یادداشت/ دستاوردهای یک‌ساله دولت تدبیر و امید

… مهم­‌ترین شعار دولت تعامل مثبت با کشورهای دنیا براساس سه اصل عزت، مصلحت و منفعت ملی بود و در این میان نقش دیپلماسی فعال خارجی به عنوان مهم­ترین رویکرد دولت در دستور کار دولت قرار گرفت.

طبس نیوز: … مهم­ترین شعار دولت تعامل مثبت با کشورهای دنیا براساس سه اصل عزت، مصلحت و منفعت ملی بود و در این میان نقش دیپلماسی فعال خارجی به عنوان مهم­ترین رویکرددولت در دستور کار دولت قرار گرفت.

رئیس دولت یازدهم که با شعار اعتدال به میدان آمد و نام دولت تدبیر و امید را برای خود برگزید و با شعارهای تعامل با کشورهای دنیا و همسایه، وفاق و وحدت ملی، بکارگیری همه سلیقه­‌ها در اداره کشور و از طیف افراد معتدل و عدم ورود به حواشی و مشارکت همه مردم در برنامه های مدیریت و اداره کشور که باعث کاهش هزینه­‌های اجتماعی می شود و تغییر در مدل اقتصادی از جمله در بخش هدفمندی یارانه­‌ها و خروج از رکود تورمی را ارائه داد و حال در یک ساله اخیر باید دید چقدر در عمل به شعارهای خود موفق بوده. این تحریر در سه بخش بین­‌المللی ملی و منطقه­‌ای دستاوردهای دولت را مورد تحلیل و واکاوی قرار می­دهد:

بعد بین­‌المللی

مهم­ترین شعار دولت تعامل مثبت با کشورهای دنیا براساس سه اصل عزت، مصلحت و منفعت ملی بود و در این میان نقش دیپلماسی فعال خارجی به عنوان مهم‌­ترین رویکرد دولت در دستور کار دولت قرار گرفت. خروج پرونده هسته‌­ای ایران از شورای امنیت و خروج از تحریم‌ها و کاهش ایران­ هراسی که بیشتر از لابی صهیونیست­‌ها ناشی می‌گردید و قصد داشتند به بهانه قدرت هسته­‌ای مردم ایران را از بسیاری از حقوق دیگر خود محروم نمایند و این سیاست‌ها بر ملا شدند، مهمترین موفقیت‌های در محورهای سیاست خارج دولت تلقی می گردد. بحمدالله با نظارت و حمایت­‌های مقام معظم رهبری و همه مردم و مجموعه دستگاه­‌های داخل نظام یک وفاق ملی بر سر طی مسیر هسته­‌ای ایران پیش­ آمد و توافق ژنو حاصل گشت این توافق با حفظ کامل حقوق ملت ایران، در صورت تکمیل شدن لغو بسیاری از تحریم­‌ها را در طی یک باره زمانی ۱۰ ساله در پی خواهد داشت و ۱۰۰ میلیارد دلار بلوکه شده ایران برگشت خواهد کرد. گرچه تاکنون برای رفع بلوک اعتبارات ۲/۴ میلیارد دلار آن توافق کامل شده و ۶ قسط آن هر کدام به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار به بانک مرکزی واریز شده اما نتیجه مهم‌تر این توافق فضای حاصل شده از این مذاکرات است به طوری که بسیاری از کشورها برای سرمایه­‌گذاری در ایران در صف ورود به کشور به سر می‌برند از جمله هواپیمای ۱۰۰ نفر از تجار فرانسوی در سه ماه گذشته که به ایران وارد شد، زمینه توافقات ۲۰ میلیارد دلاری صادرات نفت و گاز به روسیه، توافقات تجاری با ترکیه و لغو سویفت چند بانک خصوصی که امکان مبادلات ارزی را فراهم می کند توافق واردات ۵ میلیارد یورویی کالا از چین و صادرات همین میزان از این دست­اوردها محسوب می‌­گردد.

بعد منطقه‌ای

روابط نزدیک ایران و کشورهای منطقه و همسایه جایگاه ایران را در معادلات منطقه‌ای و بین­‌المللی بسیار ارتقاء داده است. تعامل وکسب اطلاعات از یک کشور قدرت به دست می‌آورد مردم به یاد دارند وزیر امور خارجه انگلیس پس از اشغال سفارت توسط تعدادی از دانشجویان در سه سال گذشته اعلام کرد کشور انگلیس برای حفظ منافع و قدرت خود نیاز به رابطه با ایران داشته و سفارت خود را تعطیل نمی­‌کند؛ بالتبع کشور ایران برای حفظ قدرت خود نیاز به رابطه و کسب اطلاعات از کشورهای دیگر خصوصاً کشورهای همسایه دارد. ارتباطات ایران همان‌طور که رئیس دولت در اجلاس منطقه­‌ای شانگهای اعلام نمودبا کشورهای همسایه بسیار بیشتر شده از جمله این دستاوردها ورود امیر کویت پس از ۳۵ سال به ایران است که این کشور بازار هدفی مناسب برای محصولات ایران می‌باشد و نیز سرمایه گذاران با حجم سرمایه‌گذاری قابل توجهی برای ورود به ایران دارد. همچنین عقد قرارداد با روسیه، ترکیه، افغانستان و افزایش صادرات محصولات به عراق از این دستاوردهاست.

از طرفی دعوت پادشاه عربستان بعنوان کشوری قدرتمند در منطقه اعراب، نشان از پذیرش قدرت سیاسی ایران در منطقه برای اعراب دارد به طوری که ظریف در ماه گذشته به کنفرانس کشورهای عربی دعوت شد که آن را رد نمود.

بعد داخلی

مهم‌ترین برنامه‌­های دولتی در بعد داخلی که حتی از دو بعد دیگر مهم‌­تر می باشد، کسب وفاق ملی برای اداره امور کشور از طریق منش اعتدال و بر مدار عقل و خرد جمعی و تدبیر و ایجاد امید در آینده برای مردم بود.

دولت با بکارگیری نیروهای کارکشته و معتدل و پاکدست از جریان­‌های سیاسی مختلف پایانی به منازعات سیاسی داد و در عمل ثابت نمود به دنبال حواشی نرفته و به مهم‌ترین دغدغه­‌های مردم یعنی اقتصاد می‌اندیشد. بکارگیری اندیشه­‌های مختلف البته از نوع معتدل و عدم توجه و ورود به بازی­‌های جناحی و استقلال رأی و خرد جمعی از ابزاری بودند که کاهش هزینه­‌های اجتماعی و افزایش مشارکت مردم و فضای اعتماد به دولت را فراهم آورد.

اعتماد به سیاست‌های اقتصادی دولت و آرامش دستاوردی بود که از بروز آشفتگی‌ها و تلاطمات مداوم در بازار جلوگیری نمود به طوری که قیمت ارز و طلا و سکه و بسیاری از کالاها در طول یک سال گذشته ثابت و شیب رشد آن با کاهش روبرو بود. در هر صورت در شرایط بسیار نامناسب اقتصادی یک کشور که هم با تورم بسیار بالا مواجه است از طرفی با تحریم ورود مواد اولیه با مشکل تولید نیز مواجه است کشور دچار رکود تورمی می­‌شود که همه اقتصاددانان می­‌دانند سخت­‌ترین شرایط اداره اقتصادی یک کشور خروج از رکود تورمی است و دولت در سال گذشته توانست بر قسمتی از تورم فائق شده و از طرفی با تزریق ۱۲۰۰ میلیارد ناشی از انصراف مردم از یارانه ها به بخش های تولیدی به فضای کسب کار و تولید روحی تازه ببخشد.

پیش‌بینی دولت در زمینه کاهش تورم درست درآمد و بر اساس قول دولت در سال ۹۳ تورم از ۳۹ درصد به ۳۲ درصد و سه ماهه اول سال ۹۳ به ۳۰ درصد رسید و شاخص رشد اقتصادی کشور از منفی ۶ درصد در ابتدای سال ۹۲ به صفر در انتهای ۹۲ رسید.

سیاست طرح تحول اقتصادی که خود شامل چندین بخش است از جمله اصلاح ساختارهای بانک‌ها، اصلاح ساختارهای مالیاتی، اصلاح ساختار قیمت­‌گذاری ، اصلاح سختار نظارت، اصلاح ساختار پولی و ارزی،  اصلاح نظام هدفمندی یارانه‌ها نیز در دستور کار قرار گرفت و سیاست­‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغیه مقام معظم رهبر نیز همزمان به صورت قوانین اجرایی به دستگاه‌های کشور ابلاغ گردید که هر کدام دستاوردهای بسیار مهمی داشت.

در اصلاح ساختار بانک­‌ها مشاهده می­‌شود نرخ بی‌رویه سود بانکی که عامل تورم بود مهار گشت و برای همه بانک‌ها ثابت شد(۲۲ درصد) نظارت بانک بر صندوق­‌های اعتباری خود و خصوصی بیشتر شد و لغو مجوز بسیاری از آنها انجام گرفت. این صندوق­‌ها متأسفانه نه تنها هیچ نقشی در اقتصاد ملی بازی نمی‌کردند و فقط به جای سرمایه­‌گذاری در تولید در فعالیت­‌های سفته بازی و دلالی وارد شده بودند و بر آشفتگی بازار و ارائه وام‌های بدون ضابطه و رشد نقدینگی و تورم دامن می‌زدند. ارائه لیست بدهکارهای بزرگ بانکی به مراجع قضایی برای اولین بار از سوی دولت انجام و آن‌ها را طبقه‌بندی به افراد سوء استفاده کننده و مشکل‌دار موجه نمود و در روندی منطقی بازپرداخت این تسهیلات آغاز گردیده است.

