مشروح اولین کنفرانس خبری حسن روحانی در قامت رئیس جمهور ایران

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ملت ایران در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری طی نشست خبری به سوالات خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی پاسخ داد.

طبس نیوز: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ملت ایران در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری طی نشست خبری به سوالات خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی پاسخ داد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، اولین نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ملت ایران با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی دقایقی پیش آغاز شد.

رئیس جمهور منتخب ملت ایران با تبریک اعیاد شعبانیه و خیر مقدم و خوش آمد گویی به اصحاب رسانه برای حضور در نخستین نشست خبری اظهارداشت: لازم می‌دانم از ملت بزرگ و هوشمند ایران به خاطر خلق این روزهای به یاد ماندنی در تاریخ ایران تشکر و قدردانی کنم.

وی ادامه داد: این انتخابات تنها یک حضور و برگزاری انتخابات نبود بلکه اعلام اعتماد به نظام بود.

**۲۴ خرداد فصل جدیدی برای همدلی ملت ایران

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با بیان اینکه انتخابات ۲۴ خرداد نوعی مشارکت فعال و آغاز فصل نو بود افزود: همه می‌گفتند غصه‌ها به سر آمده و مردم پای صندوق شرایط نوینی را خلق کردند لذا پس از اعلام نتیجه انتخابات همه جشن گرفتند چرا که ملت در برابر افکار عمومی جهان و صحنه تاریخ پیروز و سرافراز بود.

وی اظهار داشت: همه به صحنه آمد‌ه‌اند بویژه جوانان در خیابان‌ها،‌ مجامع،‌ ورزشگاه‌ها و فضای مجازی چه غوغایی به پا کردند، درود بر جوانان پرشور وطن.

رئیس‌جمهور منتخب مردم ادامه داد: به همه آنانی که میانه‌روی، اعتدال و تحقق اهداف و آرمان‌ها انقلاب از مسیر اعتدال و نه افراط را رقم زدند سپاس می‌گویم چرا که اخلاق، ادب،‌ احترام، وحدت و انسجام را برگزیدند.

وی با بیان اینکه بنده وعده‌های انتخاباتی خود را فراموش نخواهم کرد، گفت: از خدا توفیق عمل به همه وعده‌هایم را می‌خواهم البته  ملت توجه دارند که همه کارها بر مبنای زمان و طبق اولویت دنبال خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین روحانی اظهار داشت: خدا را گواه می‌گیرم در ایام انتخابات کمتر به فکر رقابت بودم و بیشتر تمرکزم بر روی مسائل کشور و سخنان زیبای ملت در هر کوی و برزن بود.

**همدلی و وحدت نیاز امروز کشور

رئیس جمهور منتخب ملت با بیان اینکه امروز کشور نیاز به همدلی، وحدت و اتحاد دارد تصریح کرد: طعنه‌ها، توهین و تخریب‌ها را برای همیشه از یاد ببریم و مانند جوانان پاکدل و صادق بوده و به فکر آینده کشور باشیم.

وی تصریح کرد: دولت شما یعنی دولت تدبیر و امید طبق وعده در راه نجات اقتصاد کشور، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان با مشی اعتدالی اهداف ملی را دنبال خواهد کرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین روحانی ضمن تقدیر از ملت ایران گفت: بنده از همه عزیزانی که در این ایام به بنده و ملت اظهار محبت کردند سپاسگزاری می‌کنم،‌ همچنین از رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید، روحانیون،‌ احزاب، اساتید و فرهیختگان و تک‌تک مردم از زن و مرد تشکر می‌کنم و امیدوارم همگی به کمک یکدیگر با برادری و وحدت دست به دست هم داده و راه عزت و سربلندی را در پیش بگیرند.

رئیس جمهور منتخب مردم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مصداق‌های اعتدال در عرصه اقتصادی و سیاسی کدام‌اند؟ اظهار داشت: اعتدال همان مشی و شیوه‌ای است که در زمینه‌ اقتصادی، سیاسی و چه فرهنگی راه را بر روی تندروی، افراط و خودمحوری و شیفتگی می‌بندد.

وی ادامه داد:‌ عقلانیت و اعتدال، خرد جمعی‌، مشورت و قانون‌گرایی را دنبال می‌کند و در مسیر افراط و تندروی قرار ندارد،‌ البته مصداق هر موردی را در جای خود توضیح خواهم داد.

**از نظرات مردم استفاده می‌کنم

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین روحانی به ذکر مثالی در این مورد پرداخت و گفت: به عنوان نمونه به جای انکه در امور اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی،‌ دولت مستقیما مداخله کند،‌ بیشتر از انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی و تخصصی بهره خواهد برد و با بهره‌برداری و استفاده از نظرات مردم تصمیم خواهد گرفت بنابراین در مقام عمل تا جایی که امکان دارد کار به آنها واگذار می‌شود.

رئیس جمهور منتخب مردم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مهمترین برنامه جنابعالی در بهبود وضعیت اقتصادی چیست؟ بیان داشت: اولین اولویت بنده مسائل اقتصادی و معیشتی است که این فرایند در دو مرحله انجام می‌گیرد.

** اولویت اول حل مسایل اقتصادی

وی با اشاره به مرحله اول اظهار داشت: در این مرحله به فکر تامین نیازهای فوری مثل کالاهای اساسی می‌باشیم(البته با یاری دولت فعلی) به ویژه آنکه در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم،‌ لذا در این فاصله چهل و چند روزه باید با دولت فعلی همکاری صورت گیرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین روحانی با بیان اینکه دوستان بنده با دولت فعلی در تماس هستند، تصریح کرد: کمیته‌های فوری برای رسیدگی به نیازها تشکیل خواهد شد و برنامه‌ریزی ما برای ماه‌های آتی جهت ثبات اقتصادی در کشور انجام می‌شود.

رئیس جمهور منتخب مردم با بیان اینکه در برنامه بنده ظرفیت‌های موجود اقتصادی فعال و نواقص برطرف می‌شود ادامه داد:‌ تمامی مشکلات و مسائل با برنامه‌ریزی برطرف شده و نقدینگی به سرعت کنترل و به سمت تولید هدایت می‌شود به طوری که آثار آن در همان ماه‌های اولیه خود را نشان خواهد داد و به نوعی بازار به تعادل خواهد رسید.

** برقراری روابط نزدیک و دوستانه با همسایگان

وی در توضیح برنامه‌هایش در حوزه سیاست خارجی بیان کرد: دولت جدید احساس می‌کند فرصت نوینی برای تعامل با سطح دنیا بوجود آمده که البته آنرا مدیون حضور پرشکوه مردم هستیم،‌ لذا بنده امیدوارم همه کشورها نیز از این فرصت استفاده کنیم، چرا که استفاده از این فرصت منتج به  منافع متقابل می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین روحانی افزود: در شرایط دنیای امروز قطعا تعامل با جمهوری اسلامی ایران و دولت آینده نه تنها به نفع کشور ایران بلکه به نفع تمامی کشورهای منطقه خواهد بود.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که ملک عبدالله پادشاه عربستان از اولین کسانی بود که پیروزی شما در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک در زمان ریاست جمهوری جناب عالی روابط ایران با کشورهای عربی و خصوصا کشورهای حوزه خلیج فارس چگونه خواهد بود اظهار داشت: اولویت دولت در سیاست خارجی، روابط دوستانه و نزدیک با همه همسایگان خواهد بود، این جزو اولویت‌های این دولت است، یعنی ما با ۱۵ کشور همسایه یک رابطه بسیار نزدیک با حسن همجواری و با دوستی و روابط متقابل براساس احترام به منافع متقابل خواهد بود.

رئیس جمهور منتخب ایران در ادامه افزود: حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی خلیج فارس ویژگی‌های خاص خود را دارند و این به دلیل اهمیت استراتژیک خلیج فارس هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ اقتصادی است، ما با کشورهای جنوب خلیج فارس نه تنها همسایه بلکه برادر هم هستیم و با عربستان سعودی نه تنها همسایه و برادر بلکه قبله گاه همه مسلمانان در آن کشور هستیم، کشوری است که ما رابطه بسیار نزدیکی از لحاظ فرهنگی، تاریخی و منطقه ای با هم داریم.

وی تصریح کرد: صدها هزار نفر از مردم کشور ما در سال برای زیارت خانه خدا به آن کشور سفر می کنند و تعداد زیادی از اتباع عربستان سعودی به کشور ما سفر می‌کنند، زمینه تعامل و همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بین دو کشور بسیار آماده و فراهم است و من خودم خوشحالم که اولین تفاهم نامه امنیتی بین ایران و عربستان سعودی با امضای بنده از طرف ایران در سال ۱۳۷۷ بود و ان شاء الله امیدواریم که در دولت آینده روابط بسیار خوب با همسایگان به ویژه عربستان سعودی داشته باشیم.

**تصمیم گیری نهایی نسبت به سرنوشت سوریه برعهده ملت سوریه است

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در پاسخ به این سوال که نظرتان راجع به بحران کشور سوریه چیست؟ اظهار داشت: حل مسئله سوریه به عهده مردم این کشور است، تصمیم گیر نهایی نسبت به سرنوشت سوریه ملت سوریه است، البته ما با تروریسم، جنگ داخلی و دخالت های کشورهای دیگر که می خواهند در امر سوریه مداخله کند مخالفیم و امیدواریم با کمک همه کشورهای منطقه و جهان هرچه زودتر صلح و آرامش به کشور سوریه برگردد و آنچه هدف و نظر ملت سوریه است همان در آن کشور محقق شود.

