برق خوشه‌های طلایی در دل تفتیده کویر/ افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، کام کشاورزان را شیرین کرد

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ زمین پیراهن طلایی از جنس گندم بر تن کرده و رقص باد در میان دشت طلایی آنقدر زیباست که آرامشش تمام وجودت را فرا می‌گیرد. چشم در چشم گندم‌زار که می‌شوی ذهنت خالی می‌شود از کلمات برای بیان آن همه شکوه و زیبایی. شاهکار آفریدگار هستی را  زمانی می‌توان به زیبایی مشاهده کرد  که زمین‌های سرسبز به دشتی طلایی از خوشه‌های گندم تبدیل می‌شوند.

خوشه‌های زرین آنقدر باصلابت قد کشیده‌اند که چشم و دلت سیر نمی‌شود از دیدنشان. از باران و باد گذر کرده و حالا خورشید داغ‌تر از همیشه بر فراز گندم‌زار نظاره‌گر دلبری خوشه‌های طلایی است. دیدن این لحظه آنقدر زیباست که تمام آن یک سال سختی و سرما را می‌شود از یادبرد و لبخند زد. بعد از گذر از سختی‌ها اکنون زمان وداع کشاورز است با گندم‌های زرین و پایان دست نوازشگر او بر سرش.

خوشه‌های طلایی گندم در گندم‌زارها که با وزش بادهای ملایم به رقص در می‌آیند دانه دانه آن نعمت خدادادی هستند که همزمان با برداشت آن  از دل خاک، روزهای خوش و زرینی را برای زحمت‌کشان زمین نوید می‌دهد. گندم‌زارهای آتشین خراسان‌جنوبی این روزها آوای زندگی سر داده‌اند و به‌رغم هوای گرم و در برخی روزهای آتشین و سوزان، کار برداشت با عشق و علاقه انجام می‌شود و خوشه‌های طلایی گندم در دستان زحمتکش و پینه بسته کشاورزان خودنمایی می‌کند.

پرباری خوشه‌های طلایی و خوشحالی کشاورزان

کشاورز نهبندانی با دستان پینه‌بسته و صورتی آفتاب‌سوخته در حالی که در زمین خود مشغول چیدن خوشه‌های طلایی گندم است، می‌گوید: امسال به برکت بارندگی‌های مناسب محصول خوبی را برداشت می‌کنیم که نسبت به سال‌های گذشته بهتر است.

به دلیل شدت خشکسالی‌ها کشت دیم در روستاهای منطقه فراموش شده بود و سال گذشته به واسطه بارندگی‌های نسبتا خوب کشت دیم انجام شد.

 

وی با یادآوری اینکه سال گذشته هیچ گندم دیمی از مزارع برداشت نکردیم، بیان می‌کند: در چند سال گذشته به دلیل شدت خشکسالی‌ها کشت دیم در روستاهای منطقه فراموش شده بود و سال گذشته به واسطه بارندگی‌های نسبتا خوب کشت دیم انجام شد.

این کشاورز که دو هکتار زمین را زیر کشت گندم برده است با تأکید بر اینکه گندم دیم نسبت به گندم آبی، نان خوب و خوشمزه‌تری دارد، مطرح می‌کند: امسال نسبت به سال گذشته ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش برداشت خواهیم داشت.

کام شیرین گندم‌کاران از خرید تضمینی

وی همچنین گریزی به خرید تضمینی گندم می‌زند و می‌‌افزاید: با توجه به گرانی گندم در سراسر دنیا و افزایش قیمت‌های دستمزد و نهاده‌ها، دولت قیمت خرید تضمینی گندم را به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داد که این مهم موجب استقبال کشاورزان شده است.

پرباری خرمن خوشه‌های طلایی

یکی دیگر از کشاورزان خراسان‌جنوبی به حضور دلالان و پیش‌فروش مزارع گندم اشاره و عنوان می‌کند: تا قبل از اعلام نرخ خرید تضمینی گندم توسط دولت برخی از کشاورزان محصولات را به قیمت ناچیز به دلالان پیش‌فروش کرده‌اند.

وی بیان می‌کند: مردم منطقه یک ماه است که برداشت گندم و جو را از مزارع آغاز کرده‌اند و برداشت همچنان ادامه دارد، امسال خرمن‌های گندم در هر روستا بیانگر برکت خداوند و تلاش کشاورزان برای تولید محصول است.

