شوراهای اسلامی با وجود ضعف‌ها، موفقیت‌های بزرگ داشته است

عضو کمیسیون برنامه٬ بودجه و محاسبات مجلس٬ با اشاره به عملکرد شوراهای شهر و روستا در سه دوره گذشته، گفت: در طول سه دوره شوراهای کشور با وجود اختلافات و ضعف‌ها، موفقیت‌های بزرگ در حوزه های شهری حاصل شده است که این امر نشان از انسجام ملی دارد.

طبس نیوز: عضو کمیسیون برنامه٬ بودجه و محاسبات مجلس٬ با اشاره به عملکرد شوراهای شهر و روستا در سه دوره گذشته، گفت: در طول سه دوره شوراهای کشور با وجود اختلافات و ضعف‌ها، موفقیت‌های بزرگ در حوزه های شهری حاصل شده است که این امر نشان از انسجام ملی دارد.

به گزارش طبس نیوز، محمدعلی عبدالله زاده در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه٬در طول سه دوره شوراهای شهر و روستا در کشور با وجود اختلافات و ضعف‌ها، موفقیت‌های بزرگ در حوزه های شهری حاصل شده است که این امر نشان از انسجام ملی دارد افزود: قطعا وجود شوراهای اسلامی شهر و روستا مطابق با اصل مردم سالاری نظام و حاکمیت مردمی انقلاب اسلامی است که شهروندان به عنوان ذینفع در تصمیم گیری و مشارکت اجتماعی حضور پیدا می‌کنند.

نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که یکی از مشکلات شوراهای شهر در سالهای اخیر چالش‌ها و تنش‌های میان آن‌ها با فرمانداری‌ها بود که همین امر گاه زمینه برخی موضع گیری‌ها از سوی شوراها و فرمانداریهارا پدید آورده است، تصریح کرد: اختلافات مذکور به گونه‌ای بوده که فرمانداری‌ها بخش قابل توجهی از مصوبات شوراها که پس از تصویب برای ثبت نهایی به فرمانداری‌ها ارسال می‌شد به دلایل گوناگون مورد اعتراض فرمانداری واقع شده و مجددا بازپس فرستاده می‌شدند.

وی ادامه داد: البته شاید اختلافات مذکور در استان خراسان جنوبی کمتر دیده می‌شد اما به نظر می‌رسد در دوره دوم و سوم شورای اسلامی این اختلاف در کشور شکل پررنگ‌تری به خود گرفت که فقدان زمینه یک ارتباط نظاممند و برابر با ضوابط بین اعضای شورای شهر و فرمانداری و استانداری موجب بروز آن می‌شد.

نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده مجلس است
محمدعلی عبدالله زاده در مورد روند کار هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی٬تصریح کرد: ما در کشور چهار انتخابات داریم که عبارت است از انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا که جز انتخابات شوراهای شهر و روستا در بقیه انتخابات‌ها نظارت برعهده شورای نگهبان است.

نماینده مردم فردوس٬طبس٬بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی٬با تاکید بر نظارت دقیق این هیئت بر روند انتخابات چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در خراسان جنوبی٬افزود: نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا برعهده مجلس شورای اسلامی است و براساس ماده ۷۳ قانون شوراهای شهر و روستا، پنج نفر (سه نفر از کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور و دو نفر هم از کمیسیون اصل ۹۰) انتخاب می‌شوند و صحن علنی به آن‌ها رأی می‌دهد و با رأی نمایندگان، آن‌ها ناظر بر کل انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کنار وزارت کشور به‌عنوان مجری انتخابات خواهند بود.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان خراسان جنوبی٬تصریح کرد: پس از انتخاب ناظران انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا٬این پنج نفر٬هیأت عالی استان‌ها را تشکیل می‌دهند که هیأت عالی استان‌ها متشکل از سه نفر از نمایندگان مجلس هر استان هستند و اگر تعدادشان نسبت به آن استان کم باشد از استان همجوار به آن‌ها اضافه خواهد شد تا سه نفر تکمیل شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬گفت: هیأت عالی نظارت برای هر شهرستان، پنج نفر به‌عنوان هیأت نظارت شهرستان و برای هربخش سه نفر را انتخاب می‌کند که مجموع این نفرات بر هیأت اجرایی (۳۰ نفر معتمد) که فرماندار مشخص می‌کند نظارت می‌کنند و از بین این ۳۰ نفر٬ هفت نفر به‌صورت مخفی با رأی خود آن‌ها انتخاب می‌شوند که هیأت اجرایی شهرستان را تشکیل می‌دهند و هیأت نظارت نیز کنار آن‌ها خواهد بود.

گفتنی است، هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان خراسان جنوبی با ریاست محمدعلی عبدالله زاده نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان و عضویت جواد هروی نماینده مردم قائنات ومراد هاشم زهی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است.

قوانین انتخاب شهردار باید اصلاح شود

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه نباید شورای شهر به عنوان شورای شهرداری منصوب شود و باید قوانین شهر و شهرداری را نیز اصلاح کنیم، گفت: قوانین انتخاب، استیضاح و یا حذف شهردار نیز باید اصلاح شود و در مواردی که شوراها می‌توانند در دیگر دستگاه‌ها مانند آموزش و پرورش و یا بهداشت و درمان دخالت داشته باشند، این مسئله باید تا جایی پیش رود که خود دستگاه‌ها بخشی از وظایف خود را محله‌محور کنند و اختیارات خود را به شوراها تفویض کنند.

عبدالله‌زاده با تأکید بر اینکه استقلال شوراها، مثل استقلال مجلس است، افزود: شوراها نباید وابستگی به کسی یا جایی داشته باشند چرا که در غیراین صورت مصوبات آن‌ها دچار مشکل خواهد شد و به درستی اجرا نمی‌شود لذا باید استقلال داشته باشند تا مصوبات آن‌ها بعد از بررسی فرمانداری‌ها به قانون تبدیل شود.

شوراهای اسلامی شهر و روستا هنوز جایگاه واقعی خود را بدست نیاورده‌اند

وی با بیان این مطلب که به نظر می‌رسد شوراها به‌عنوان یک نهاد مردمی که نزدیک به ۱۴سال از فعالیتشان می‌گذرد هنوز جایگاه واقعی خود را به دست نیاورده و آنچنان که باید از حمایتهای سایر نهادهای تصمیم گیرنده و اجرایی در امور شهرها بی بهره‌اند، تصریح کرد: گویی در این راه به شوراها به چشم یک رقیب نگریسته می‌شود تا نهاد مردمی و بازوی اجرایی که تلاش می‌کند در قالب همکاری با سایر دستگاههای متولی و مرتبط همچون دولت، شهرداری و فرمانداری‌ها در اداره امور شهرها مشارکت فعال داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس نهم راه حل رقیب پنداری در بحث شوراهای شهر و روستا را، شرکت دادن مردم در اداره امور از پایین‌ترین تا بالاترین سطح جامعه ای که در آن زندگی می‌کنند و یا سازمانی که در آن کار می‌کنند دانست و گفت: انجام وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا باید باعث علاقه‌مند شدن مردم به حوزه مدیریت و تصمیم گیری اجتماعی گردیده و نسبت به آن احساس مسئولیت کنند.

حضور شوراهای اسلامی روابط سالم و مردمی را جایگزین بروکراسی می‌کند

نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس، با بیان اینکه با حضور شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور زمینه بحث و گفت‌وگو در سطح محلی و ملی، برای همه افراد و همه گروه‌ها فراهم شود افزود: امید است مسائل و مشکلات اجتماعی به روشنی و با بی‌غرضی و با دیدی انتقادی مطرح و برای آن‌ها راه‌حل‌های مناسب و سازنده پیدا شده و بالاخره روابط سالم و مردمی جایگزین روابط شخصی و بوروکراسی پیچیده و استبدادی گردد.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۸۷ قانون اصلاحیه شوراها مصوب ۱۳۸۲استانداران، فرمانداران و بخشداران موظفند در کلیه شوراها و کمیته‌های تخصصی مرتبط با وظایف شوراها از نماینده شوراهای بخش، شهر، شهرستان و استان به عنوان ناظر جهت شرکت در جلسات دعوت به عمل آورند.

عبدالله‌زادهیادآور شد: یکی از جلوه­های حضور شوراهای اسلامی تأثیرگذاری بر تصمیم­گیری­هایی است که در سایر نهادها و سازمان‌ها صورت می­پذیرد و تأثیرات مستقیم آن متوجه مردم می­باشد و حضور نمایندگان شورا در کاگروه های تخصصی استان می­تواند چگونگی تصمیم­گیری­ها و تصمیم­سازی­های کوچک و کلان را به بدنه جامعه پیوند زند و اطلاع رسانی از نحوه و چگونگی آن‌ها را برای مردم روشن و شفاف نماید.

فلسفه تشکیل شوراهای شهر و روستا تفویض امور به مردم

این نماینده مردم در مجلس نهم فلسفه تشکیل شوراهای شهر و روستا تفویض امور به مردم دانست و افزود: مشارکت باید به نحوی باشد که تمام شهروندان و روستاییان در تعیین سرنوشت خود مشارکت داشته و این در حالی است که آن‌ها به حکم ماهیت و ساختارشان معمولا دارای همگونی و هماهنگی منظم و قانونمند اداری و سازمانی نیستند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه اداره شهر و روستا جز با مشارکت شهروندان و روستاییان نمی‌تواند به مرحله اجرا درآید، گفت: پس یکی از وظایف مهم و اصلی شوراها بسترسازی برای بروز و ظهور مشارکت عمومی مردم در امور مربوط به شهر و روستاست. شوراها باید به عنوان زبان مشترک مثلث مردم، مسئولان و متخصصان عمل کنند و در راستای توسعه پایدار و دستیابی به مدیریت شهری و روستایی خوب و سالم ارتباط تنگاتنگی با نظام اداری و اقتصادی داشته باشند.

وی گفت:هرچه اعضای شوراها به قانون، وظایف و دانش علمی مدیریت شهری و روستایی بیشتر آشنا شوند بهتر می‌توانند بر شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نظارت کنند.

عبدالله‌زاده با بیان اینکه مدرک تحصیلی در کنار دانش اجتماعی می‌تواند به تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت توسعه شهری و روستایی و تنظیم و تصویب بودجه و نظارت دقیق بر نحوه مصوبات و هزینه منابع توسط شهرداری و دهیاری کمک کند، افزود: تناسب سنی، تحصیلی، دانش و مهارت‌های شغلی منطبق بر شرح وظایف شوراها موجب پرهیز از هرگونه تصورات و برداشت‌های شخصی و تن ندادن به قواعد جمعی خواهد شد که از شفاف و مشخص نبودن چگونگی تعامل با نهادهای دیگر، قاعده‌مند نبودن ارتباط بین شوراها و مردم و به‌طور کلی بی‌توجهی به نظام شورایی و اعمال ارتباطات در انجام امور مربوط به حل مشکلات به نفع افراد خاص و تضعیف حقوق سایرین جلوگیری خواهد کرد.

وی با یبان اینکه سرمایه اجتماعی میان اعضای شورا به تشکیل این گروه یاری می‌رساند و در نتیجه کارایی شورا را افزایش می‌دهد، تصریح کرد:سرمایه اجتماعی برون گروهی مؤثر بر عملکرد شورا در دو حوزه سازمان‌های دولتی و جامعه قابل تبیین بوده و این سرمایه، بستگی به میزان اعتمادی دارد که میان شورا با سازمان‌ها و جامعه وجود دارد که میزان بالای این اعتماد موجب می‌شود تا اعضای شورا در تعامل با سازمان‌های دولتی، به جریان گفت وگو و چانه زنی خوشبین بوده و سعی کنند تا تقاضای خود را از طریق پی گیری‌های محلی برطرف نمایند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، انتخابات پیش روی ملت ایران اسلامی امتحانی بزرگ و بستری مناسب برای نشان دادن بلوغ سیاسی و خلق حماسه ای سیاسی دانست و افزود: این آزمون بزرگ نشان خواهد داد که ملت ایران اسلامی همیشه حماسه ساز بوده و بر ما واجب است که تمام تلاش خویش را انجام داده تا حضور حداکثری در انتخابات را شاهد باشیم که این امر مظهر عزت، آبرو، اقتدار، اراده ملی و نماد مردم سالاری دینی نظام اسلامی در عرصه بین المللی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =