تولید ۱۶ محصول خرما در باغات طبس‌

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ایستگاه سازگاری نخیلات در شهرستان طبس در حال حاضر دارای ۱۶ محصول خرما‌ست.

طبس نیوز:رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ایستگاه سازگاری نخیلات در شهرستان طبس در حال حاضر دارای ۱۶ محصول خرما‌ست.

به گزارش طبس نیوز به نقل از ایسنا،غلامرضا هادربادی در جمع کشاورزان طبس اظهار کرد: شهرستان طبس دارای یک هزار و ۷۵۰ هکتار باغات نخیلات بوده که به دلیل شرایط آب و هوایی از کیفیت مناسبی برخوردار هستند.

وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی آماده پرداخت تسهیلات به متقاضیان احداث گلخانه پرورش و نگهداری نهال خرما از طریق کشت بافت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در رابطه با فواید روش تکثیر خرما به روش کشت بافت، تصریح کرد:درختان خرمای حاصل از کشت بافت کاملاً شبیه به والدین هستند، بنابراین تمامی صفات والد نظیر مقدار محصول، وضعیت رشد، مقاومت به بیماری و آفات به گیاهان تولید شده منتقل می­‌شود.

هادربادی تصریح کرد: در این روش امکان تولید انبوه نهال شبیه به گیاه مادری وجود دارد و واریته های کمیاب خرما را می توان در مقیاس وسیع تولید کرد.

وی افزود: تکثیر نخل خرما به روش کشت بافت را می‌توان در هر زمان و هر فصل انجام داد، بنابراین تحت تاثیر شرایط فصلی نیست و مدت زمان تولید نهال به حد قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌­یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: انتقال راحت تر و هزینه کمتر از مزیت‌های دیگر این نوع کشت است و خطر انتشار آفات و بیماری‌های نخل از یک منطقه به منطقه دیگر وجود نداشته یا بسیار نادر است.

هادربادی اظهار کرد: گیاهان حاصل از کشت بافت، باغات یک دست از نظر ساختار ژنتیکی و ظاهری، رشد سریع و ثمردهی زود هنگام را تولید می­‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =