کشف ۸۳۰ تن انواع مواد مخدر در کشور/ آخرین وضعیت بیمه درمان معتادان

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر از کشف و ضبط ۸۳۰ تن انواع مواد مخدر طی ۱۰ ماهه امسال در کشور خبر داد و گفت: بیش از ۷۵ درصد این کشفیات در شرق کشور بوده است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، ناصر اصلانی عصر امروز در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌جنوبی، اظهار داشت: امروز مواد مخدر یک پدیده شوم، استعماری و چند بعدی است که دشمنان می‌خواهند برای عقب نگه‌داشتن کشور از حربه مواد مخدر و به اعتیاد کشاندن جوانان و نوجوانان استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه در تمام دنیا قوانین مواد مخدر تشدید می‌شود اما در کشور ما مجازات‌ها کاهش یافته، اعلام کرد: در حال حاضر دو میلیون و ۸۰۰ نفر معتاد رسمی در کشور وجود دارد که عمده جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال را شامل می‌شود.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر از کشف و ضبط ۸۳۰ تن انواع مواد مخدر طی ۱۰ ماهه سال جاری در کشور خبر داد و بیان داشت: بیش از ۷۵ درصد این کشفیات در شرق کشور بوده است.

افزایش ۷۴۰ درصدی کشفیات مواد مخدر شیشه

اصلانی با اشاره به افزایش ۷۴۰ درصدی کشفیات مواد مخدر شیشه در سطح کشور، مطرح کرد: در سطح کشور ۷۹ درصد شاهد کاهش شهدای مبارزه با مواد مخدر، ۱۸ درصد هلاکت قاچاقچیان و افزایش ۵۱ درصدی عملیات درگیری به‌خصوص در شرق کشور هستیم.

وی با بیان اینکه اگرچه اقدامات ارزشمندی در حوزه پیشگیری و درمان انجام شده اما کافی نیست و برای این مهم طرح یاری‌گران زندگی ابلاغ شده، بیان داشت: این طرح صرفا متعلق به آموزش و پرورش نیست بلکه همه نهادها باید ورود پیدا کنند.

آخرین وضعیت بیمه درمان معتادان

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به پوشش بیمه‌ای درمان معتادان، مطرح کرد: این موضوع سال‌های گذشته وجود داشت اما به دلایل مختلف حذف شده و از حدود یک سال پیش تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم که پوشش بیمه‌ای مجدد برقرار شود و امیدواریم از سال آینده این نگرانی نیز وجود نداشته باشد.

اصلانی با اعلام اینکه بیش از ۱۰ هزار تن مواد مخدر در همسایگی ایران تولید می‌شود که در سال‌های اخیر تولید آن رشد ۵۰ برابری داشته، مطرح کرد: امروز مواد مخدر مبتلا به تمام جهان است و شاهد رشد ۳۰ درصدی مواد مخدر در جهان هستیم.

وجود ۶ نوع ماده روان‌گردان در ایران

وی با بیان اینکه ۸۰۳ نوع مواد مخدر جدید از نوع روان‌گردان تولید و همه کشورها مشکلات خاصی نسبت به آن دارند، تبیین کرد: حدود شش نوع مواد مخدر روان‌گردان در ایران وجود دارد که اقدامات ارزشمندی در این خصوص انجام شده و توفیق‌های خوبی داشته‌ایم.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: حضور آمریکا در منطقه از سال ۲۰۰۰، نه تنها از ورود مواد مخدر جلوگیری نکرد بلکه حمایت‌های لازم را انجام داد تا بیشترین مواد مخدر در کشور افغانستان هروئین و کراک شود.

اصلانی با تأکید بر اینکه آمریکا تلاش دارد به ایران ضربه بزند، عنوان کرد: مبارزه با مواد مخدر مشابه جنگ تحمیلی است لذا همانطور که در دفاع مقدس از میهن اسلامی، تمام نهادها و عموم مردم بسیج شدند اکنون در عرصه مبارزه با مواد مخدر نیز همه نهادها در کنار هم با هم‌افزایی باید اقدام اساسی انجام دهند.

شناسایی ۳۲۹ معتاد متجاهر در خراسان‌جنوبی

وی تبصره دو ماده ۱۶ را یک فرصت قانونی برای پذیرش معتادان متجاهر معرفی کرد و با اشاره به شناسایی ۳۲۹ معتاد متجاهر در خراسان‌جنوبی، عنوان کرد: موجودی مراکز تبصره دو ماده ۱۶ در استان ۳۷ نفر است که ستاد در حد توان مصمم شده برخی مشکلات را حل کند.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: هم‌اکنون در ۱۰ استان کشور مراکز ماده ۱۶ توسط سپاه اداره می‌شود ولی همه هزینه‌های این مراکز به مدت دو سال تأمین می‌شود تا فرد معتاد به توانمندی برسد.

اصلانی با بیان اینکه ۸۰ درصد مأموریت مبارزه با مواد مخدر وظیفه ذاتی دستگاه‌های اجرایی است و ستاد مبارزه با مواد مخدر برای مابقی آن سهم دارد اما فراتر از آن اقدامات را دنبال می‌کند، تصریح کرد: معتاد تا زمانی بیمار است که خود برای درمان مراجعه کند ولی اگر گواهی درمان نداشته باشد مجرم تلقی خواهد شد.

انتهای پیام/۶۹۰۳۹/ح

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + هجده =