آمریکا اجازه تثبیت آتش‌بس در سوریه را نمی‌دهد/ آنکارا پیگیر جدی روند سیاسی نیست

تحلیلگر سوری با بیان اینکه کارشکنی‌های آمریکا اجازه تثبیت فرایند آتش‌بس در سوریه برای دستیابی به راه حل سیاسی را نمی‌دهد، گفت: دمشق و متحدانش بیش از هر چیز بر نبرد با تروریسم تکیه دارند.

«خلیل مشهدیه»، تحلیلگر سیاسی سوریه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق با بیان اینکه دمشق و متحدانش به نتایج نشست های سیاسی حتی اگر به قضیه آتش بس در سوریه رسیدگی کند، زیاد متکی نیستند، افزود: دمشق می داند ترکیه که نقش ضامن پایبندی گروه های مسلح به آتش بس را برعهده دارد در کار خود جدی نیست.

وی با بیان اینکه ارتش سوریه و متحدانش با پیشروی های میدانی خود بر هر فرآیند سیاسی پیش بینی شده تسلط خواهند داشت، گفت: معلوم است که نظام ترکیه با کاهش عمدی سطح حضور خود در مذاکرات اخیر آستانه نشان داد که آنکارا هرگز در اجرای ساز و کارهای مربوط به توافق آتش بس جدی نیست.

وی افزود: در مدت گذشته ایران و روسیه تلاش کردند موضع شفاف ترکیه در خصوص آتش بس در سوریه را تضمین کنند اما دولت آمریکا از طریق مجموعه ای از مسائل، به دولت ترکیه برای کودتا علیه تفاهم هایی که با ایران و روسیه در پرونده روسیه رسیده مشوق هایی اعطا کرد.

تحلیلگر سوری از جمله این مشوق ها را حمایت ترامپ از طرح ایجاد مناطق امن به رغم مخالفت رئیس جمهور سابق آمریکا خواند و گفت: آنچه که در رسانه ها در خصوص تشکیل شبه نظامیان جدیدی از سوی ترکیه تحت عنون ارتش ملی سوریه بیان شده مطمئنا با موافقت آمریکا صورت گرفته بخصوص که ترکیه به تنهایی از عهده مخارج این شبه نظامیان برنخواهد آمد.

مشهدیه تاکید کرد: آمریکا همچنین می تواند آن طرفی باشد که خواستار ورود اردن به مذاکرات آستانه شده تا بازوی مداخله آمریکا برای نظارت بر آتش بس در سوریه باشد و با این کار شاهد چیزی جز نقض مکرر آتش بس توسط تروریست ها نخواهیم بود چرا که آمریکا هرگز خواهان آتش بس طولانی مدت در داخل سوریه نیست.

تحلیلگر سوری سخن از شکل و سیاق جدید و مثمر ثمر مذاکرات ژنو ۴ تحت نظارت سازمان ملل را رد کرد و گفت: تروریست ها و معارضان مختلف نمی توانند در هیچ مذاکره ای با دولت سوریه مستقل تصمیم بگیرند.

مشهدیه گفت: سازمان ملل نیز خود در هیچ کدام از نقش هایی که در پرونده سوریه ایفا کرد بی طرف نبوده کما اینکه نادیده گرفتن مخالفان نزدیک به مسکو و قاهره از سوی سازمان ملل تنها موجب پیچیده تر شده و ایجاد مانع در مسیر حل بحران سوریه می شود.

وی تاکید کرد: باید صدای همه سوری ها در داخل و خارج این کشور شنیده شود و ایجاد راه حل عادلانه برای بحران سوریه تا زمانی که برخی کشورهای خواهان به حاشیه رانده شدن برخی طرف ها در سوریه هستند غیرممکن است.

مشهدیه راه حل های از پیش آماده شده را نیز از سوی ملت سوریه مردود خواند و گفت: هر گونه اقدم سیاسی در سطح بالا مثل اصلاح قانون اساسی برای جامعه سوریه قبل از رهبری این کشور خط قرمزی محسوب می شود که نباید خدشه دار شود.

تحلیلگر سوری گفت: چیزی که ائتلاف سوریه با ایران و روسیه را ممتاز کرده این است که این دو کشور حتی اگر پیشنهادهایی به دمشق ارائه بدهند هرگز در فرایند تصمیم گیری های دمشق دخالت نمی کنند و تنها به نقش حمایت و مشورت اکتفا می کنند برخلاف دولت آمریکا که با تسلط بر تروریست ها و مخالفان به دنبال پیاده کردن نقشه های خود در سوریه است.

مشهدیه با تاکید بر قدرت روز افزون سیاسی و نظامی دولت سوریه در مرحله کنونی به لطف پیروزی های ارتش سوریه و متحدانش گفت: از لحاظ منطق سیاسی هیچ طرفی نمی تواند شروطی را بر دولت سوریه تحمیل کند چرا که دمشق و متحدانش قدرت پیروز در جنگ هستند و این را ترامپ و آنهایی که با او هستند باید به خوبی متوجه باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =