یادداشت| بی‌حجابی و بدحجابی عامل فروپاشی کانون گرم خانواده

خبرگزاری فارس – خراسان جنوبی، یادداشت، محمد حسین باکمال کارشناس فرهنگی خراسان جنوبی: دین مبین اسلام یک دین پسندیده و کامل است که از طرف خداوند وتوسط حضرت ختمی مرتبت (ص)  به بشریت ارزانی داشته شده و خواستار سعادت دنیوی و اخروی برای پیروان خود است.

 این دین برای تمام امور زندگی از قبل از تولد تا بعد از فوت دستور و فرامینی رامشخص کرده که در صورت رعایت، ضامن خوشبختی و سعادت است . یکی از دستورات مهم اسلام که ازطریق قرآن،  روایات پیامبر اکرم (ص)و ائمه معصومین (ع) به ما رسیده است رعایت حجاب وعفاف است که هم مرد و هم زن باید خود را ملزم به اجرای آن بدانند درغیر این صورت کانون گرم وبنیان خانواده به سردی خواهد گرایید.

براساس آموزه های دینی  همچنان که زن موظف به رعایت پوشش اسلامی است مرد هم باید نسبت به  پوشش وعفاف خود توجه داشته باشد و قرآن کریم در سوره نور آیات ۳۰و ۳۱ بر این موضوع تصریح دارد و می فرماید ای رسول ما  به مردان مومن بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشانند و فروج و اندامشان را از کار زشت محفوظ دارند که این برپاکیزگی آنان اصلح است.

وای رسول، زنان مومن را بگو تا چشم ها از نگاه ناروا بپوشانند وفروج و اندامشان را از عمل زشت محفوظ دارند و زینت وآرایش و جمال خویش را جز برای شوهران خود و افراد محرم آشکار نسازند. 

اسلام می خواهد که لذایذ جنسی محدود به خانواده و درقالب ازدواج مشروع باشد و چنانچه زنان در جامعه، حجاب خود را رعایت نکنند منجربه انهدام کانون  خانواده خواهد شد.

حجاب در ابعاد مختلف  فردی، اجتماعی و خانوادگی و حتی اقتصادی دارای فواید بسیاراست که از جمله آن می توان به ایجاد آرامش روانی بین افراد جامعه اشاره کرد.

همچنین روابط نامشروع بین پسر ودختر ومحرم ونامحرم می تواند در تحریک غریزه جنسی نقش موثری داشته باشد. برخی بر این اعتقاد هستند که محدودیت هایی که در جامعه برای حجاب و عفاف در نظر گرفته شده است موجب حرص و ولع بیشتر در جنس مخالف می شود و در صورتی که این محدودیت ها برداشته شود؛ موضوع عادی خواهد شد و ازحرص و ولع جنسی نیز کاسته می شود.

که پنداری غلط است؛ چرا که آنچه درغرب اتفاق افتاده خلاف این ادعا را ثابت کرده و با وجود فرهنگ برهنگی که در جامعه غرب و اروپا حاکم است و محدودیت های روابط زن ومرد و پسر و دختر برداشته شده است باز هم  روابط نامشروع بسیار زیاد و آمارهای تجاوز جنسی وکودک آزاری بسیار تکان دهنده است.

به علاوه این که کانون خانواده در جامعه غرب و اروپا از تارعنکبوت هم سست تر است.  پس این که ما چنین تصور کنیم که باید روابط پسر و دختر آزاد باشد تلقی نادرستی است.  دین مبین اسلام می خواهد با برقراری پیوند واتصال قوی بین زن مرد، کانون خانواده رااستحکام بخشد.

در جامعه ای که برهنگی در آن حاکم است هر زن ومردی همواره در حال مقایسه هستند. مقایسه آنچه دارند با آنچه ندارند و آنچه ریشه خانواده را می سوزاند این است که این مقایسه آتش هوس را در زن وشوهر و به ویژه در وجود شوهر دامن می زند.

 زنی که ۲۰ یا ۳۰ سال در کنار شوهر خود زندگی کرده و با مشکلات زندگی  ساخته و درغم وشادی همسرش شریک بوده  بدیهی است که با گذشت زمان، بهار چهره اش شکفتگی خود را از دست می دهد و زیبائی جوانیش رو به افول می رود در چنین شرایطی که سخت محتاج عشق ومهربانی و وفاداری همسر خویش است ناگهان زن جوان تری با پوشش نامناسب و بزک کرده در کوچه وبازار با همسرش روبرو شود و او را در مقام مقایسه قرار بدهد.

همین امر مقدمه ای می شود برای ویرانی بنیان خانواده وبرباد رفتن امید زنی که دوران جوانی خویش را به پای همسرش به اتمام رسانده است.

در بعد اجتماعی نیز حجاب وعفاف مزایایی دارد که از جمله  آن  می توان به  حفظ و استیفای نیروی کار در سطح جامعه اشاره کرد و درمقابل، بد حجابی و بی حجابی موجب تضعیف نیروی کار در افراد جامعه می شود.  بدیهی است مردی که در خیابان، اداره و محیط کسب و کار همواره با چهره زنان آرایش کرده و قیافه های محرک و مهیج مواجه شود چنین فردی قادر نخواهد بود روی کار اصلی خود که معیشت خانواده اش از آن تامین می شود  تمرکز کند دراین صورت است که بدحجابی می تواند در بعد اجتماعی نیز خسارت بار باشد.

با امید به آن که در وهله اول مردان و سپس زنان و به خصوص  پسران و دختران جوان، توصیه های قرآنی و روایات ائمه معصومین (ع) را درخصوص رعایت عفاف وحجاب اسلامی جدی بگیرند و با پوشش کامل، تامین کننده امنیت روانی جامعه باشند و در واقع فرمان الهی را لبیکی جانانه بگویند.

پایان پیام/۶۹۰۷۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 1 =