غلط بودن حذف مغز نظام برنامه‌ ریزی کشور

به گزارش خبرگزاری تابناک؛ نماینده مردم طبس و فردوس می‌ گوید: تعیین ۸۰۰ پروژه در قالب طرح مهر ماندگار آن بدون اعلام منابع لازم برای اجرا به مفهوم محدود بودن توان اجرایی و منابع مالی کشور است.
محمدعلی عبدالله‌ زاده در گفت و گو با «تابناک» ضمن بیان مطلب فوق، عمل نکردن مسئولان به وعده‌ ها موجب تخریب اعتماد افکار عمومی نسبت به نظام دانست و افزود: انجام ۱۰۰ سفر استانی با حواشی و مسائل مختلف کار سختی است اما در این سفرها نباید تعهداتی ایجاد شود که از توان اجرایی مدیران و ظرفیت‌های مالی استان‌ ها بیشتر باشد. مردم می‌ دانند که درآمد دولت ثابت و مشخص است پس وقتی چند برابر منابع و ظرفیت‌ های مالی و اجرایی تعهد ایجاد می‌ شود به‌ خوبی می‌ فهمند که بسیاری از تعهدات اجرایی نخواهد شد البته هستند افرادی‌ که نمی‌ پرسند که پول اجرای این تعهدات از کجا باید تامین شود بلکه فقط توقع اجرای آنها را دارند. نماینده مردم طبس و فردوس خاطرنشان کرد: تعیین ۸۰۰ پروژه در قالب طرح مهر‌ماندگار که بدون اعلام منابع لازم برای اجرا، در دستور کار دولتمردان قرار گرفته است نشان می‌ دهد که توان مدیران اجرایی و منابع مالی کشور به قدری محدود است که از میان هزاران پروژه نیمه‌ کاره فقط چند پروژه انتخاب شده است. پروژه‌ هایی در سفر اول دولت به استان یزد به تصویب رسید ولی هیچ پیشرفت فیزیکی نداشته است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که کارکرد تبلیغاتی وعده‌ های اجرایی نشده مسئولان چه تأثیری بر کاهش مشارکت سیاسی مردم دارد، گفت: تعهدات غیر‌کارشناسی برخی مدیران اجرایی در اعتماد مردم به نظام و کاهش مشارکت سیاسی آنان مشکل‌ ساز بوده و اصلا بیان سخنان و وعده‌های فاقد پشتوانه مسئولان آسیب‌ زا بوده است. مدیران اجرایی باید بدانند کشور‌داری با برنامه و قانون قابل انجام است. وقتی برنامه مشخص و منسجمی برای هزینه بودجه وجود نداشته باشد به وضعیت اداره اقتصادی کشور آسیب شدیدی وارد می‌ شود.

این نماینده مجلس نهم در ادامه اظهار داشت: فقدان برنامه‌ ریزی دقیق، اختصاص نیافتن به‌ موقع بودجه سالانه و عدم‌ تاخیر در ارائه به موقع لایحه بودجه سالانه لطمات غیرقابل جبرانی بر اقتصاد کشور داشته است. برخی تصور می‌ کنند اگر برخی اهرم‌ ها و ابزارها نباشد آزادتر می‌ توانند کار کنند ولی نباید فراموش کنند، افراد همیشه عهده‌ دار وظایف و مسئولیت‌ ها نیستند پس باید در قالب تشکیلات و ساختار به‌ صورت نظام‌ مند حرکت کرد. یقینا مسائل کشور به جای افراد از سوی ساختارهای نظام‌ مند پیش می‌ رود. وی حذف مغز نظام برنامه‌ریزی کشور را تصمیم درستی ندانست و افزود: انتقادات جدی‌ ای به عملکرد سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی سابق وارد بود ولی حذف مغز نظام برنامه‌ ریزی کشور پاک کردن صورت مسئله بود نه حل آن. چالش‌ ها و مشکلات ساختار اداری دولت با حذف دستگاه‌ ها حل نمی‌ شود. کشور نیازمند مغز متفکر برنامه‌ ریزی و بودجه‌ ریزی است و لازم بود به‌ جای حذف، مشکلات و مسائل سازمان مذکور رفع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + دو =