تبدیل دوران سالمندی به فرصت، نیازمند قانون‌گذاری

تبدیل دوران سالمندی به فرصت، نیازمند قانون‌گذاری

به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، یوسف وهابی‌کارکنده صبح امروز در همایش «سالمندی و سلامت» که به مناسبت هفته سلامت در طبس برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته سلامت و تأکید بر لزوم ایجاد شادابی و انگیزه در سالمندان، اظهار داشت: پیری عبارت از تغییرات بیولوژیکی در نحوه زیست ارگانیسم بدن است که در طول زمان ظاهر شده و باعث ایجاد دگرگونی‌هایی در بدن از جمله کاهش نیرو می‌شود.

وی ادامه داد: براساس تقسیم‌بندی سازمان بهداشت جهانی، افراد دارای سن ۶۰ تا ۷۵ سال به عنوان سالمند جوان، ۷۵ تا ۹۰ سال به عنوان سالمند پیر، و ۹۰ سال به بالا به عنوان سالمند خیلی پیر شناخته می‌شوند.

معاون فرماندار شهرستان طبس خاطرنشان کرد: براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی، جمعیت دنیا به سمت پیر شدن پیش می‌رود که ایران نیز از این مقوله دور نیست، به طوری که ۵ میلیون نفر جمعیت فعلی سالمندان در کشور، تا حدود ۴۰ سال دیگر به حدود ۲۰ میلیون نفر خواهد رسید.

وی با طرح این سؤال که «جمعیت زیاد سالمندان یک تهدید است یا فرصت؟»، پاسخ داد: علی‌رغم اینکه در صورت نداشتن برنامه‌ریزی جمعیت زیاد سالمندان یک تهدید جدی خواهد بود، اما با پیش‌بینی، دوراندیشی و برنامه‌ریزی دقیق می‌توان این تهدید را به یک فرصت تبدیل کرد که لازمه آن در درجه اول قانون‌گذاری صحیح در راستای قانونمند کردن جایگاه سالمندان است.

وهابی‌کارکنده اضافه کرد: انجام اطلاع‌رسانی و ارائه آموزش‌های لازم در زمینه عادت‌ها و رفتارهای بهداشتی به سالمندان، برخورداری از سیستم مطلوب حمایت‌کننده اجتماعی از قشر سالمند، برقراری روابط عاطفی و اجتماعی درست سالمندان، داشتن رژیم غذایی مناسب، و ورزش کردن، تأثیر بسزایی در برخورداری از دوران سالمندی خوب دارد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان طبس هم در ابتدای این همایش با اشاره به شعار هفته سلامت امسال باعنوان «سالمندی و سلامت»، بیان کرد: باتوجه به اینکه جمعیت سالمند جهان و از جمله کشورمان طی سه دهه آینده به سه برابر افزایش خواهد یافت، باید دولت‌مردان و مسئولان با شناسایی نیازهای سالمندان و برنامه‌ریزی مناسب، کمبودهای موجود را برطرف کنند.

جواد سهیلی با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر به سالمندان توجه کافی نمی‌شود، تصریح کرد: نداشتن متخصص طب سالمندی، عدم برخورداری از پوشش بیمه‌ای درمانی و کمک‌معیشتی مناسب برای سالمندان، مناسب نبودن اماکن عمومی مانند خیابان‌ها و ادارات برای سالمندان، و عدم توجه کافی به نیازهای اجتماعی، اقتصادی و روحی سالمندان، از جمله مهمترین مشکلات سالمندان است که باید برای رفع آن فکری شود.

وی یادآور شد: برای برخورداری از دوران سالمندی سالم باید همه مردم قبل از سالمندی، مسائلی مانند تغذیه سالم، دوری از عادات مضر مانند سیگار کشیدن، داشتن روحیه شاد و برنامه ورزشی منظم را مدنظر قرار دهند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان طبس در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه گزارشی از اقدامات این شبکه در سال گذشته پرداخت و اظهار داشت: راه‌اندازی مرکز بهداشتی و درمانی شهر دیهوک و روستای زنوغان، راه‌اندازی خانه بهداشت روستای نایبند، تعمیر و به‌سازی خانه‌های بهداشت، خرید تجهیزات پزشکی و اداری، تبدیل وضعیت تمامی نیروهای شبکه بهداشت طبس، اجرای قانون بهره‌وری پرستاران، و بکارگیری ۳۳ نفر نیروی تازه استخدام شده، از جمله اقدامات شبکه بهداشت و درمان شهرستان طبس در سال ۱۳۹۰ است.

وی افزود: در هفته سلامت نیز برنامه‌های متنوعی در شهرستان طبس اجرا شده است که از جمله آن برگزاری همایش‌های دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، برپایی ایستگاه نقاشی و … است.

در این همایش جمعی از بازنشستگان ادارات، رابطان سلامت ادارات و محلات، فرهنگیان، پزشکان و مسئولان حضور داشتند.

ارائه آموزش‌های دوران سالمندی به‌ وسیله دکتر شیرانیان، اجرای نمایش و سرود به‌ وسیله نونهالان مهدکودک شکوفه‌های رضوی، اجرای نمایش سالمند به ‌وسیله گروه نمایش جمعیت هلال‌احمر و مؤسسه فرهنگی مذهبی بیت‌الزهرا(س) طبس، قرائت شعر طنز درباره دوران سالمندی و بازنشستگی به‌وسیله آقایان یوسفی و شهامی و اهدای لوح و هدایایی به برخی از بازنشستگان اخیر ادارات و نیز تعدادی از افرادی که در اجرای سند جامع سلامت شهرستان طبس همکاری کرده‌اند، از دیگر برنامه‌های همایش سالمندی و سلامت در طبس بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 18 =