نیاز ۵۰۰ میلیارد تومانی برای اصلاح شبکه‌های آبرسانی خراسان جنوبی

«حسین امامی» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: میزان هدررفت آب در شهرهای استان ۳۱.۸ درصد و در روستاهای استان به طور متوسط ۴۲ درصد هدررفت از شبکه‌های آب وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از هدررفت آب در استان که مربوط به معیوب بودن کنتورها و عدم قرائت آن می‌شود به حساب نیامده و درآمدی برای شرکت ندارد، تصریح کرد: همچنین بخشی از هدررفت آب مربوط به فرسودگی خطوط انتقال و شبکه بوده که این امور سبب شده بالغ بر پنج تا هشت درصد آب بدون درآمد برای شرکت باشد.

فرسودگی شبکه‌های قدیمی دلیل اصلی هدررفت بالای آب در روستاهای استان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی ادامه داد: برنامه جامعی برای مدیریت مصرف و کاهش هدررفت وجود دارد که امیداست در بازه زمانی کوتاهی این هدررفت را کاهش دهیم.

امامی با بیان اینکه بخش اندکی از هدررفت مربوط به سرریز مخازن آب در استان می‌باشد، افزود: در برخی از روستاهای استان میزان هدررفت آب ۴۷ درصد بوده که دلیل اصلی آن فرسودگی شبکه‌های قدیمی که بخشی از آن توسط جهاد، بخشی توسط بهداشت محیط و بخشی توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی در گذشته احداث شده است.

وی اضافه کرد: شبکه آب در روستاها به نسبت سرانه شبکه اشتراک با توجه به پراکنش استان بسیار بالا بوده و همچنین با توجه به اینکه طول شبکه‌های آب استان بزرگ می‌باشد باید هر سال بخش زیادی از این شبکه‌ها تعویض شده که به سبب مسائل مالی این اقدامات به حد کافی انجام نگرفته است.

عدم تناسب حجم استهلاک شبکه‌ها آبرسانی با میزان سرمایه‌گذاری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی ادامه داد: واقعیت این بوده که در بخش روستایی به طور کامل با زیان مواجه هستیم به طوری که انتقال آب به روستاها بسیار بالا بوده در حال که تعرفه‌ها بسیار پایین بوده و این موضوع سبب شده تا هزینه‌های جاری شرکت پوشش داده نشود.

امامی با اشاره به اینکه این موضوعات دلیلی شده تا به بخش روستایی کم توجهی شود، گفت: در سال گذشته برنامه‌ریزی جامعی انجام گردید و در ششش ماه گذشته پروژه‌های خوبی آغاز شده که پیش‌بینی می‌شود در برخی از مناطق بین ۴ تا ۵ درصد تا پایان سال کاهش پرت آب وجود داشته باشد.

وی بیان داشت: حجم  استهلاک آب در شبکه‌های آبرسانی استان با میزان سرمایه‌گذاری که انجام می‌گردد متناسب نیست و باید به این امر توجه ویژه صورت گیرد.

نیاز به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح شبکه‌های آبرسانی استان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی با بیان اینکه امیدواریم در شهرها بتوانیم از ظرفیت قانونی که وجود دارد و کمک شوراهای شهر استفاده تا توجه ویژه برای بازسازی شبکه‌ها انجام شود، تصریح کرد: تعویض شبکه‌های فرسوده هزینه‌های جاری شرکت را کاهش می‌دهد.

امامی از نیاز به ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری براساس برآوردهای صورت گرفته برای اصلاح شبکه‌های آب در استان خبر داد و گفت: این در حالی بوده که مجموع فروش یک ساله شرکت در شهرها و روستاها کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان می‌باشد.

وی با بیان اینکه یک از مشکلاتی که در دو سال اخیر با آن مواجه شده‌ایم عدم هم خوانی رشد تعرفه‌های آب بهاء با دستمزدها بوده است، افزود: اگر چه رشد تعرفه‌ها در این مدت بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بوده اما رشد دستمزدها ۴۰ درصد بوده است.

تلاش برای رفع مشکل آب روستای نوزاد تا زمان پیک مصرف

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی به مشکل کم آبی روستای نوزاد به ویژه در تابستان اشاره داشت و گفت: تابستان گذشته مشکل این روستا مورد ارزیابی قرار گرفت و نتیجه این ارزیابی‌ها نشان داد خط انتقال آب این روستا فرسوده بوده و همچنین چهار روستای اقماری از آب این روستا استفاده و علاوه بر آن توسعه داخل روستا نیز زیاد بوده که نیاز به اصلاح شبکه وجود دارد و همچنین تعدادی از مشترکان این روستا از آب برای مصرف آبیاری فضای سبز و باغات خود با نصب پمپ‌های غیرمجاز استفاده کرده که این موضوع به شورای روستا نیز ابلاغ شده ولی در تلاشیم قبل از پیک مصرف تابستان مشکل این روستا رفع گردد.

امامی در زمینه مشکل روستای تقی‌آباد بید از توابع مزار شاه سلیمان که از طریق تانکر آبرسانی می‌شود، اضافه کرد: این روستا نیاز به ایستگاه پمپاژ و خط انتقال محدودی دارد ولی امسال در شهرستان خوسف محدودیت اعتباری وجود داشت که با توجه به اینکه برخی از پروژه‌هایی که جزو پروژه‌های ملی نبوده و باید از اعتبارات شهرستانی استفاده گردد به سبب محدویت‌های اعتباری نتوانستیم آنها را اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: تلاش داریم تا اینگونه روستاها را به ردیف ملی وصل کرده تا تأمین اعتبار آنها صورت گیرد یا از مؤسسات خیریه و اعتبارات محرومیت‌زدایی در این روستاها استفاده کنیم که امیدواریم با کمک خیران تا سال آینده بیشتر روستاهای استان آبرسانی شوند.

اجرای فاز نخست پروژه آبرسانی به روستاهای اطراف دیهوک تا دو ماه آینده

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی در رابطه با قولی که برای اجرای پروژه آبرسانی به پنج روستای اطراف دیهوک که دارای ۶۰ خانوار و حدود ۲۰۰ نفر جمعیت هستند، یادآور شد: برای اجرای این پروژه یکی از خیران در روستای رضویه قول همکاری برای سرمایه‌گذاری نموده و بخش اول لوله‌های مورد نیاز این پروژه که حدود ۳.۵ کیلومتر بوده به منطقه حمل شده و مجموع نیاز لوله در این پروژه ۱۲ کیلومتر می‌باشد.

امامی ادامه داد: ردیف اعتباری این پروژه استانی بوده و امسال یک‌میلیارد تومان اعتبار برای آن پیش‌بینی شده و میزان تخصیص برای آن حدود ۳۰۰ میلیون تومان بوده و در حال حاضر آمادگی داریم تا بخش نخست این پروژه برای رفع مشکل تأمین آب این روستاها را حداکثر تا دو ماه آینده حل کنیم.

وی با اشاره به کیفیت آب شرب بیرجند گفت: به ظرفیت تصفیه خانه بیرجند بالغ‌بر ۲۰ لیتر بر ثانیه افزوده شده و در حال حاضر آب بیرجند در حد استاندارد بوده هر چند وجود مقداری منیزیم در آب گوارایی آب را تحت تأثیر قرار داده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در تمام کشور تعرفه‌های واحدهای مسکونی غیر دائم و باغ منزل‌ها تغییر کرده است، خاطرنشان کرد: برای مشترکانی که مصرف بالایی دارند باید به طور قطع مسائل بازدارنده اعمال شود.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷

 


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 13 =