جمع‌آوری پول از دست مردم از طریق صدور اوراق مشارکت در پروژه‌های عمرانی و افزایش اعتبارات عمرانی در بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۳ از دیگر رویکردهای دولت برای کنترل نقدینگی در دست مردم و جلوگیری از تورم و از طرفی رونق کسب و کار بود که دولت در این زمینه موفق عمل نمود نمونه بارز آن هم‌اکنون خرید و فروش ساختمان با افت بسیار قابل توجهی مواجه شده است و دلالان این بخش با ضرر زیادی مواجه­‌اند، چرا که هدف دولت گسیل اعتبارات به فضای تولید کسب و کار و تولیدات و نه دلالی و فعالیت‌های واسطه‌گری می‌باشد.

ارتباط مثبت دولت با مجلس و قوه قضائیه و نهادهای تحت امر مقام معظم رهبری یکی از تدابیر ویژه دولت تدبیر و امید است در دولت گذشته که مردم از منازعات سیاسی دولت و سایر قوا خسته شده بودند از طرفی مجلس بارها دولت را متهم به قانون گریزی می‌نمود در این دوره ارتباط بسیار مناسبی با مجلس برقرار گردیده چنانچه مشخص است رئیس دولت تدبیر و امید منش خود را بر مبنای اعتدال به هیچ‌وجه تغییر نداد و ثابت نمود شعار اعتدال به خوبی جواب می­‌دهد. تعامل مناسب با مجلس و توجه به خواسته­‌های نمایندگان مردم، رعایت قانو­ن‌گرایی که مهم‌ترین مبنای اعتدال را تشکیل می‌دهد عهدی بود که دولت به آن وفا نمود و بر پای آن صبورانه و مقتدرانه ایستاد.

تعامل با آیات عظام و روحانیت معظم و نمایندگان مقام معظم رهبری در استان‌ها و دستگاه‌­ها از دیگر رویه‌های بسیار صحیح دولت محسوب می­‌گردد که در آن توفیق مناسبی یافت. تداوم بر خط و حفظ اصول و آرمان‌های انقلاب و امام راحل و ارزش‌های انقلاب و توجه جدی به دستورات مستقیم و منویات مقام معظم رهبری و پاسداشت ارزش‌های دفاع مقدس از جمله توجه به خانواده های شهدا و ایثارگران و الزام دستگاه‌­ها بر رعایت قوانین مصوب از جمله قانون حجاب و عفاف شورای انقلاب فرهنگی بار دیگر نشان داد یک روحانی که در رأس دولت اسلامی قرار گیرد به عهد خود و حفظ ارزش‌های انقلاب وفادار می‌ماند و می‌تواند احکام اسلامی را در حکومت اجرایی کند و از طرفی و به دنبال دوگانگی در حاکمیت نبوده و همیشه تحت امر ولایت حرکت نموده است.

امید است باحمایت‌ها و مشارکت مردم و اعتماد به دولت، تحت رهبری داهیانه مقام عظمای ولایت و تحت توجهات حضرت صاحب الزمان(عج) دولت بتواند کشور را به پیشرفت همه جانبه سوق دهد و مسماً الگوی پیشرفت در ایران بر مبنای الگوی غرب و یا نظام کمونیستی فرق دارد. الگوی پیشرفت ایران کشوری قدرتمند، آزاد، مستقل، سلطه ناپذیر، حمایتگر مظلومان جهان، عدالت محور حرکت بر مبنای عقل و تدبیر و خرد و منش اعتدال و تعامل با کشورها براساس عزت و مصلحت و منفعت وافزایش ثروت و رفاه همه جانبه و ارتقاء وجه اخلاقی در جامعه می‌باشد که امید است با دعای خیر مردم و مقام معظم رهبری و اعتماد به دولت این مسیر با قدرت طی شود.

رضا شمسایی – رئیس حزب اعتدال و توسعه خراسان جنوبی

6 دیدگاه دربارهٔ «یادداشت/ دستاوردهای یک‌ساله دولت تدبیر و امید;

  1. انان که نمیدانند بدانند هفت مقاله ای اس ای بین المللی و سه کتاب ترجمه شده و دو تالیف علمی از جناب شمسایی در سه جشنواره بین المللی حایز رتبه وکسی که مشاور اقای ظریف وزیر خارجه شود…. دیگه ریس حزب استان ….و کور شود چشم حسودان … که بدانند نزدیک ترین گزینه مردمی برای انتخابات بعدی مجلس در …یا گزینه مورد حمایت جناب شمسایی است … بابام جان دیگه نمیگم چون بوی دماغ سوخته میا داز ادمای کوته فکر وبی تقوی و بخیل…درود بر شمسایی درود بر روحانی…صد بار…

  2. یعنی واقعا حزب اعتدال و توسعه هیچ کس دیگه ای نداشت که در خراسان جنوبی رئیس بذاره؟؟؟!!! خدا به خیر کنه…

  3. درود بر ریس حزب توسعه و اعتدال خراسان جناب شمسایی که چه فنی و وزین دستاوردها را تحریرنموده است احسنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + دو =