لبخند آسفالت به معابر روستایی/بهره‌برداری از آسفالت معابر ۱۱۳ روستای خراسان جنوبی

قاسم تنها، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: در یک اقدام بی‌سابقه و جهادی، با همکاری و تلاش مسئولین با جذب اعتبارات قیر رایگان در سال ۱۴۰۰، بنیاد مسکن توانست معابر ۲۳۹ روستای استان را با متراژ کلی ۱۳۳ کیلومتر (۳۰ کیلومتر بیشتر از مسافت بیرجند تا شهر قاین) در قالب طرحی به عنوان نهضت آسفالت معابر روستایی، آسفالت نماید.

وی ضمن قدردانی از مساعدت و حمایت‌های دفتر مرکزی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، دستگاه‌های نظارتی و نمایندگان پرتلاش مجلس شورای اسلامی گفت: تحقق این مهم به نحوی بود که نه تنها جذب اعتبارات ملی سال ۱۴۰۰ بیشتر از اعتبارات ملی طی سال‌های ۹۴ تا ۹۹ بود، بلکه تخصیص این اعتبارات نیز بیش‌از ۲۱ برابر اعتبارات استانی می‌باشد.

بهره‌مندی بیش‌از ۴۰ هزار خانوار روستایی خراسان‌جنوبی 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی افزود: با اجرای این طرح در سطح روستاهای استان، آن هم با مشارکت فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها، بیش‌از ۴۰ هزار خانوار از آن بهره‌مند خواهند شد.

تنها اضافه کرد: در طی هفته دولت امسال از آسفالت معابر ۱۱۳ روستای خراسان‌جنوبی به مساحت ۳۳۰ هزار و ۱۴۰ متر مربع با اعتباری تقریبی بالغ‌بر ۸۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بهره‌برداری شد.   

وی با اشاره به گزارش اقدامات انجام شده توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی بابت جذب سهمیه قیر رایگان سال ۱۴۰۰ گفت: در سال گذشته مبلغ ۴۴ میلیارد و ۷۷۶ میلیون تومان اعتبار معادل ۴ هزار و ۷۷۶  تن قیر از محل بند ز تبصره ۱ قانون بودجه تحت عنوان قیر رایگان به استان ابلاغ گردید که نسبت به سال قبل از آن، افزایش ۳۱۰ درصدی داشته است. 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی بیان داشت: برای اجرای این سطح آسفالت نیاز به اعتبار حداقل ۶۹ میلیارد تومان نقدی (برای تأمین هزینه‌های تهیه مصالح و پخت، حمل و اجرای آسفالت) وجود داشت، و این در حالی بوده که دهیاران استان امکان مالی برای پرداخت هزینه‌های جانبی را نداشته و با این فرض عملاً اعتبار تخصیص داده شده به استان برگشت داده می‌شد.

تهاتر قیر و آسفالت با پیشنهاد معاون عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی

وی ادامه داد: پس از رایزنی‌ها و مکاتبات متعدد با مسئولین نهادهای حمایتی و توسعه‌ای کشور، در نهایت پیشنهاد موضوع تهاتر قیر توسط معاون عمرانی استانداری با آسفالت جهت بررسی و اخذ تأییدیه دستگاه‌های نظارتی خراسان‌جنوبی به دبیرخانه شورای دستگاه‌های نظارتی استان واقع در اداره کل بازرسی استان ارسال شد و در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ مصوبه تأیید تهاتر قیر و آسفالت توسط دادستان استان ابلاغ شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی به نتیجه کار تاکنون اشاره داشت و یادآور شد: جذب کامل سهمیه ابلاغی اولیه ۴۴/۷ میلیارد تومان قیر استان،  جذب مرحله دوم تشویقی برای استان معادل ۴۵ میلیارد تومان و مجموع اعتبارات قیر ۱۴۰۰ تاکنون ۸۹/۷ میلیارد تومان و معادل ۹ هزار و ۵۷۶ تن قیر می باشد که این مقدار ۲۰ درصد بیشتر از کل مجموع قیر دریافتی استان طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ است.

تنها با بیان اینکه با توزیع اعتبار قیر در سطح شهرستان‌ها بر مبنای شاخص‌های شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و همچنین استفاده از منابع استانی و ملی تخصیص داده شده به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، اجرای پروژه‌های آسفالت معابر با هماهنگی فرمانداران در ۲۳۹ روستای استان و با مساحت تقریبی ۷۶۵ هزار متر مربع آغاز و در حال انجام می‌باشد، اضافه کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته تعداد ۲۰۰ پروژه به صورت تهاتری و ۳۹ پروژه به صورت مصرف مستقیم آسفالت آن در دست اقدام است.

وی ادامه داد: از مجموع ۲۳۹ پروژه، در ۲۱۶ روستا عملیات اجرایی انجام و در ۲۳ روستای دیگر هم با تعداد ۵ اکیپ پخش و اجرای آسفالت در حال انجام است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: مجموع کل اعتبار هزینه شده در ۲۱۶ روستا بابت بازگشایی مسیر، جابجایی تیر برق، جدول‌گذاری، زیرسازی و آسفالت، مبلغ بیش‌از ۱۷۳ میلیارد تومان  به مساحت۶۵۵ هزار و ۵۸۶ مترمربع می‌باشد و تعداد بیش‌از ۴۰ هزار خانوار از آن بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 14 =