وی در ادامه نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه نظر شما در مورد اینکه شما تصمیم گرفته‌اید سوریه را تسلیح چیست؟ اظهار داشت: مسئله سوریه با رای مردم سوریه و با نظر مردم این کشور حل و فصل خواهد شد، آنچه در سوریه مورد نگرانی ماست جنگ داخلی و مداخله خارجی است که باید پایان بپذیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی همچنین تاکید کرد: دولتی که در حال حاضر بر سوریه حاکم است تا انتخابات بعدی باید به عنوان دولت مورد نظر تمامی دولت های جهان باشد در انتخابات ۲۰۱۴ نیز هرچه رای و نظر مردم بود حاکم خواهد شد.

**حل اساسی مسئله اشتغال با رونق اقتصادی است

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه جنابعالی در ایام تبلیغات انتخاباتی بر این نکته تایید کردید که جشن پیروزی خودتان را زمانی خواهید گرفت که جوانان کشور ما شاغل شده باشند و بیکاری از کشور رخت بسته باشد، با توجه به اینکه موضوع اشتغال از دغدغه‌های مهم جامعه ماست جنابعالی فکر می‌کنید چه زمانی جشن پیروزی در معضل اشتغال و بیکاری برپا خواهد شد اظهار داشت: مسئله اشتغال مسئله بسیار مهمی است، مسئله اشتغال دغدغه اکثر خانواده‌های ایران است و حتی آنهایی که فارغ التحصیل مراکز آموزشی عالی هستند آنها هم همین مشکل را دارند.

 رئیس جمهور منتخب ایران در ادامه افزود: حل اساسی مسئله اشتغال با رونق اقتصادی است، یعنی زمانی که رونق اقتصادی درست شود و محیط کسب و کار بهبود یابد، مسئله اشتغال هم حل خواهد شد، البته زمانی که می‌گوییم اشتغال حل می شود قدم به قدم نرخ بیکاری رو به تنزل خواهد بود و به یک رقم قابل قبول خواهیم رسید که تک رقمی شدن آرزوی همه ماست که انشاء الله به آن برسیم.

 وی با تاکید براینکه برای رونق اقتصادی باید زمینه را برای این رونق آماده کنیم گفت: اولین قدم در این راستا این است که قانونی که مجلس شورای اسلامی در زمینه بهبود فضای کسب و کار تصویب کرده بلافاصله دولت آیین نامه آن را تدوین کند و این آیین نامه را تصویب و ابلاغ خواهد کرد، البته مشکلاتی را هم بخش‌های تولیدی ما اعم از صنعت، کشاورزی و خدمات ما دارد که باید با برنامه ریزی آن مشکلات را قدم به قدم رفع کنیم و ان‌شاءالله شاهد آن باشیم که در همان سال اول اولین آثار این مسئله را ببینیم.

 حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: هر زمان رقم بیکاری تک رقمی شد جشن کوچکی خواهیم گرفت و زمانی که به نرم جهانی رسیدیم جشن ملی خواهیم داشت.

وی در پاسخ به اینکه مهمترین اقدام اقتصادی شما با توجه به قول‌هایی که دادید چه خواهد بود؟ اظهار داشت: راه حل اساسی رونق تولید، هدایت پس‌اندازهای مردم و هدایت نقدینگی به سمت تولید است و البته باید گفت نسبت ۳۴ درصدی پس‌انداز در کشور در حال حاضر وضعیت خوبی دارد و باید همین را هم به سمت تولید هدایت کنیم.

رئیس جمهور منتخب مردم اضافه کرد: بانک‌ها باید به صورت بنگاه‌هایی که سرمایه‌های لازم را برای تولید مهیا می‌کنند آماده شوند و در سیستم بانکی تحرکاتی به وجود آید که در هدایت پس‌انداز به سمت تولید، تشویق‌هایی هم رخ دهد و ظرفیت‌های خالی موجود را بتوانیم پر کنیم.

وی ادامه داد:‌ بحث سرمایه از یک طرف، بهره آن از سوی دیگر می‌تواند این حرکت مثبت در اقتصاد را بوجود آورد و منجر به بهبود اوضاع شود و مقصود من از تولید بحث توریسم است که می‌تواند منجر به اشتغال شود نه فقط مباحث مربوط به صنعت و کشاورزی.

 **راه حل پایان دادن به تحریم اعتماد متقابل و شفافیت بین‌المللی

حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به این سوال که جناب عالی در شعارهای انتخاباتی خود عنوان کرده بودید که تحریم ها را کم می کنید، این موضوع چگونه و در ظرف چه مدتی انجام خواهد شد اظهار داشت: مسئله تحریم یک معضلی است که امروز ما با آن مواجه هستیم البته همه ما می دانیم که این تحریم ظالمانه است و ملت ایران کاری نکرده که استحقاق تحریم باشد، کاری که انجام شده قانونی و در چارچوب مقررات بین المللی بوده است.

 رئیس جمهور منتخب ایران در ادامه با بیان اینکه استفاده از ابزار تحریم یک ابزار ارتجاعی است اظهار داشت: دوره استفاده از ابزار تحریم گذشته مخصوصا در شرایطی که در دنیای امروز حتی غرب با معضلات اقتصادی مواجه است و خود آنها نیز می دانند که این تحریم ها به ضرر خود غرب است، این تحریم ها اگر سودی داشته باشد برای اسرائیل دارد و برای هیچ کس دیگری ندارد، بنابراین اساس تحریم نمی تواند مبنای درستی داشته باشد.

 وی با بیان اینکه دو اقدام را برای اینکه بتوانیم قدم به قدم مسئله تحریم را کاهش دهیم و حل کنیم به راهکار دولت خود اشاره کرد و گفت: اولین گام قدم برداشتن در مسیر شفافیت بیشتر است، البته برنامه های هسته ای ما کاملا شفاف است اما ما حاضریم شفافیت بیشتری را نشان دهیم و برای همه دنیا روشن کنیم که اقدامات جمهوری اسلامی ایران کاملا در چارچوب های بین المللی است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی به راهکار دوم اشاره و تصریح کرد: اعتماد متقابل بین ایران و سایر کشورها را ارتقاء خواهیم داد و هرجایی که اعتماد بخواهد خدشه دار شود ما تلاش خواهیم کرد که این اعتماد به جای خود برگردد.

 وی ادامه داد: به اعتقاد من راه حل برای پایان دادن به تحریم اعتماد متقابل و همچنین شفافیت بیشتر در چارچوب مقررات و موازین بین المللی است که ما در هر دو زمینه قدم خواهیم برداشت، سعی مان این است که این تحریم را کاهش دهیم و تلاش خواهیم کرد تحریم جدیدی انجام نگیرد و در مرحله بعد کاملا رفع شود.

**از طریق رسانه ملی به مردم پاسخگو خواهم بود

رئیس جمهور منتخب مردم در پاسخ به این سوال که آیا وقت خود را به عنوان رئیس‌جمهور ایران در طول سال به صورت ثابت و فصلی در اختیار شبکه رادیویی خواهید گذاشت؟ گفت: سخن گفتن با مردم و ارائه گزارش به مردم فخر و افتخار برای من و دولت تدبیر و امید به حساب می‌آید.

وی تصریح کرد: اینکه به طور منظم قول حضور در رادیو را بدهم یک مقداری زود است ولی قول می‌دهم که از طریق رسانه ملی مخصوصا رادیو در مقاطع مختلف با مردم سخن بگویم و گزارش ارائه دهم و نکاتی را که از سوی رادیو شنیده می‌شود پاسخگو باشم.

حجت الاسلام‌ والمسلمین روحانی درباره اصل پروژه مسکن مهر گفت: این پروژه باید تکمیل شود و اشکالات آن باید از نظر مکان و امکاناتی مرتفع شود و برخی جاها را که به صورت خوابگاه‌ در آمده تبدیل به شهرک کنیم.

رئیس جمهور منتخب مردم با اشاره به ادامه طرح هدفمندی یارانه‌ها به صورت نقدی، اظهار داشت: از فردا مصمم هستم که یک کمیته مشترک را بین کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای ادامه این مسیر تشکیل دهم.

**روند غنی سازی ادامه خواهد داشت

وی درباره ادامه غنی‌سازی اورانیوم از سوی جمهوری اسلامی ایران با توجه به فشارهای بین‌المللی تصریح کرد: آن دوره گذشته و ما اکنون در شرایط خاصی هستم و راه‌های دیگری برای اعتمادسازی داریم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین روحانی خطاب به خبرنگار فرانسوی در خصوص طرح سوال فوق گفت: در سال ۲۰۰۵ مذاکراتی را مبنی بر توافقات نهایی درباره چگونگی اعتمادسازی بین‌المللی برای ادامه غنی‌سازی ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران با  ژاک شیراک داشتم.

رئیس جمهور منتخب مردم اضافه کرد: در آن زمان توانستیم به توافقاتی برای راه حل نهایی با موافقت آلمان‌ها برسیم که با فشار آمریکا کار ناقص باقی ماند و باید بگویم راه حل‌های زیادی برای ایجاد اعتماد وجود دارد و همچنین توافق بین من و شیراک می‌تواند یکی از راه‌ حل‌های مورد نظر باشد.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه اگر به دولت شما از جانب ۱+۵ پیشنهادی ارائه شود که در آن تعلیق بخشی از غنی سازی مورد خطاب باشد آیا شما قبول می‌کنید و همین طور نظر شما در مورد مذاکرات آلماتی و پیشنهادی که در مورد فردو مطرح شد، بیان کرد: در مورد این سوالات جزئی باید در فرصت مختص به خود بحث شود اما مسئله هسته‌ای و همین طور راه حل مسائل مورد بحث با ۱+۵ اصلش این است که ما مذاکرات ۱+۵ را فعالتر خواهیم کرد و معتقد هستیم که موضوع هسته‌ای صرفا و صرفا راه حل مذاکراتی دارد و تهدید و تحریم در این امر موثر نیست.

 رئیس جمهور منتخب ایران ادامه داد: راه حل نهایی مذاکره است و رسیدن به یک اعتماد متقابل، امکانپذیر است زیرا این کار قبلا انجام شده و ما هم از تجربیات گذشته استفاده و بهره برداری خواهیم کرد و آنچه مسلم است حقوق مسلم ملت ایران همواره مدنظر دولت آینده خواهد بود، همواره تلاش خواهیم کرد تحریم ظالمانه‌ای که در حق این مردم اتخاذ شده رفع شود و بتوانیم روابط بهتری را به کشورهای جهان به ویژه همسایگان برقرار کنیم.

**اولین قفل باز شد

وی در پاسخ به اینکه اولین قفلی که کلید روحانی باز می‌کند چه خواهد بود افزود: اولین قفل با حضور حداکثری مردم در انتخابات باز شد و قطعا اولین مسئله ما سرمایه اجتماعی بود که به هر حال این سرمایه باید به عنوان مهمترین اصل ارتقا یابد.

رئیس جمهور منتخب ملت ایران در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به حمایت آیت‌الله هاشمی و خاتمی و همچنین با توجه به اینکه آرای اصلاح طلبان به نفع شما حرکت کرد پیگیری مطالبات اصلاح طلبان در دولت شما به چه صورت خواهد بود و آیا افراد اصلاح طلب در دولت شما دوباره فرصت فعالیت پیدا خواهند کرد پاسخ داد: اول از همه به این نکته باید اشاره کنم که از همه کسانی که من را حمایت کردند صمیمانه تشکر می‌کنم و البته قبلا هم از آنها سپاسگذاری کرده‌ام.

** دولت من فراجناحی است

 حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی در ادامه اظهار داشت: اما باید یادمان باشد که از امروز من رئیس جمهور منتخب همه مردم ایران هستم و آنچه وظیفه من است این است که به خواست همه ملت توجه کرده و از خدا توفیق می خواهم که بتوانم به همه مطالبات به حق مردم البته با کمک خود آنها جامه عمل بپوشانم.

رئیس جمهور منتخب ادامه داد: دولت من نیازمند کمک مستمر یکایک مردم است و بدانید که من کاملا امیدوارم و دولت من دولت امید خواهد بود و این امید را همگی باید با دست خود بسازیم، به یاری خدا خواهیم ساخت و همه مردم در این مسئله سهیم خواهند بود همچنین همه مطالبات قانونی و به حق تمامی احزاب و گروه‌ها مدنظر خواهد بود، وظیفه من به عنوان رئیس جمهور منتخب همه مردم ایران اجرای قانون اساسی است و به این عهد خود برای اجرای تمامی اصول قانون اساسی مخصوصا فصل سوم قانون اساسی پایبند خواهم بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه پیام‌های مردمی زیادی وجود دارد که از شما درخواست دارند از آقای عارف به عنوان معاون اول در کابینه خود استفاده کنید آیا این درخواست مردم را اجرا می‌کنید؟ گفت: بنده از همه عزیزانی که نامزد انتخاباتی و به اصطلاح مردم رقیب بنده در دوران انتخاباتی بودند بهره خواهم برد.

رئیس جمهور منتخب ایران ادامه داد: بنده به آنها گفته‌ام که از برنامه تدوین شده آنها و تمام نیروهای لایق و شایسته برای همکاری به میل خودشان دعوت می‌کنیم.

**به ورزش نگاه ویژه خواهم داشت

وی همچنین در پاسخ سوال خبرنگاری مبنی براینکه مشکل اصلی ما در ورزش فقدان سیستم در این حوزه است و برای ایجاد سیستم مطالعات نشان می‌دهد که ایجاد نظام باشگاه داری در ورزش مشکل فقدان سیستم را حل کند دولت تدبیر و امید چه راهکارهایی برای ایجاد نظام باشگاه داری در ورزش تدارک دیده است؟ گفت: جا دارد در این لحظه که اسم ورزش برده شد آرزوی موفقیت و پیروزی برای تیم ملی داشته باشم.

 حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی بیان کرد: جوانان ما بسیار علاقمند به ورزش هستند و اقدامات زیادی در این بخش انجام شده البته نواقص زیادی هم وجود دارد، در برنامه‌ای که اعلام شد یک فصل در مورد بخش ورزش بود و من اینجا قول می‌دهم که مسئله ورزش نه تنها به عنوان بحث ورزش بلکه به عنوان سلامت جامعه، عامل نشاط جامعه و حتی به عنوان غرور ملی مورد توجه دولت آینده خواهد بود.

 ** من کلید دارم نه داس

وی در پاسخ به سوال خبرنگار نابینایان مبنی براینکه ده‌ها سال است که معلولین به ویژه نابینایان فقط به صورت سمبلیک مورد حمایت قرار گرفته‌اند آیا تصمیم ویژه و راهبردی برای حل مشکلات مضاعف این عزیزان دارید؟ و اینکه من یک احمدی نژادی هستم و به خاطر حفظ نظام و سربلندی ایران و به خاطر توصیه مقام عظمای ولایت پا در رکاب دولت شما خواهم کرد شنیده‌ها حاکی از این است که شما می‌خواهید مدیران شایسته دولت دهم را درو کنید آیا این گونه است یا اینکه از آنها استفاده خواهید کرد؟ و همچنین ما مردم ایران به عنوان تک تک سلول‌های این بدن خواهش می کنیم از شما که چه در زمینه داخلی و چه در زمینه خارجی باعث سربلندی ایران باشید و دشمنان داخلی و خارجی را شادمان نکنید ما هم همراه شما خواهیم بود گفت: از این برادر خوب و عزیزمان که با احساس مطالبشان را بیان فرمودند تشکر می‌کنیم.

 رئیس جمهور منتخب ایران ادامه داد: جواب سوالات ایشان را از آخر به اول بیان می‌کنم اول اینکه ما گفتیم که کلید داریم داس نداریم من این نکته را عرض می‌کنم که دولت آینده دولتی کارآمد بوده و شایسته سالاری را سرلوحه کار خود قرار می‌دهد و عزیزانی که در این ۸ سال کار و تلاش کردند و مدیران شایسته ای هستند مطمئنا در برابر آنها تواضع خواهیم کرد و از آنها استفاده خواهد شد.

**در دولت آینده جایی برای تهمت زدن و توهین نیست

 وی در ادامه تاکید کرد: البته اگر کسی اتوبوسی آمده باشد و یا اینکه بدون بلیط آمده باشد تکلیفش مشخص است و امیدوارم که در دولت آینده از همه مدیران شایسته و متعهد بهره برداری شود و مطمئنا به آنها احترام خواهیم گذاشت و من قول می‌دهم به سهم خود اجازه نخواهم داد در دولت آینده به کسی توهین شده و یا تهمت زده شود.

 حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی خاطر نشان کرد: امیدواریم اخلاق، برادری و محبت در این کشور مستقر شود زیرا تنها با برادری و محبت و اخلاق است که کشور پیش می رود و این مسئله که باید همه جا موجب سربلندی کشور باشیم و با دشمنان بجنگیم باید اول در داخل تلاش کنیم که اگر شخصی از نظام فاصله گرفته است جذبش کنیم جذب اولین قدم ما است.

 وی تاکید کرد: مردم ما خیلی خوب هستند البته ممکن است در بعضی موارد در گوشه‌ای هم استثنایی وجود داشته باشد اما اگر این مردم نقد و نظری دارند نباید خیلی زود آنها را دشمن خطاب کرد زیرا من فکر نمی‌کنم دشمن وجود داشته باشد ملت عزیز ما دوست کشور و نظام هستند و زیر خیمه ایرانیت، اسلامیت و ولایت قرار دارند.

 رئیس جمهور منتخب ایران ادامه داد: اگر کسی گله‌ای دارد باید به گونه‌ای باشد که جذبش کنیم ممکن است ما دشمنانی داشته باشیم اما حداکثر تلاش ما این است که به دشمن بفهمانیم ناچار است در برابر ملت بزرگ ایران سر فرو بیاورد نه اینکه دشنه خود را نشان دهد این هدف ماست و ملت ما نیز در همان قدم اول با حضور و قدرت این را نشان داد آیا قدرتی بالاتر از این وجود دارد که بیش از ۷۲ درصد در پای صندوق‌های رای حضور یابند.

 وی تاکید کرد: مردم به خیابان‌ها آمدند و خوشحالی کردند حتی ما در روزهای قبل از انتخابات نیز شاهد این مسئله بودیم شخصا به استان‌ها و شهرستان‌ها که سفر کردم آن همه شور و هیجان را که دیدم مخصوصا از جانب جوانان بیانگر این بود که مردم عاشق توسعه و سربلندی کشورشان هستند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در ادامه اظهار داشت: دشمن این قدرت را دید و اگر دشمنی وجود دارد و یا اینکه کسانی وجود دارند که به فکر دشمنی در آینده هستند مطمئنا راه خود را ادامه نخواهند داد، بنابراین شرایط کاملا با آنچه که بوده عوض شده است.

**اولویت ویژه برای معلولان و روشن‌دلان

 وی با اشاره به نکته اول عنوان شده از جانب این خبرنگار مبنی بر روشن‌دلان و افرادی که معلول هستند و مشکلاتی دارند مطمئنا رسیدگی به وضعیت آنها در اولویت کار دولت خواهد بود و این وظیفه اسلامی و انسانی دولت آینده خواهد بود.

**تعامل سازنده با سایر کشورها

 حجت‌الاسلام‌ والمسلمین روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار بی‌بی‌سی با عنایت به اینکه یکی از محورهای اساسی برنامه شما در سیاست خارجی تعامل سازنده با جامعه جهانی است و در روابط ایران و انگلیس با توجه به حوادث اخیر مشکلاتی پیش آمده که سبب شده سطح روابط این دو کشور در روابط دیپلماتیک به حداقل رسیده است جنابعالی برای بهبود این روابط برنامه‌ای دارید یا خیر؟ بیان داشت: من از قبل هم گفته‌ام با همه کشورهای جهانی که مشکلاتی داریم البته کشورهایی که ما آنها را به رسمیت می‌شناسیم مبنای دولت این است مشکلات حل شود و احترام متقابل و حقوق حقه ملت ایران مدنظر قرار گیرد و با منطق و عقلانیت و مسیر اعتدال مشکلات را حل و فصل خواهیم کرد و دولت انگلیس از این اصل کلی مستثنی نیست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه آلمانی ART  که جامعه بین‌المللی به دولت شما امیدوار است آیا سیاست‌های شما به سیاست‌های قبلی ۲۰۰۵ برمی‌گردد،‌ اظهار داشت: اساس سیاست تعامل سازنده با دنیاست و حتما با این انتخابات و حضور چشمگیر مردم شرایط در سطح جهان تغییر کرده است، اینکه افکار عمومی دنیا،‌ رسانه‌ها و سیاستمداران چگونه به ایران نگاه می‌کنند و جوی که بر دنیا حاکم شده حتما تاثیرگذار است و این حتما به یک فرصت نو تبدیل و روابط ما بهتر خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه اسپانیایی با توجه به اینکه توسعه روابط با کشورهای خارجی در اولویت برنامه‌های شما است لذا کشورهای لاتین در توسعه این روابط چه جایگاهی دارند؟ تصریح کرد: ما به دنبال توسعه روابط با آمریکای لاتین خواهیم بود در واقع اولویت اول ما روابط با کشورهای همسایه و اسلامی و غیرمتعهد است و در این چارچوب با کشورهای دیگر از جمله کشور‌های آمریکای لاتین ارتباط خواهیم داشت.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه پرس تی وی مبنی بر اینکه شما در کابینه دولت تدبیر و امید دولت وحدت ملی را تشکیل می‌دهید یا از اصولگراها استفاده می‌کنید؟ گفت: من قبلا گفته‌ام که دولت آینده دولت فراجناحی خواهد بود و همه نیروهای شایسته اعم از اعتدال‌گرایان و اصولگرایان حضور خواهند داشت و دولت من شایسته‌سالار خواهد بود.

**رابطه ایران و آمریکا زخم کهنه‌ای است که باید درمان شود
رئیس جمهور منتخب مردم در پاسخ به سوال خبرنگاری از شبکه NBC آمریکا مبنی بر اینکه وزارت خارجه آمریکا به شما پیام تبریک داد که می‌خواهند وارد تعامل مستقیم با ایران شوند،‌ آیا شما پذیرای این تعامل هستید؟ اظهار داشت: مسئله رابطه ایران و آمریکا مسئله دشوار و پیچیده ای است و یک زخم کهنه‌ای وجود دارد، باید تدبیر شود تا این زخم درمان گردد، البته ما به دنبال ادامه تنش یا توسعه آن نخواهیم بود.

وی افزود: عقل سلیم هم حکم می‌کند که دو ملت و دو کشور بیشتر به فکر آینده ‌باشند اما هرگونه سخن گفتن با آمریکا علاوه بر اینکه باید بر مبنای منافع و احترام متقابل و موضع برابر باشد حتما دارای شرایطی است که باید آن شرایط عملی شود از جمله اینکه در امور داخلی ایران دخالت نکنند و حقوق حقه ایران از جمله حقوق هسته‌ای را به رسمیت بشناسد و سیاست‌های یکجانبه و زورمندانه نسبت به ایران را کنار بگذارد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین روحانی تاکید کرد: دولت آینده از حقوق حقه ایران هرگز کوتاه نمی‌آید و بر این مبنا ما آماده هستیم تنش‌ها کاهش پیدا کند لذا باید در زمینه‌ اعتمادسازی هم قدم برداشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه سی سی تی وی چین مبنی براینکه رابطه آینده ایران و چین را چگونه می‌بینید و چه اقداماتی برای بهبود این رابطه خواهید داشت؟ اظهار داشت: ایران و چین همیشه رابطه خوبی داشتند این رابطه همچنان ادامه خواهد یافت.

رئیس جمهور منتخب افزود: دولت ممکن است نکات جدیدی مدنظر داشته باشد که با مقامات چینی مذاکره و توافق خواهد کرد اما در کلیت امر یک رابطه خوب با چین را خواستاریم و دنبال خواهیم کرد.

**به دنبال اجرای دقیق سیاست های اصل ۴۴ هستم

رئیس جمهور منتخب مردم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در گذشته با تصمیم شورای گفتگو و  عدم اجرای کسب و کار و اجرای سلیقه‌ای اصل ۴۴ قانون اساسی شرایط را برای خیزش اقتصادی محدود کرده بودند بودجه‌هایی نوشته شده است که ممکن است با دیدگاه‌های شما متفاوت باشد، آیا در زمینه تصمیم‌گیری‌های اقتصادی تغییراتی را ایجاد خواهید کرد و در حوزه اقتصادی در شورای گفتگو وزیر اقتصاد شرکت می‌کند؟‌ اظهار داشت: قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار دولت دنبال خواهد شد تا آئین‌نامه‌ها اجرایی شود.

وی ادامه داد: سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به دقت اجرایی نشده است که باید تمامی آنها اجرا شود و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند انقلاب اقتصادی مسیری است که در حال حاضر مشخص نیست به انقلاب منجر می‌شود یا خیر و نسبت به برنامه و قانون بودجه نیز هنوز بودجه  تازه تصویب شده است و دولت ملزم است قانون را اجرایی کند، دولت باید به صورت لایحه آنرا تقدیم مجلس کند و اگر ضروری باشد به صورت سه فوریتی اقدام می‌کند و سازمان برنامه قدم‌ به قدم اجرایی می‌شود.

**حفظ انجمن‌های صنفی و مشارکت مردم

رئیس جمهور منتخب مردم در پی درخواست خبرنگاری مبنی بر اینکه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تنها خانه امید ایرانیان درش قفل است و آقای روحانی با توجه به اینکه شما امید را به ایران برگرداندید حال توقع روزنامه‌نگاران این است که تنها خانه امید ما را به جامعه روزنامه‌نگاران برگردانید، گفت: این امید را مردم با حضورشان در عرصه انتخابات نشان دادند و ما هر چه داریم از مردم داریم و هر انجمنی را باید طبق قانون فعال کنیم؛ این انجمن‌های صنفی بهترین راه برای اداره جامعه است، اداره جامعه باید به خود صنف و انجمن حرفه‌ای برگردد و من تلاشم را خواهم کرد.

**تلاش دولت تدبیر و امید برای ایجاد تعامل سازنده میان قوا

رئیس جمهور منتخب ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برنامه شما برای رفع محدودیت برخی چهره‌های سیاسی که از سران نظام بودند چیست؟ گفت: مدت‌ها پیش قرار بود دولت فضای کشور را به فضای دوستی تعامل و فرهنگی تبدیل کند البته امروز مردم فضا را عوض کردند بنده مطمئن هستم در بسیاری از امور نباید عجله کرد.

وی با بیان اینکه سه قوه باید باهمدیگر تعامل داشته باشند ادامه داد: رئیس جمهور به تنهایی نمی‌تواند به هدف خود برسد سه قوه باید با همدیگر تلاش کنند، کاملا امیدوارم که این فضا تغییر کرده و بسیاری از خواسته‌های مدنظر شما در آینده زمینه تحقق خواهد داشت.

 حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برنامه فوری شما برای افزایش مزد کارگران و نجات آنها از وضعیت اقتصادی دشوار کنونی چیست؟ گفت: این تنها قول بنده نیست قانون می‌گوید که حقوق افزایش مساوی با افزایش نرخ تورم داشته باشد دولت تلاش خواهد کرد که این قانون را عملیاتی و نقص را برطرف کند.

 وی در در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برنامه دولتی شما برای دانشگاه‌ها و تخصیص بودجه های علمی و تحقیقاتی چیست؟ تصریح کرد: در برنامه دولت من تلاش این است که کیفیت دانشگاه‌های دولتی را بالاتر برده و برخی از دانشگاه‌ها را به سمت کاربردی پیش ببریم.

 رئیس جمهور منتخب ایران در پایان خاطر نشان کرد: رابطه دانشگاه با صنعت و سایر بخش‌های تولیدی را تقویت می‌کنیم تا دانشجویان بتوانند در پایان تحصیلات زودتر به مشاغل مورد نظر خود دست یابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + هشت =