۱۷۱ روستای خراسان جنوبی با بحران بی‌آبی مواجه است/ شهرستان طبس کمترین ضریب بهره مندی از آب شرب در استان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی گفت: در پی خشکسالی های چندین ساله و کم آبی و بی آبی شدید در منطقه، بیش از ۱۷۱ روستای این استان بدون آب هستند.

خبر طبس: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی گفت: در پی خشکسالی های چندین ساله و کم آبی و بی آبی شدید در منطقه، بیش از ۱۷۱ روستای این استان بدون آب هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس به نقل از خبرگزاری تسنیم، علی اکبر بسکابادی اظهارکرد: ۱۹ درصد روستاهای خراسان جنوبی، بدون آب هستند.

وی گفت:درحال حاضر ۵۰ روستای استان شبکه آبرسانی راکد دارند که به دلیل خشکسالی های اخیر از این شبکه ها استفاده نمی شود و مردم مستقیم از قنات آب برداشت می کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: علاوه بر این ۱۶۳ روستای استان نیز با تنش آبی مواجه هستند که در این رابطه شهرستان طبس به دلیل بالا بودن دمای هوا، بیشترین بحران آب را در استان دارد.

بسکابادی به وجود ۳۱۷ منبع آب روستایی در استان اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۲۲۱ حلقه چاه، ۲۰ دهنه چشمه و ۷۶ رشته قنات است.

وی بااشاره به تعداد مشترکین روستایی آب در استان افزود: در حال حاضر ۱۲۳ هزار و ۹۶۵ مشترک در روستاهای استان وجود دارد که از این تعداد ۱۴ هزار و ۲۷۸ مشترک خانگی، چهار هزار و ۲۶۴ مشترک عمومی و اداری، پنج هزار و ۱۰۳ مشترک تجاری و صنعتی و ۵۵۸ مشترک آزاد هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه درحال حاضر به ۴۳۱ روستای خراسان جنوبی به وسیله تانکر آبرسانی می شود، اظهارکرد: هم اکنون ۱۶ هزار و ۲۹۷ خانوار در قالب ۵۸ هزار و ۷۵۹ نفر تحت مدیریت آبرسانی سیار قرار دارند.

بسکابادی گفت: شهرستان درمیان با ۷۵۲ سرویس در روز و شهرستان بشرویه با ۲۶ سرویس به ترتیب بیشترین و کمترین ضریب بهره مندی از آبرسانی سیار را دارند.

وی با بیان اینکه در چشم انداز ۱۴۰۴ بیش از ۳۲ میلیون متر مکعب آب برای شرب و بهداشت مردم استان مورد نیاز است، گفت: در حال حاضر برای ۲۸ میلیون متر مکعب مجوز برداشت و پروانه بهره برداری صادر شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی افزود: ولی به دلیل خشکسالی های چند ساله و کمبود نزولات آسمانی هم اکنون ظرفیت برداشت آب از سفره های زیر زمینی در استان ۱۸ میلیون متر مکعب است.

وی بیان کرد: در حال حاضر هزارو ۲۷ آبادی کمتر از ۲۰ خانوار جمعیت در استان وجود دارد که از مجموع روستاهای استان ۵۲۵ روستای استان مشکل کم آبی ندارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی شاخص و ضریب بهره مندی از آب شرب مناسب در روستاهای استان را ۶۹/۹۷ دانست و افزود: بشرویه با ۹۷/۸۹ بیشترین درصد و شهرستان طبس با ۴۲/۷ از کمترین ضریب بهره مندی برخودار است.

بسکابادی صرفه جویی و مدیریت صحیح مصرف را از تمامی مشترکان استان خواستار شد و بر همکاری همه جانبه مردم با این شرکت جهت گذر از بحران خشکسالی در منطقه تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =