دستاوردهای پانزدهمین همایش و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات

نورنیوز ـ گروه اقتصادی: به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از روابط عمومی انجمن قیر ایران در پانزدهمین همایش «قیر، آسفالت و ماشین‌آلات» که به همت مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی در تاریخ نهم تا یازدهم آبان‌ماه سال جاری و با حضور وزیر راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد، مدیران ارشد اجرایی این وزارتخانه و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط، طیف وسیعی از اساتید و محققان دانشگاهی همچنین تولیدکنندگان ماشین‌آلات صنعتی حضور داشتند. این نمیاشگاه فرصتی شد تا ارکان تصمیم‌گیر، تصمیم‌ساز و لایه‌های مختلف اجرایی بدون واسطه فرصت گفت‌وگو و تبادل نظری ناظر به رفع مشکلات و خلق فرصت‌های جدید داشته باشند. 


«طرح صریح مسائل و مشکلات قیر و آسفالت جاده‌های کشور»، «ارائه آخرین یافته‌های علمی توسط محققان و اساتید برجسته بین‌المللی» و «تحلیل و تفسیر دغدغه‌های مدیران ارشد حوزه راه با رویکرد حل مسئله در چارچوب مقدورات مالی دولت» ازجمله موارد مطروحه در این هم‌اندیشی تخصصی بود.


 «مهرداد بذرپاش» وزیر راه، مسکن و شهرسازی که به‌عنوان سخنران افتتاحیه این همایش این مجال را برای تشریح راهبردها و دغدغه‌های دولت در خصوص مسکن ملی غنیمت شمرد و با تأکید بر ضرورت توجه به همه عوامل موثر در این مقوله از جمله معابر و راه‌های دسترسی، خواستار توجه و اهتمام بیشتر به این مهم شد.


او در بخش دیگری از سخنانش اهمیت قیر به‌عنوان محصولی راهبردی را یادآور شده و بر ارتقاء کیفیت این محصول و لزوم ارائه روش‌های علمی برای کاهش مصرف آن تاکید کرد.


وزیر مسکن، راه و شهرسازی با اشاره به طرح برخی ادعاها در خصوص قیر تهاتری اظهار داشت: «مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌طور قاطع از بند کاف تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی  دفاع کرد و بهترین راهکار برای خروج از بحران مالی در پروژه‌های زیرساختی را مدل پیشنهادی پارلمان که بر مبنای قیر تهاتری است، اعلام کرد.»


معاونین و روسای سازمان‌های اجرایی وزارت راه، مسکن و شهرسازی نیز دراظهارات جداگانه با پیش چشم قراردادن اهمیت و ارزش قیر به عنوان محصولی مهم و راهبردی ، وجود ۳۰۰ هزار کیلومتر راه در کشور و عدم تخصیص و تامین منابع لازم برای نگهداری و آسفالت راه‌ها را از مهم‌ترین مسائل و مشکلات این حوزه بر شمرده و بر مدل قیر تهاتری به‌عنوان بهترین روش مالی برای رفع بن‌بست اجرای طرح‌های جاده‌ای کشور تاکید کردند.


 در بخش دیگر این همایش که هر ساله به همت رئیس، مدیران و اندیشمندان مرکز تحقیقات وزارت راه برگزار می‌شود، مدیران ارشد اجرایی استانی و کارشناسان حوزه راه کشور به تبیین مشکلات این حوزه پرداختند.


به‌موازات طرح موضوعات از سوی صاحبان صنعت و مدیران اجرایی، اساتید و محققان هم در چارچوب پنل‌های تخصصی، مسائل و مشکلات اساسی این صنعت را با رویکرد علمی و ناظر بر حل مساله ،مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند و همزمان مجریان و مسئولان این بخش با حضور در کارگاه‌های تخصصی از آخرین یافته‌های صنعتی که شرکت‌های تولیدی در نمایشگاه ارائه می‌‌کنند، مطلع شدند. تعامل علمی، اجرایی و صنعتی فعالان این حوزه از دیگر دستاوردهای مورد انتظار در این همایش و نمایشگاه جانبی آن بود که حاصل شد.


تقدیر ویژه از دکتر سید نادر طباطبایی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف، چهره برجسته و ماندگار صنعت راه و آسفالت کشور به خاطر دستاوردهای علمی و تلاش‌های موثر وی در این حوزه وهمچنین آقای داوود محمدی، رئیس هیات‌مدیره انجمن قیر ایران به‌نمایندگی از تولیدکنندگان بخش خصوصی صنعت قیر کشور از سوی وزیر راه، مسکن و شهرسازی  از دیگر برنامه های این همایش بود.


حاضران در پایان این همایش با صدور بیانیه‌ای در ۶ ماده بر لزوم توجه بیشتر به توسعه پایدار در فرایند طراحی نگهداری وساخت راه‌ها، استفاده از فناوری‌های نوین و آموزش‌های کاربردی در تمامی سطوح اجرایی، استفاده از آسفالت‌های حفاظتی با هدف صرفه‌جویی منابع، توجه ویژه به بخش خصوصی در تامین سرمایه و ورود به حوزه اجرا و نگهداری راه‌ها، همچنین حمایت و استمرار قانون قیر تهاتری تاکید کردند.


انجمن قیر ایران در پایان به‌نمایندگی از فعالان بخش خصوصی در صنعت قیر، از وزیر راه، مسکن و شهرسازی، پیشکسوتان این حوزه، اندیشمندان، تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان تجهیزات به‌ویژه دکتر حیدری، سرپرست مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی جناب و همکاران ایشان در برگزاری این رویداد راه‌گشا قدردانی کرد.

نورنیوز

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 9 =