وسعت جاذبه های تاریخی طبس فراموش شده در سهم ناچیز اعتبارات

در حالی که شهرستان طبس امسال از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه ای استان ۱۴ میلیارد و ۶۷۲ میلیون تومان سهم می برد معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از روند توزیع این اعتبارات به ویژه سهم اختصاص یافته به بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توسط فرمانداری این شهرستان گلایه‌مند است.

طبس نیوز:در حالی که شهرستان طبس امسال از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه ای استان ۱۴ میلیارد و ۶۷۲ میلیون تومان سهم می برد معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از روند توزیع این اعتبارات به ویژه سهم اختصاص یافته به بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توسط فرمانداری این شهرستان گلایه‌مند است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خراسان، گلایه «شاهوردی» به این علت است که در توزیع اعتبارات، طبس از بین ۱۱ شهرستان استان، کمترین رقم را به فصل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اختصاص داد در حالی که این منطقه از وسعت، آثار و جاذبه های تاریخی فراوان برخوردار است و با الحاق آن به استان بر تعداد روستاها و مناطق هدف گردشگری افزوده شده است بنابر این انتظار بود که فرمانداری طبس اعتبار بیشتری به این بخش اختصاص دهد.

طبس بر اساس گزارش او و ابلاغ استانداری ۲۰۰ میلیون تومان برای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نظر گرفته است هرچند سال قبل این بخش ۱۷۰ میلیون تومان گرفت اما هیچ پروژه عمرانی در طبس انجام نشد و امسال هم چنانچه روند تخصیص مانند سال قبل باشد احتمالا نمی توان کاری انجام داد.انتظار او و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بر بهتر دیده شدن اعتبارات این فصل در طبس بود و این که از اعتبارات فرمانداری ویژه هم برای تجهیز اداره های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کمک شود.

آمار و اطلاعات وی سهم بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان های استان را مشخص می کند.

بیرجند ۸۱۵ میلیون تومان، قاین ۳۸۵ میلیون تومان ،نهبندان ۷۵۵ میلیون تومان، سرایان ۲۹۵ میلیون تومان، سربیشه ۲۷۸ میلیون تومان و زیرکوه ۲۱۵ میلیون تومان سهم دارند.

برای شهرستان های فردوس ۴۰۳ میلیون تومان بشرویه ۲۴۵ میلیون تومان، خوسف ۴۷۲ میلیون تومان و درمیان هم ۳۲۰ میلیون تومان تعیین شده است.

«شاهوردی» باز هم یادآوری می کند: وجود روستاها و مناطق هدف گردشگری در طبس که شاخص گردشگری است ضرورت توجه به اعتبارات این بخش را دوچندان می کند هر چند بسیاری از مسئولان و همچنین استاندار بارها اولویت دوم توسعه استان را گردشگری خواندند که از طرف فرمانداری های دیگر مناطق استان این بخش خوب دیده شد اما فرمانداری طبس کمترین اعتبار را به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بین شهرستان ها اختصاص داد.

اختصاص اعتبار کمتر از زیرکوه و خوسف

به عقیده معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اماکنی مانند باغ گلشن، کمپ ها و مجتمع های خدماتی رفاهی، صنایع دستی، موقعیت جغرافیایی و گردشگری طبس و قرار داشتن آن در چهار راه ورودی مسافران و گردشگران مناطق مختلف کشور توجه جدی به اعتبارات این بخش را ضروری تر می کند.

وی ناراضی است از این که در شهرستان های تازه تاسیس مثل زیرکوه و خوسف هم اعتبار بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کمتر دیده شده است. حتی در صورت کمبود تخصیص مشخص نیست رقم تعیین شده به چه میزان خواهد رسید.

به گفته وی طبس، ۳ منطقه نمونه گردشگری به نام های چشمه آبگرم مرتضی علی، منطقه کوهستانی و ازمیغان دارد که میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موظف به انتقال همه زیرساخت ها تا ورودی این مناطق و تسهیل در شروع فعالیت سرمایه گذار است.

