تأمین آب طبس فقط از منابع سطحی و تصفیه خانه امکان پذیر است

رئیس اداره منابع آبی طبس گفت: تاکنون از هیچ منطقه‌ای، آب به شهرستان طبس نرسیده است و در حال حاضر هیچ راهی جز استفاده از منابع سطحی و تصفیه‌خانه وجود ندارد.

طبس نیوز: رئیس اداره منابع آبی طبس گفت: تاکنون از هیچ منطقه‌ای، آب به شهرستان طبس نرسیده است و در حال حاضر هیچ راهی جز استفاده از منابع سطحی و تصفیه‌خانه وجود ندارد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، احمد محمدنژاد به بی‌کیفیتی آب بهداشتی این شهرستان اشاره و اظهار کرد: امسال آزمایشگاه کنترل کیفی با ۹ دستگاه کلر زن گازی و مکانیکی مورد تعمیر و بهره برداری قرار گرفت که آب بهداشتی شهرستان طبس را به طور منظم مورد سنجش دارد.

وی به استحصال روزانه ۵۱۰ لیتر آب برای هر نفر در طبس اشاره و تصریح کرد: اجرای خط دوم انتقال آب به استان یزد و امتداد آن تا شهرستان طبس، بهترین راهکار برای رفع بحران کم‌آبی در طبس است.

رئیس اداره منابع آبی طبس افزود: تاکنون از هیچ منطقه‌ای آب به شهرستان طبس نرسیده است و منابع آبی استان خراسان جنوبی نیز با افت و ایستایی مواجه شده و می‌طلبد که با مدیریت صحیح، مشکل تصفیه خانه آب طبس که یکسال از اتمام آن می‌گذرد حل شود، چراکه در ‌‌نهایت مردم طبس از مزایای راه‌اندازی تصفیه‌خانه منتفع خواهند شد و در حال حاضر هیچ راهی جز استفاده از منابع سطحی و تصفیه‌خانه وجود ندارد.

محمدنژاد با اشاره به ادعای برخی مبنی بر تاثیر چاه‌های شرکت زغالسنگ بر منابع آبی روستای پیکوه طبس، گفت: تامین آب زغالشویی شرکت زغالسنگ پروده طبس تاثیری بر سفره‌های آبی روستای پیکوه ندارد و این مساله نیز توسط کار‌شناسان مورد تایید است، اما برای جلوگیری از استرس آبی منطقه، شرکت زغالسنگ متعهد شده است تا از چاه‌های مجوز دار خود به طور دوره‌ای استفاده کند.

هدررفت ۳۲ درصدی آب در طبس به دلیل فرسودگی شبکه

وی از هدر رفت ۳۲ درصد آب موجود به دلیل فرسودگی شبکه آبرسانی شهرستان طبس خبر داد و گفت: امسال شرکت آب منطقه‌ای توانست با حفر و تجهیز پنج حلقه چاه، ۲ هزار مترمکعب بر حجم آبی روستاهای طبس افزوده و ضمن فعال کردن شش حلقه چاه آب موجود، عملیات بازسازی ۱۲۰ کیلومتر شبکه آبی را در دستور کار قرار دهد.

رئیس اداره منابع آبی طبس به احداث کارخانه فولاد در طبس نیز اشاره کرد و گفت: برای تامین آب این طرح عظیم تصویه آب شور دشت طبس و یا خرید چاه مجاز پیشنهاد شده است و سرمایه گذاران خواهند توانست برای عملیات ساختمانی کارخانه فولاد تا پایان احداث از آب سد دره بید طبس استفاده کنند.

محمدنژاد دشت بخش دستگردان طبس را منطقه ممنوعه اعلام کرد و افزود: سطح منابع آبی این دشت بسیار پایین است و شرکت آب منطقه‌ای طرح‌هایی را برای حفظ منابع آبی منطقه در نظر گرفته است.

رئیس اداره منابع آبی طبس از مردم و به ویژه روستاییان خواست که در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا در آینده با بحران آب روبرو نباشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =