درخواست تسهیلات کم بهره برای تعاونی‌های خراسان‌جنوبی/حمل و نقل و مباحث حقوقی از مشکلات پیش‌روی تعاونی‌ها

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، سید حسن رضوی، مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان اظهارداشت: شبکه تعاون روستایی، شبکه‌ای با پتانسیل‌های زیاد و توانمندی بوده که با اندکی توجه می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه را حل کند.

وی با اشاره به اینکه شبکه تعاون روستایی دچار مشکلاتی هست، تصریح کرد: با وجود این مشکلات ولی ساختار آن ساختاری بسیار قوی و توانمندی بوده و شاکله، قوانین و اساسنامه‌هایی که این تشکل‌ها دارند بسیار قوی بوده که تشکل‌ها پایبند به آن هستند.

مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی ادامه داد: سرمایه اصلی تشکل‌های زیرمجموعه تعاون روستایی مردم بوده و ۱۹۷ هزار نفر از جمعیت استان عضو این تشکل‌ها و تعاونی‌های مختلف هستند.

رضوی با بیان اینکه در بحث تعاونی‌ها و تشکل‌های زیرمجموعه تعاون روستایی هدف انتفاع و سودبری نبوده بلکه هدف خدمت به مردم است، افزود: خدمت ارائه شده توسط این تشکل‌ها به طور عمده، خدمت به تولیدکننده روستایی و قشر محروم جامعه است.

وی اضافه کرد: در بسیاری از مواقع که در جامعه تورم ایجاد می‌شود خدمات تشکل‌ها با اضافه قیمت همراه نبوده و این قضیه باعث شده با وجود تورم‌های شدید، نقدینگی آنها بسیار کاهش یابد.

مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی ادامه داد: خدمات ارائه شده از دایره انصاف تشکل‌ها خارج نمی‌شوند.

رضوی با اشاره به اینکه در بحث نهاده‌های دامی به شدت دچار مشکل هستیم، یادآور شد: سبوسی که کیلویی هزار تا هزار و ۲۰۰ تومان بوده الان باید به قیمت ۶ تا ۶.۵ هزار تومان تشکل‌ها خریداری کنند و تشکل به سبب اصولی که به آن وابسته هستند قیمت نهاده‌ها را بالا نبرده و این امر سبب ده تا از دلالان و بازار عقب بمانند که باید دولت به این بخش کمک کند چون این بخش مربوط به عامه مردم بوده است.

وی گفت: سفر رئیس جمهور به استان در پیش بوده و خواسته ما این می‌باشد که تشکل‌های تعاون روستایی را برای سرمایه در گردش با در اختیار قرار دادن تسهیلات کم بهره حکایت کرده تا جانی دوباره بگیرند و از دامنه خدمات خوبی که به مردم ارائه می‌دهند عقب نمانند.

مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: در حوزه دامداران و مرغدان، دامدار کارت توسط دولت تعریف شد و به ازای هر دامدار ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان وام کم بهره شارژ شد، ولی این تشکل‌ها، تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها هستند که از اول باید نهاده‌ها را خریداری کنند و این نهاده‌ها را در اختیار دامداران قرار دهند و این نقدیندگی چون تأمین نشده توان تهیه نهاده وجود ندارد که کارت دامدار به کار آید و باید ابتدا این چرخه دیده می‌شد و تسهیلات کم بهره‌ای برای این گونه تشکل‌ها که مسؤول تهیه نهاده برای دامدار جزء بوده انجام می‌گرفت.

رضوی در رابطه با بحث‌های حقوقی و قضائی تشکل‌های تعاون روستایی گفت: املاک زیادی تعاونی‌های استان در اقصا نقاط روستاهای استان داشته‌اند که به سبب کم مهری‌هایی که در یکی دو دهه گذشته صورت گرفته بسیاری از این املاک رها و غیرفعال شده‌اند.

وی با بیان اینکه بسیاری اشخاص شخصی و برخی ارگان‌های دولتی این املاک را تصرف کرده‌اند ولی نیروی حقوقی نداریم که بتوانیم از حق و حقوق مردم دفاع کنیم، بیان داشت: چه در بخش دولتی و چه در بخش تشکل‌ها به صورت مستقیم مستندسازی نشده و تصرف صورت گرفته که درخواست همراهی دستگاه‌های مرتبط را داشته تا این اموال از بین نرود و تصاحب نشوند.

مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی یکی دیگر از مشکلات پیش‌روی تشکل‌ها و تعاونی‌ها زیر مجموعه تعاون روستایی استان را حمل و نقل عنوان کرد و افزود: هر چند برخی از تشکل‌ها دارای ناوگان حمل و نقل بوده اما به سبب قدمت فرسوده شده و موضوع حمل و نقل هزینه سنگینی بر دوش تعاونی‌ها و تشکل‌ها می‌گذارد.

رضوی با اشاره به اینکه تشکل‌ها با همه مشکلاتی که بوده جور را کشیده و کار را حیثیتی و غیریتی پیش برده تا در امنیت غذایی مردم خللی ایجاد نشود، اضافه کرد: تشکل‌ها برای رفع مشکل حمل و نقل تسهیلات کم بهره نیاز داشته که می‌توان این تسهیلات را از محل تسهیلات سیل در اختیار تشکل‌ها داد و این پیشنهاد به دستگاه‌ها مربوطه داده شده است.

وی با بیان اینکه تسهیلات زیادی در دهه گذشته برای چرخه تولید واگذار شده که در استان ۱۱ کارخانه از این وام کم بهره استفاده کرده‌اند اما تنها دو کارخانه که مربوط به دو تشکل تعاون روستایی بوده باقی مانده است، بیان داشت: این تسهیلات برای پایداری زنجیره تولید باید به این گونه تشکل‌های مردمی واگذار شود تا دامداران متضرر نشوند.

مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه تشکل‌های زیر مجموعه تعاون روستایی استان مشکلات مالیاتی دارند که هر چند معافیت مالیاتی در قانون برای تشکل‌ها وجود داشته اما اعمال نمی‌شود و سلیقگی نسبت به آن عمل شده است، خاطرنشان کرد: تشکل‌ها مربوط به مردم بوده و باید تقویت شوند.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 14 =