طبق ارزیابی او هیچ زیرساختی در این ۳ منطقه ایجاد نشده است و فقط در مورد برخی جاده ها، مقداری کار شده که آن هم کافی نیست و نیازمند اصلاح، بازسازی و بهسازی است، یعنی مناطق هدف گردشگری طبس از زیرساخت هایی همچون آب، برق، گاز، مخابرات و حتی راه خوب برخوردار نیست.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی قبل از الحاق طبس ۷ منطقه نمونه گردشگری داشت که حالا با افزوده شدن ۳ منطقه نمونه گردشگری طبس این آمار به ۱۰ مورد افزایش یافته است.

تعداد روستاهای هدف گردشگری استان هم با الحاق طبس، ۱۲۰ درصد رشد دارد، طوری که ۵ روستای هدف گردشگری به ۱۱ روستا افزایش یافته است.

«شاهوردی» اعلام کرد: خرو، اصفهک، نایبند، ملوند، سورند و پیرحاجات روستاهای هدف گردشگری طبس است که باید در این مناطق امکانات و تسهیلات برای رفاه گردشگران ایجاد شود اما امسال هیچ اعتباری برای این کار دیده نشده است.

وی تصریح کرد: فقط ۵۰ میلیون تومان برای تکمیل پروژه ناتمام ورودی آبگرم چشمه مرتضی علی اختصاص یافت که آن هم مربوط به تامین زیرساخت ها نیست.

تاکید او بر این است که طبس آثار تاریخی زیادی دارد و با توجه به کم کاری هایی که در گذشته شده این شهرستان نیازمند شناسایی آثار تاریخی و حتی در حوزه گردشگری است.

وی با گلایه از این که با توجه به سابقه قدیمی صنایع دستی طبس، امسال فرمانداری در مجموع ۱۵۰ میلیون تومان برای حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و ۱۰ میلیون تومان برای صنایع دستی گذاشته است گفت: این در حالی است که مدیریت استان حداقل ۶۰۰ میلیون تومان برای اجرای پروژه های الزامی در نظر گرفته بود تا با فعال کردن پروژه های گردشگری طبس به سطح بقیه شهرستان ها برسد.

به طور قطع به اعتبارات بیشتری نیاز است طوری که برای بازسازی قلعه تاریخی طبس حداقل ۲ میلیارد تومان نیاز است تا قابلیت ایجاد تاسیسات گردشگری، سفره خانه سنتی، فضای اقامتی و بازدید عموم را داشته باشد.به گفته وی ماده ۱۲ قانون برنامه پنجم توسعه در مورد اعتبارات گردشگری زیارت است که میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس هم در کنار اوقاف و امور خیریه و مصلی ها می توانست این اعتبارات را جذب و با توجه به وجود امامزاده در طبس، تسهیلات فراهم کند در حالی که فرمانداری طبس از این محل اعتباری اختصاص نداد اما شهرستان های دیگر مبالغی گذاشتند.

