آتش‌سوزی در میانکاله مهار شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: آتش‌سوزی در تالاب میانکاله که از ظهر دیروز مناطقی از این زیستگاه ارزشمند را در بر گرفته بود پس از حدود ۹ ساعت تلاش محیطبانان و نیروهای امدادی منطقه مهار شد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اظهار کرد: متاسفانه حجم و گستره آتش‌سوزی امروز میانکاله به دلیل گرمای هوا، وزش باد و خشک بودن پوشش گیاهی و تاثیر آن در افزایش سرعت پیشروی آتش زیاد بود به همین دلیل مهار آتش بیشتر از حوادث رخ داده چند ماه اخیر طول کشید.

وی افزود: آتش‌سوزی در منطقه موسوم به دیده‌بانی میانکاله رخ داد و عرصه‌ای با پوشش گیاهی سازیل و انار را در بر گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: نیرو‌های محیط‌بانی حاضر در منطقه بلافاصله پس از مشاهده آتش با تجهیزات موجود در منطقه از جمله لودر اقدام به مهار و محدود کردن آتش کردند. دو دستگاه خودروی آتش‌نشانی هم از شهرداری بهشهر و بندر امیرآباد برای مهار آتش به محل حادثه اعزام شدند.

ابراهیمی کارنامی از احتمال شعله‌ور شدن آتش در میانکاله خبر داد و اظهار کرد: با توجه به گرمای هوا و پوشش خشک منطقه، این عرصه کماکان مستعد اتش‌سوزی است. به همین دلیل همکاران ما در حالت آماده‌باش قرار دارند تا در صورت وقوع مجدد حادثه نسبت به مهار آن اقدام کنند.

وی درباره دلیل این آتش‌سوزی گفت: متاسفانه عمده آتش‌سوزی‌های میانکاله انسانی و عمدی هستند که با اهداف شخصی برای سوءاستفاده در این زیستگاه طبیعی مهم انجام می‌شوند. با نصب دوربین‌های تله‌ای طی یک ماه اخیر امیدواریم بتوانیم به مرور این متخلفان را شناسایی کنیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران درباره گستره آتش‌سوزی دیروز اظهار کرد: برآورد مساحت عرصه این آتش‌سوزی باید انجام شود. اما طبق مشاهدات مساحت بیشتری نسبت به حوادث قبلی در سال جاری را در بر گرفته است.

بر اساس آمار‌های اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران از ابتدای سال جاری تا کنون بدون احتساب حادثه دیروز، ۲۱ مورد آتش‌سوزی در میانکاله رخ داد که موجب از بین رفتن پوشش گیاهی حدود ۱۹۰ هکتار از زمین‌های این زیستگاه شد. ۷۰ درصد از این ۱۹۰ هکتار با پوشش سازیل و ۳۰ درصد نیز انارستان طعمه حریق شد. سال ۱۳۹۹ در پناهگاه حیات وحش میانکاله ۱۶ مورد آتش‌سوزی رخ داد که مجموع مساحت این اراضی ۳۸۰ هکتار بود.

تالاب بین‌المللی میانکاله با ۶۸ هزار هکتار مساحت در شرق مازندران و درحوزه استحفاظی شهرستان بهشهر و در حاشیه دریای خزر واقع است. این تالاب که در دل شبه جزیره میانکاله واقع شده، به دلیل برخورداری از تنوع زیستی به ویژه مواد غذایی مهم‌ترین زیستگاه بیش از ۳۲۰ گونه پرنده مهاجر و بومی و ۱۸۰ گونه گیاه به شمار می‌رود.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + شش =