مهم‌ترین برنامه‌ام در طبس ایجاد اشتغال پایدار است

فرماندار ویژه شهرستان طبس گفت: مهم‌ترین برنامه‌ام در طبس ایجاد اشتغال پایدار است که در این راستا راه‌اندازی صنایع فرآوری محصولات معدنی و نیز کمک به راه‌اندازی صنایع کوچک می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال و افزایش درآمد مردم شود.

طبس نیوز: فرماندار ویژه شهرستان طبس گفت: مهم‌ترین برنامه‌ام در طبس ایجاد اشتغال پایدار است که در این راستا راه‌اندازی صنایع فرآوری محصولات معدنی و نیز کمک به راه‌اندازی صنایع کوچک می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال و افزایش درآمد مردم شود.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، بیش از ۴۰ روز از انتصاب سیدجلال هاشمی به ‌عنوان معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان طبس نمی‌گذرد.

وی طی این مدت در سخنرانی‌های متعدد خود بارها اعلام کرده است که از توجه به مسائل حاشیه‌ای و انجام روزمر‌گی در طبس به ‌شدت می‌پرهیزد و به‌ دنبال انجام چند کار مهم، اساسی و ماندگار در این شهرستان است.

فرصتی فراهم شد تا گفت‌وگویی با هاشمی داشته باشم و از او بپرسم اقدامات مهم و اساسی که فرماندار به دنبال آن است، به‌ صورت مشخص چیست و قرار است چه کار ماندگاری در طبس صورت گیرد.

هاشمی در پاسخ به سؤالم گفت که برای توسعه و پیشرفت شهرستان طبس برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدتی را براساس سند چشم‌انداز در دستور کار خود دارد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های قابل ‌توجه معدنی طبس و همچنین برخورداری این شهرستان از امکان حمل و نقل ریلی و وجود فرودگاه، اظهار کرد: مهم‌ترین برنامه‌ام در طبس ایجاد اشتغال پایدار است که در این راستا راه‌اندازی صنایع فرآوری محصولات معدنی طبس و همچنین کمک به راه‌اندازی صنایع کوچک و خانگی می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال و افزایش درآمد مردم شود.

فرماندار ویژه طبس همچنین بر این نکته تأکید کرد که در این زمینه باید نخبگان نیز وارد عمل شده و مردم هم مشارکت کنند تا بتوانیم اقدامی اساسی انجام دهیم.

وی گفت که مردم متدین، بااخلاق و باهوش طبس واقعاً نمونه‌اند و علاقه زیادی نیز به ماندن و زندگی در این منطقه دارند؛ شهرستان طبس از امنیت اجتماعی بالایی نسبت به سایر مناطق برخوردار بوده و در واقع هم‌اکنون بستر سرمایه‌گذاری در طبس کاملاً فراهم است.

هنگامی که دیدم هاشمی مهم‌ترین برنامه‌ اساسی خود در طبس را ایجاد اشتغال پایدار عنوان کرد، یاد آمار ارائه شده از سوی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان جنوبی افتادم که اعلام کرده بود طبس با نرخ بیکاری ۱۴ درصد، رکورددار نرخ بیکاری در بین شهرستان‌های استان خراسان جنوبی است؛ این آمار را به فرماندار یادآوری کردم و از او پرسیدم که چه نظری درباره‌ این نرخ بیکاری در طبس دارد.

هاشمی گفت: براساس اطلاعاتی که از استانداری خراسان جنوبی و اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کسب کرده‌ام، اعلام شده که نرخ بیکاری طبس ۱۴ درصد است و من به شخصه تا به حال نشنیده بودم نرخ بیکاری جایی اینقدر زیاد باشد؛ براساس این آمار یعنی در طبس حدود ۹ هزار و ۸۰۰ نفر بیکار وجود دارد.

وی افزود: طبق بررسی‌های میدانی که داشته‌ام به‌ نظرم این آمار صحت ندارد و احتمالاً پایش اطلاعات دقیق نبوده است؛ چراکه آمار بیکاری در طبس باید خیلی کمتر از این باشد.