فهرستی از بناها و آثار شاخص طبس

برای طبس آثار تاریخی و ملی زیادی ثبت شده است که فرماندار برخی ها را نام می برد.باغ گلشن، مسجد جامع، آستانه مبارک امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع)، جاذبه های گردشگری آبگرم، قلعه پلات و خانه های گبر در روستای خرو، بزرگ ترین سد کمانی دنیا در روستای کریت، روستای ازمیغان مرکز تولید برنج، بقعه امامزاده جعفر طیار، روستای پیرحاجات با قلعه ای به قدمت ۳ هزار و ۵۰۰ سال و فضایی مشابه ماسوله و … از آن جمله است.قلعه حسن صباح در ارتفاعات روستای خردان، آسیاب های بادی در ملوند و منصوریه، قلعه روستای دستگردان، حیات وحش نایبند، ۷ روستای هدف گردشگری و … هم از دیگر مناطقی است که«طالبیان مقدم» به آن اشاره می کند.آمار او از ورود گردشگر و مسافر به طبس هم خالی از لطف نیست. از ابتدای تیر تا پایان شهریور ۷ میلیون و ۲۲۳ هزار نفر وارد این شهرستان شدند که ۷۹۸ هزار نفر در منطقه اقامت و ۶۳۱ هزار نفر از باغ گلشن بازدید کردند.یک میلیون و ۲۲۰ هزار نفر هم در این مدت امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) را زیارت کردند، حمام مرتضی در روستای خرو نیز مورد استقبال ۲۵۵ هزار مسافر قرار گرفت اگر چه به این آمار، بازدید ۱۹۸ هزار نفر از طاق شاه عباس، ۱۵۶ هزار نفر هم از ارگ طبس و ۱۷۰ هزار نفر از روستاهای هدف اضافه می شود.به گفته وی، با تلاش مسئولان آمار ورود گردشگر و مسافر نسبت به سال قبل، با وجود مشکلات افزایش یافته است. قرار داشتن طبس در مسیر استان های یزد، چهارمحال و بختیاری، فارس، اصفهان، سمنان، بندرعباس و خراسان های شمالی، رضوی و جنوبی و … در افزایش آمار مسافران موثر است.خدمات و تسهیلاتی هم به گفته وی، برای مسافران و گردشگران پیش بینی شده است که در آستانه امامزاده در آرامگاه امامزاده حسین بن موسی الکالظم(ع) هر شب حدود ۱۵ هزار نفر اسکان می یابند، علاوه بر این در تابستان و سفرهای نوروزی هم تمام مدارس شهرستان، هتل ها، منازل مسکونی و مهمانسرای اداره ها پذیرای زائران و گردشگران است اما چون ممکن است این مکان ها برای گردشگران کافی نباشد برای آینده هتل ۵ ستاره طبس در حال ساخت است که ۷۵ درصد پیشرفت دارد.هر چند فرماندار به اجرای ۸۰ درصد عملیات یک هتل در شهرستان هم اشاره می کند که در حال حاضر برای اسکان و پذیرایی مشکلی ندارد و علاوه بر این ها احداث یک هتل دیگر هم از ۴۰ درصد پیشرفت برخوردار است اما اتمام طرح های متقاضیان به مساعدت نهادهای مرتبط برای اعطای تسهیلات نیاز دارد.به نظر وی، با فعالیت ۴ هتل امکان اسکان ۲ هزار نفر در باغ گلشن و استفاده از سوئیت و اتاق های زائرپذیر در آستانه امامزاده مشکلی نیست.با این اشاره ها او می گوید: برای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس آن چه سهم شهرستان بوده گذاشته شده است و باید از طریق اداره کل، اعتبارات استانی و ملی پیگیری و جذب شود.به عقیده وی، طبس بزرگ ترین شهرستان کشور است و با وجود آثار تاریخی متعدد و بکر، باید در میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای جذب اعتبارات ملی تلاش شود و در شهرستان هم به اندازه توان کار می شود.

اداره کل میراث فرهنگی اعتبار اختصاص دهد

به گفته «طالبیان مقدم» اگر به اندازه ای که فرمانداری اعتبار برای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعتبار مشخص کرده از طرف استان هم(اداره کل) بودجه اختصاص یابد حداقل نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبدیل به اداره می شود و ردیف اعتباری آن افزایش می یابد.

وی معتقد است آن اداره کل باید به دنبال جذب گردشگر برای طبس باشد، فرمانداری بیش از ۱۰ میلیارد تومان اعتبار را بین ۷۰ دستگاه توزیع کرده و درست است که اعتبار برای شهرستان دیده شده اما الزامات قانونی در بودجه وجود دارد که ارتباطی به توزیع شهرستان ندارد و استانداری و فرمانداری نمی توانند آن ها را جابه جا کنند.وی می گوید: طبس امسال از استان یزد اعتبار می گیرد و اگر اعتبار به این منطقه در حد واقعی داده شود، فرمانداری آن چه بتواند برای اداره ها اعتبار می گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + سه =