قلب حیات «سیدان» خوسف به تپش افتاد/ مهاجرت معکوس رقم می‌خورد

امروز صدای جریان آب از دریچه‌ها و جوی‌ کوچه‌ها به گوش می‌رسد. دوباره صدای شرشر آب در جویبار ترک خورده منتهی به قنات به گوش می‌رسد؛ صدایی که شنیدنش مرهمی بر آلام و رنج ۱۲ ساله کشاورزان این منطقه است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از خوسف، آرام‌آرام صدای آب است که دوباره در روستای سیدان خوسف طنین انداخته آن هم بعد از گذر ۱۲ سال بی‌آبی که دیگر لبخندی بر لبان کشارزان روستا نماند و روستا خلوت می‌شد و دشت ساکت و تودار می‌خشکید. خشکیدنی محنت‌بار؛ آن‌قدر که یک ‏آبادی را به ویرانه تبدیل کند.‏

باغ‌ها ‌سال به‌سال محصول‌شان کم شد و  یک به یک خشکیدند. آب نبود و از استخر قنات خشکی مانده بود و باریکه آبی که موقع ترسالی جاری می‌شد. ترسالی هم اگر بود و آب هم اگر جاری می‌شد، پاسخ ‏تشنگی اهالی روستا را نمی‌داد چه برسد اراضی کشاورزی.

خشکی و خرابی قنات، ویرانی دشت و کوچ مردم روستا به شهر را به‌دنبال داشت

 

در روزگاری نه چندان دور بود مردم شاهد کشت و زرع در روستای «سیدان» خوسف بودند. بی‌مهری طبیعت موجب شده در ۱۲ سال گذشته، تنها تنه‌های خشک شده‌ای از درختان را در این آبادی شاهد باشند. خشکی و خرابی قنات، ویرانی دشت و کوچ مردم روستا به شهر را به‌دنبال داشت.

صدای حیات در «سیدان» به گوش می‌رسد

امروز پس از ۱۲ سال از سکوت مرگبار این قنات، دوباره صدای شرشر آب در جویبار ترک خورده منتهی به قنات به گوش می‌رسد؛ صدایی که شنیدنش مرهمی بر آلام و رنج ۱۲ ساله کشاورزان این منطقه است.

انگار آب جاری قنات در ذهن تک تک موسفید کرده‌های محله جریان دارد. آن دبه‌های رنگ و رو رفته پلاستیکی که شب‌ها پر از آب می‌شد، رخت شستن مادرها و آبتنی پسربچه‌ها با آب خنک قنات زیر تیغ آفتاب ظهرگاهی خاطره‌هایی است که در اذهان مو سپیدان روستا گره خورده است.

صدای زندگی و حیات ۱۲ سال پیش در این روستا رو به سکوت رفت، روستائیان یکی پس از دیگری بار هجرت بستند و روستا رفته رفته خالی از سکنه شد

 

صدای زندگی و حیات ۱۲ سال پیش در این روستا رو به سکوت رفت، روستائیان یکی پس از دیگری بار هجرت بستند و روستا رفته رفته خالی از سکنه شد، مردم آبادی ساز مهاجرت کوک کردند و درهای خانه‌ها برای همیشه یکی پس از دیگری بسته شد و موسیقی حیات و زندگی و تولیدات دامی و کشاورزی آبادی به خاموشی سپرده شد.

سمفونی آرام آب در رگ‌های زمین

قناتی که سال‌های سال رنگ آب به خود ندیده بود، به همت جهادگران بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی دوباره احیا شد. سمفونی آرام آب در رگه‌های زمین سیدان خوسف بعد از ۱۲ سال بار دیگر جاری شده و امید در دل مردمان روستایی به حیات دوباره جان گرفته است.