من از هاشمی خواستم صورت مسئله را پاک نکند و گفتم توضیحاتش درباره‌ اشتغال‌زایی، کلی و شعاری است و تقریباً این حرف‌ها را همه می‌دانند و از او خواستم که اعلام کند تاکنون به‌ صورت مشخص چه اقدام عملی در این راستا انجام داده است و چه برنامه مشخصی در این زمینه دارد؛ پرسیدم هم‌اکنون چه طرح‌هایی در طبس در حال اجراست که به زودی به بهره‌برداری رسیده و اشتغال‌زایی قابل‌توجهی در پی خواهد داشت.

همچنین از او پرسیدم آیا طبسی‌ها می‌توانند امیدوار باشند که معضل بیکاری در این شهرستان به زودی حل شود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان طبس نیز صراحتاً پاسخ داد که معضل بیکاری چیزی نیست که بتوان با یک فرمول، یکساعته آن را حل کرد، یا شخص بیماری نیست که بتوانیم دارویی به وی بخورانیم و تا فردا صبح خوب شود.

وی خاطرنشان کرد: من تازه به طبس آمده‌ام و به شرایط و وضعیت به ‌طور کامل آگاه نیستم؛ اما آنچه مسلم بوده این است که باید برنامه‌ریزی کنیم؛ سرمایه‌گذار رغبت به سرمایه‌گذاری داشته باشد، مردم مشارکت کنند و البته دولت هم امور را تسهیل کند.

هاشمی با بیان اینکه ساز و کار اداری باید تسهیل‌کننده‌ سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باشد، نه مشکل‌کننده‌ این روند، افزود: اگر تاکنون برنامه‌ریزی درستی شده بود، با وجود این همه ظرفیت در طبس نباید شهرک صنعتی آن متروکه بوده و ۱۰ واحد صنعتی داشته باشد.

وی یادآور شد: البته راه‌اندازی کارخانه کک‌سازی، کارخانه تولید فولاد و نیروگاه حرارتی در طبس می‌تواند اشتغال قابل‌ توجهی در این شهرستان ایجاد کند که در حال حاضر به ‌دنبال کمک به راه‌اندازی زودتر کارخانه کک‌سازی، سرعت بخشیدن به احداث کارخانه فولاد و همچنین پیگیری برای واگذاری پروژه نیروگاه حرارتی به بخش خصوصی هستیم.

فرماندار ویژه طبس اظهار کرد: قبلاً تسهیلات مختصری برای پرداخت به صنایع کوچک و خانگی وجود داشت که فعلاً متوقف شده است؛ امیدواریم در آینده حمایت‌های دولت تدبیر و امید از بخش خصوصی بتواند شرایط اقتصادی منطقه و وضعیت معیشتی مردم را بهبود بخشد؛ انصافاً دولت از زمان روی کار آمدن توانسته است گام‌های ارزنده‌ای در راستای ثبات اقتصادی در کشور مانند کاهش تورم و ثبیت نرخ ارز بردارد.

من در سؤال دیگری از هاشمی پرسیدم که مهم‌ترین حاشیه‌هایی که طی این مدت در طبس ملاحظه کرده است و سعی می‌کند تا از آن بپرهیزد، چیست.

هاشمی گفت: این از آن سؤال‌هایی است که خودش ایجاد حاشیه می‌کند؛ اما اگر مدیران در صحنه باشند و با حضور در روستا، معدن و کارگاه امور را دنبال کنند متوجه می‌شوند که چقدر فضا برای خدمت به مردم وجود دارد و خودبه‌خود فرصتی برای توجه به مسائل حاشیه‌ای نیافته و به موضوعات جزئی نمی‌پردازند.

وی همچنین از دیگر برنامه‌هایی که در طبس دنبال می‌کند به تقویت مراکز آموزش عالی و راه‌اندازی دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها، بهبود زیرساخت‌های گردشگری و افزایش سطح زیرکشت و مکانیزه شدن کشاورزی در این شهرستان اشاره کرد.

—————————–

گفت‌وگو ازمجید عصاری

دیدگاهی در “مهم‌ترین برنامه‌ام در طبس ایجاد اشتغال پایدار است

  1. مسئولین عزیزی که نمیتوانند افرادی که ازمون استانداری دادند را استخدام کنند چه اشتغالی میخواهند ایجاد کنند. تکلیف این ۲سال علافی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − 3 =