به واسطه بارندگی‌های نسبتا خوب سال گذشته بسیاری از زمین‌ها آباد و عمدتا زیر کشت گندم و جو رفته است

 

این کشاورز با اشاره به اینکه در برخی روستاها شاهد اراضی رها شده بودیم که به واسطه بارندگی‌های نسبتا خوب سال گذشته این زمین‌ها آباد و عمدتا زیر کشت گندم و جو رفته است، عنوان می‌کند: خوشبختانه در اکثر نقاط استان شاهد پرباری مزارع گندم هستیم و خانواده‌ها مشغول برداشت این خوشه‌های طلایی هستند.

عزم دولت برای کمک به معیشت کشاورزان

افزایش قیمت گندم یک اقدام پسندیده و نشانه عزم دولت برای کمک به معیشت کشاورزان است

 

وی افزایش قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم و رساندن آن به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان را اقدامی مناسب در جهت دلگرم‌کردن گندم‌کاران به ادامه تولید این محصول ذکر و مطرح می‌کند: افزایش قیمت گندم یک اقدام پسندیده و نشانه عزم دولت برای کمک به معیشت کشاورزان است.

این کشاورز خاطرنشان می‌کند: با افزایش قیمت گندم از سوی دولت انگیزه و توان کشاورزان برای آبیاری و حفاظت از اراضی گندم تا زمان برداشت محصول بیشتر شد و امیدواریم که این حمایت بخشی از خسارت‌های وارده به کشاورزان که به واسطه خشکسال پدید آمده را جبران کند.

فصل برداشت گندم در کشور همه ساله از اوایل بهار در استان‌های گرمسیر آغاز شده و در نهایت در استان‌های سردسیر به پایان می‌رسد. در شهرستان نهبندان به دلیل شرایط کویری نخستین خوشه‌های طلایی گندم و جو از گندم‌زارهای این شهرستان آغاز شد و سپس برداشت گندم در دیگر مناطق استان نیز آغاز شد.

رویش امید در دل گندم‌کاران

خرید تضمینی گندم از کشاورزان سال‌هاست که ادامه دارد اما خرید تضمینی امسال تفاوت‌هایی را با سال‌های گذشته دارد و مهم‌ترین تغییر آن افزایش قابل توجه قیمت خرید تضمینی است که رشد بیش از ۱۰۰ درصدی را نشان می‌دهد. علاوه بر افزایش قابل توجه خرید تضمینی توسط دولت سیزدهم که قیمت این کالا را برای کشاورزان جذاب کرده، وقوع جنگ اوکراین نیز پیامدهایی را بر روند تأمین این کالا در جهان و ایران به دنبال داشته است.

یکی از دغدغه‌های اصلی کشاورزان نرخ اعلامی دولت برای خرید تضمینی گندم بود که این مشکل در همان روزهای ابتدایی سال با مصوبه دولت و افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی رفع شد و استقبال کشاورزان را در پی داشته است. بررسی‌ها حاکی از این است که افزایش نرخ خرید تضمینی گندم توسط دولت باعث شده که انگیزه کشاورزان برای تحویل محموله‌های گندم تولیدی به مراکز خرید تعیین شده، افزایش یابد.

خرمن پررمق خوشه‌های طلایی

«مهدی جعفری» رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص سطح زیر کشت گندم در استان، می‌گوید: ۱۸ هزار هکتار از مزارع آبی استان زیر کشت گندم قرار گرفته است.

وی تبیین می‌کند: همچنین در سال جاری کشت دیم به دلیل بارندگی‌های خوب نسبت به سال گذشته افزایش یافته اما در حال حاضر برآورد دقیقی از برداشت گندم دیم در استان نداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه اولین برداشت گندم آبی در خراسان‌جنوبی از مزارع شهرستان مرزی نهبندان به دلیل کویری بودن منطقه و گرمای هوا آغاز شد، عنوان می‌کند: در سال آبی جاری ۵ هزار هکتار از مزارع این شهرستان زیر کشت گندم و جو رفته که پیش‌بینی می‌شود از این سطح ۱۲ هزار تن محصول برداشت شود و نسبت به سال گذشته افزایش ۴۰ درصدی دارد.

پیش‌بینی برداشت ۴۷ هزار تن گندم

جعفری از پیش‌بینی برداشت ۴۷ هزار تن گندم در سال جاری خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود برداشت گندم در استان ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد.

وی همچنین به افزایش نرخ خرید تضمینی گندم در استان اشاره و تأکید می‌کند: تشویق کشاورزان برای افزایش تولید، خودکفایی در تولید کالای استراتژیک گندم و جلوگیری از قاچاق این کالا از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت خرید تضمینی گندم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم از سوی وزارت جهاد کشاورزی را سبب کوتاه کردن دست دلالان می‌داند و عنوان می‌کند: مجموعه جهاد کشاورزی با تمام توان از کشاورزان به عنوان ضامن امنیت غذایی کشور حمایت خواهد کرد و این مهم در راستای نظر ریاست‌جمهوری و حمایت وی از کشاورزان و پایداری امنیت غذایی کشور است.

فعالیت ۱۷ مرکز خرید تضمینی گندم

«مجید اسداللهی» مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به آغاز خرید تضمینی گندم در استان، بیان می‌کند: براساس مصوبات کارگروه خرید تضمینی محصولات کشاورزی ۱۷ مرکز خرید تضمینی گندم در شهرستان‌های استان فعال و مشغول خریداری گندم از کشاورزان هستند.

وی با تأکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای خرید محصول گندم از کشاورزان وجود ندارد، می‌گوید: با توجه به اینکه امسال برداشت گندم در برخی از شهرستان‌های استان زودتر آغاز شده است، مراکز خرید هم آماده خریداری به موقع گندم از کشاورزان هستند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان‌جنوبی اعلام می‌کند: قیمت خرید تضمینی گندم با افزایش ۲ برابری در مقایسه با سال گذشته، کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است که امسال کشاورزان استقبال خوبی از این خرید دارند و میزان خرید از آغاز اردیبهشت‌ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

خرید تضمینی گندم رکورد زد/ افزایش ۱۶۳ درصدی خرید

اسداللهی تبیین می‌کند: از ابتدای فصل برداشت گندم(اوایل اردیبهشت‌ماه) تا روز گذشته بیش از ۴ هزار و ۷۳۲ تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان خریداری شده که از این میزان ۳ هزار و ۶۷۲ تن توسط مباشر و هزار و ۶۰ تن توسط بخش دولتی خرید و دریافت شده است.

وی با اعلام اینکه گندم‌های خریدار شده طی یک‌هزار و ۹ محموله حمل و خریداری شده است، عنوان می‌کند: خرید تضمینی گندم در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۶۳ درصدی را نشان می‌دهد که با این مهم رکورد جدیدی از خرید در خراسان‌جنوبی ثبت شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان‌جنوبی مطرح می‌کند: خرید گندم از کشاورزان تا پایان فصل برداشت در شهریور ادامه دارد و قیمت گندم تحویل داده شده به مراکز خرید با قید فوریت به حساب کشاورزان پرداخت می‌شود.

اسداللهی تصریح می‌کند: بیش از ۲۰۴ میلیارد و ۷۳۸ میلیون ریال از مطالبات گندم‌کاران استان تا روز گذشته به حساب کشاورزان استان واریز شده و مابقی وجه گندم با ارسال اطلاعات به بانک عامل در کوتاه‌ترین زمان ممکن قابل پرداخت است.

پیش‌بینی خرید بیش از ۱۷ هزار تن گندم

وی با یادآوری اینکه سال گذشته ۱۲ هزار تن گندم در خراسان‌جنوبی از کشاورزان خریداری شد، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۱۷ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری و تحویل مراکز منتخب شود.

گندم به عنوان یکی از محصولات اساسی و یکی از مهم‌ترین نیازهای مردم، کالایی استراتژیک و ترفندی برای تحریم کشورهای جهان سوم محسوب می‌شود که خوشبختانه با تلاش مردان و زنانی که تلاش می‌کنند تا سفره‌های مردم خالی نماند در این محصول به خودکفایی نسبی رسیده‌ایم.

جمهوری اسلامی ایران با تولید بیش از ۱۴ میلیون تن گندم در برخی سال‌ها موفق شده است روند خوداتکایی و خودکفایی در این محصول راهبردی را جشن بگیرد و ضریب تأمین امنیت غذایی را نیز تقویت کند، هر چند در برخی سال‌ها، خشکسالی‌ها این روند را قطع کرد اما ظرفیت و مزیت‌های منابع خاک و آب همچنان پابرجاست. باتلاش این کشاورزان و دست‌های پینه‌بسته‌شان می‌توان امیدوار بود که در سال‌های آینده واردات گندم هم در سند افتخاراتشان ثبت شود.

انتهای پیام/۳۶۳۵/ب


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − سیزده =