ میلیارد و ۵۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان سهم می‌برد.

به گفته وی، ۱۵ میلیارد تومان برای مصوبات و از جمله طرح توسعه نهبندان و سربیشه، ۲۸ میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان از محل ماده ۱۸۰ برنامه پنجم توسعه، ۲ میلیارد تومان برای راه اندازی شهرهای تازه تاسیس و ۳ میلیارد و ۵۱۰ میلیون تومان هم به منظور تکمیل طرح‌های تأمینی و تربیتی به استان اختصاص می‌یابد.

وی گفت: ۶ میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان برای آسفالت راه‌های روستایی (بدون آسفالت)، ۲ میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان ویژه ساخت مساجد، ۴ میلیون و ۲۷۶ میلیون تومان برای اماکن زیارتی و ۴ میلیارد و ۱۴۳ میلیون تومان هم به منظور تأمین زیرساخت‌های نواحی صنعتی و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیز برای فرمانداری ویژه طبس ابلاغ شده است.

وی افزود: بیرجند ۲۲/۸۹ درصد، بشرویه ۶، درمیان ۸/۷۱، سرایان ۶/۹۵، سربیشه ۷/۶۲ و فردوس ۶/۸۶ درصد از بودجه عمرانی امسال سهم می‌برند و سهم قاین هم از این اعتبارات ۱۳/۶۹ درصد، نهبندان ۱۱/۶، خوسف ۷/۸۲ و زیرکوه ۷/۸۵ درصد بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای امسال خواهد بود.

وی همچنین افزود: سهم طبس در مذاکرات انجام شده در تهران تعیین شده و امسال ۱۸ میلیارد تومان از استان یزد دریافت شده است و به این شهرستان اختصاص می‌یابد.

برخی فرمانداران هم انتقادهای خود را به بودجه توزیع شده اعلام کردند، برای مثال «عظیمی»، فرماندار نهبندان به ۴ درصد کاهش اعتبار امسال این شهرستان اشاره کرد و اینکه خشکسالی، آسیب‌های جدی در زمینه‌های مختلف به نهبندان وارد کرده است. توضیح دکتر «امینی»، معاون استاندار این بود که حدود ۲ واحد اعتبارات به شهرستان‌های جدید داده شده که از همه شهرستان‌های استان کم شده است.

«طالبیان مقدم» هم گفت: با توجه به الحاق شهرستان انتظار است سهم آن از خراسان جنوبی و براساس مدل توزیع اعتبار تامین شود. براساس توضیح دکتر «امینی»، یک ریال هم نمی‌توان بیشتر از رقم مصوب و قانونی در معاونت راهبردی ریاست جمهوری به این اعتبار اضافه کرد اما در اعتبارات سال آینده سهم طبس‌‌ همان ۱۳ درصد لحاظ می‌شود.

«تناکی»، فرماندار بیرجند هم گفت: در مرکز استان با توجه به افزایش مهاجرت، حاشیه نشینی و ماهیت استانی برخی پروژه‌ها باید توجه ویژه‌ای به اعتبارات بیرجند شود در حالی که ۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش دارد. «امینی» در پاسخ به او نیز اظهار کرد: اعتبارات بیرجند به عنوان مرکز استان هر سال لحاظ می‌شود. از طرفی با انتزاع خوسف و زیرکوه و جدا شدن اعتبار آن، سهم آن‌ها جدا شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + هجده =