تجلیل از ۱۰ طرح برگزیده در جشنواره جوان خوارزمی

همزمان با هفته پژوهش از صاحبان ۱۰ طرح برگزیده در بیست و یکمین جشنواره جوان خوارزمی تجلیل شد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

از این ۱۰ طرح، ۴ طرح، اختراع و نوآوری هستند که در مجامع بین‌المللی ثبت و تجاری سازی شده‌اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم گفت: در دو سال اخیر که کشور‌های صاحب فناوری محدودیت‌های شدیدی را به کشورمان اعمال کرده اند همه گره‌ها بدست جوانان و شرکت‌های دانش بنیان، نخبگان و کسب و کار‌های نو باز می‌شود و این مشکلات درحال رفع شدن است.

منصور غلامی افزود: کشوری که مبتنی بر توانایی جوانان است، موفقیت روزافزون خواهد داشت و چاره‌ای نداریم مسیر سخت را با قدرت طی کنیم و کار را به جوانان دانشمند بسپاریم و حمایت‌ها در حوزه علم و فناوری باید درست، به موقع و تاثیرگذار باشد.

وزیر علوم با بیان اینکه توجه به خلاقیت‌های جوانان، ارزش گذاری و حمایت و هدایت آن‌ها توجه به سرمایه انسانی در کشور است تصریح کرد: آنچه در جشنواره جوان خوارزمی اتفاق افتاده فقط بخش محدودی از توانایی جوانان است، در کشورمان جوانان بسیاری که صاحب هوش و توانمندی علمی فراوان هستند وجود دارند، ولی امکان توجه به تک تک آن‌ها وجود ندارد، اما حتما در مراکز آموزش عالی و آموزش و پرورش، مدیران و معلمان به این ظرفیت‌ها اشراف دارند و تلاش بر این است که به عرضه این توانمندی‌ها کمک کنند.

غلامی اضافه کرد: سرمایه انسانی، بزرگترین سرمایه هر ملت است و این سرمایه انسانی آموزش‌دیده و دانشمند می‌تواند سرمایه بسیار پایداری باشد، در آینده پر چالش که توانمندی‌های علمی موجب بروز و ظهور ملت‌ها در عرصه جهانی هستند جوانان ما خواهند درخشید و این موضوع مارا متعهد می‌کند که توجه زیادی به این موضوع داشته باشیم.

وزیر علوم گفت: جشنواره جوان یادآوری می‌کند تا در کنار آموزش به تقویت استعداد‌های عملی و نکته سنجی و به توسعه فناوری‌ها توجه کنیم و زمینه را برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها گسترش دهیم. وی ادامه داد: در دنیای مبتنی بر علم و فناوری سرعت تحولات بالاست و سرمایه‌های انسانی در مناطق مختلف مبنا و عامل اصلی تحولات هستند.

غلامی افزود: کشور ما بر اساس آموزه‌ها با تمام سختی‌ها پرچم‌دار علم و دانش در کشور‌های درحال توسعه است و در بسیاری از زمینه‌ها دوش به دوش کشور‌های پیشرفته حرکت می‌کند و دستاورد‌های علم و دانش ما نشان می‌دهد این کشور توان حضور در فضای بین‌المللی را دارد.

 

وزیر علوم گفت: تبدیل دانش به ثروت، یکی از انتظارات از جامعه علمی ماست، در بسیاری از موقعیت‌ها نقد می‌شود که چه میزان از یافته‌ها کاربردی شده و در ارتقای جایگاه زندگی مردم، اثر گذاشته است بنابراین رویکرد‌ها نشان می‌دهد حرکت جدی در این عرصه اتفاق افتاده است و وجود بیش از ۱۹۷ مرکز رشد در دانشگاه‌ها و در حوزه وزارت علوم، فرصت را فراهم آورده است که صاحبان ایده در عملیاتی کردن دانش و تبدیل ایده به روش‌های کاربردی توانمند شوند.

وی گفت: حدود ۱۵ سال است که اقتصاد دانش‌بنیانی آغاز شده و دستاورد‌های جوانان و گروه‌های نخبه علمی در نوع خود در دنیا اول است.

جشنواره جوان خوارزمی؛ ویژه محققان زیر ۳۰ سال در رشته‌های غیر علوم انسانی همه ساله به همت سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار می‌شود.

رقابت‌های بیست و یکمین دوره رویداد علمی در ۱۶ گروه تخصصی شامل فناوری‌های شیمیایی مکانیک، برق و کامپیوتر، هنر، معماری و شهرسازی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم پایه، عمران، مهندسی صنایع و مدیریت فناوری، مواد، متالورژی و انرژی‌های نو و زیست فناوری و علوم پایه پزشکی، محیط زیست، فناوری نانو، هوافضا، مهندسی نرم‌افزار و فناوری اطلاعات و مکاترونیک و همچنین در پنج محور پژوهشی و فناوری شامل طرح‌ها و پژوهش‌های بنیادی، طرح‌ها و پژوهش‌های کاربردی، طرح‌های توسعه‌ای، اختراع و نوآوری به جشنواره جوان خوارزمی برگزار شد.

 

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =