امسال در طبس موزه مردم شناسی راه اندازی می شود

مسئول موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به این که در شهرستان های سربیشه، خوسف، درمیان، زیرکوه و طبس موزه ایجاد نشده است گفت: اگر اعتبار لازم تامین شود امسال در سربیشه و طبس موزه مردم شناسی ایجاد می شود.

طبس نیوز:مسئول موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به این که در شهرستان های سربیشه، خوسف، درمیان، زیرکوه و طبس موزه ایجاد نشده است گفت: اگر اعتبار لازم تامین شود امسال در سربیشه و طبس موزه مردم شناسی ایجاد می شود.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خراسان ، مسئول موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خطاب به خبرنگاران گفت:بیرجند با موزه های باستان شناسی، مردم شناسی، حیات وحش، مفاخر و مشاهیر، پهلوانی، وقف و موزه اشیای مردم شناسی خصوصی و قاین با موزه های مشاهیر، مردم شناسی و آب بیشترین موزه ها را دارند و در شهرستان های سربیشه، خوسف، درمیان، زیرکوه و طبس موزه ایجاد نشده است و اگر اعتبار لازم تامین شود امسال در سربیشه و طبس موزه مردم شناسی ایجاد می شود.

در ۵ ماه ابتدای امسال ۲۵ هزار نفر از موزه های استان بازدید کرده اند که این تعداد بازدید کننده نسبت به ۵ ماه سال گذشته حدود ۷ درصد افزایش یافته است.

مسئول موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به فعالیت ۱۲ موزه در خراسان جنوبی گفت: بیشترین تعداد موزه ها در بیرجند و قاین است.

به گفته «حسن رمضانی»، هر سال مبلغی برای بازسازی و بهسازی موزه ها، ساخت مانکن ها یا تعمیر آن ها در نظر گرفته می شود و سال گذشته ۵۰۰ میلیون ریال برای انجام این کار تخصیص یافت.

وی افزود: بیرجند با موزه های باستان شناسی، مردم شناسی، حیات وحش، مفاخر و مشاهیر، پهلوانی، وقف و موزه اشیای مردم شناسی خصوصی و قاین با موزه های مشاهیر، مردم شناسی و آب بیشترین موزه ها را دارند و در شهرستان های سربیشه، خوسف، درمیان، زیرکوه و طبس موزه ایجاد نشده است و اگر اعتبار لازم تامین شود امسال در سربیشه و طبس موزه مردم شناسی ایجاد می شود.

به گفته وی، طرح تبدیل موزه مردم شناسی خضری دشت بیاض به موزه گیاهان دارویی تهیه و جانمایی شده است که پس از تصویب و تامین بنای متعلق به شهرداری این موزه راه اندازی می شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در زمینه محدودیت فضای موزه مفاخر و مشاهیر ملی بیرجند اظهار داشت: موزه مشاهیر بیرجند در صورت تامین اعتبار به موزه مفاخر و مشاهیر استان تبدیل می شود ولی هنوز مکان آن با توجه به محدودیت فضایی مشخص نشده است.

ایجاد موزه بزرگ استان یکی دیگر از مواردی بود که مسئول موزه های خراسان جنوبی درباره آن گفت: مطالعات مرحله اول و معماری این موزه انجام شده و مشاور نقشه های مربوط را تهیه کرده است و با پیگیری انجام شده احداث موزه بزرگ استان در سال ۹۲ ردیف اعتبار ملی گرفت و منتظر اعلام این اعتبار هستیم.

برای امسال ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان درخواست کرده ایم و پیش بینی می شود با حدود ۸ میلیارد تومان اعتبار این موزه طی ۲ سال احداث شود.

«حسن رمضانی» در زمینه اقدام های انجام شده در مورد ایجاد موزه کشاورزی با همکاری دانشگاه بیرجند گفت: ما به تعهدات خود مبنی بر مرمت کوشک باغ امیرآباد برای استقرار موزه کشاورزی در این مکان عمل کرده ایم و دانشگاه بیرجند باید به تعهداتش در زمینه جمع آوری گونه های مورد نظر عمل کند، با این وجود ما آمادگی خود را برای همکاری در مورد چگونگی ارائه این گونه ها اعلام می کنیم.

وی در پاسخ به این که برای راه اندازی موزه آب چه کاری انجام داده اید، گفت: آب انبار ملک بیرجند به عنوان بزرگ ترین و عمیق ترین آب انبار شهر مرمت و امکانات مورد نیاز برای ایجاد موزه آب در آن مستقر شده و حتی یک بار با همکاری شرکت آب منطقه ای استان نمایشگاهی در آن برپا شد و آمادگی خود را برای تبدیل این آب انبار به موزه آب بیرجند اعلام می کنیم ولی مسئولان شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی پیگیر ساخت یک بنا برای ایجاد موزه آب هستند و مشاور نیز آن را طراحی کرده و چون این موزه از موزه های غیر وابسته به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور است باید از ما مجوز لازم برای انجام این کار را بگیرند. اما همچنان برای راه اندازی موزه آب در آب انبار ملک بیرجند با هدف به نمایش گذاشتن بخشی از تاریخ آب این منطقه آمادگی داریم.

وی با اشاره به این که فقط در قاین موزه آب وجود دارد، خاطرنشان کرد: آب انبار کنار کاروانسرای سرایان در گذشته به شکل نمادین بازسازی شد و مردم از آن استفاده می کنند.

در مجموع موزه های مردم شناسی هم بخش تفکیک ناپذیری مربوط به آب وجود دارد و معتقدم که با توجه به اعتقادها و زندگی روزمره مردم در همه شهرستان های این منطقه، بخش مفصلی از موزه های مردم شناسی را می توان به آب اختصاص داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 4 =