قنات روستا پرآب بود به‌گونه‌ای که همسایه‌ها حتی بدون استفاده از سطل و طناب آب مورد نیازشان را از آن تأمین می‌کردند

 

حیدرعلی با گریزی به روزهایی که آب در روستایش جاری بوده، می‌گوید: قنات روستا پرآب بود به‌گونه‌ای که همسایه‌ها حتی بدون استفاده از سطل و طناب آب مورد نیازشان را از آن تأمین می‌کردند.

وی ادامه می‌دهد: آب قنات تقریباً تمام نیاز اهالی را برآورده می‌کرد؛ از شست‌وشو تا آبیاری نهال‌هایی که مقابل هر خانه کاشته بودیم، اما شب‌ها اوضاع فرق می‌کرد و استفاده از آب قنات کمتر می‌شد و چون زن‌ها کار شست‌وشو را صبح‌ها و حوالی ظهر انجام می‌دادند شب‌ها آب قنات زلال‌تر و شفاف‌تر می‌شد.

حیدرعلی اضافه می‌کند: کم کم آب قنات خشک شد و ۱۲سال می‌گذرد که آبی در این قنات جاری نشده و با خشک شدن آب قنات کشاورزان روستا برای آبیاری مزارع مجبور به خریداری آب با تانکر می‌شدند اما این اقدام هم چندان صرفه اقتصادی برای برخی خانوارها نداشت و مجبور به مهاجرت شدند.

وی ادامه می‌دهد: مدت ۱۲ سال بود که هر روز صبح از خواب بیدار می‌شدیم نگاهی به قنات می‌انداختیم به امید اینکه شاید آبی دوباره از این قنات جاری شود و امروز بعد از گذشت سالیان سال با همت مردم روستا، کمک بسیج سازندگی و غیره رؤیای اهالی روستا رنگ واقعیت گرفت.

مهاجرت معکوس رقم می‌خورد

از وقتی شنیده‌ قنات روستا جانی دوباره گرفته، آسایش و راحتی زندگی شهری را رها کرده و برای زندگی دوباره در روستای زادگاهشان به امید راه‌اندازی دوباره چرخ‌های تولید به روستا بازگشت

 

رمضان‌علی یکی دیگر از اهالی روستای سیدان خوسف که به قول خودش ۵۵ سال از تقویم زندگی‌اش را ورق زده و امروز صاحب نوه و نتیجه است و از وقتی شنیده‌ قنات روستا جانی دوباره گرفته، آسایش و راحتی زندگی شهری را رها کرده و برای زندگی دوباره در روستای زادگاهشان به امید راه‌اندازی دوباره چرخ‌های تولید به روستا بازگشته است.

وی به مقایسه زندگی شهری و روستایی می‌پردازد و عنوان می‌کند: زندگی در محیط شهر راحت و امکانات فراهم است اما هیچ‌جا زادگاه انسان نمی‌شود، جایی که در آن رشد کرده باشید اما نه به خواست خودت، بلکه به واسطه نبود آب و مشکلات فراوان دیگر مجبور به ترک آن شوید.

امروز صدای جریان آب از دریچه‌ها و جوی‌ کوچه‌ها به گوش می‌رسد. آب همین قنات‌هاست که از بالادست به طرف منطقه سرازیر می‌شود و درختان و باغ‌ها را سیراب می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از فارس؛ قنات روستای سیدان خوسف به نمایندگی از ۹ پروژه عمرانی خراسان‌جنوبی به‌صورت همزمان با سراسر کشور و با حضور فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) استان، مسؤول بسیج سازندگی، مدیرکل جهاد کشاورزی استان و جمعی از مسؤولانی شهرستانی افتتاح شد.

کمک به «جهش تولید» با ماندگاری مردم در روستا

احیای قنوات باعث رونق یافتن دامداری و کشاورزی در این منطقه شده و مردم علاقه بیشتری برای حضور در روستا پیدا می‌کنند

 

سردار «علی قاسمی» فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی با بیان اینکه احیای قنوات باعث نجات مردم از شرایط کم‌آبی و رونق کشاورزی در روستاها می‌شود، گفت: احیای قنوات باعث رونق یافتن دامداری و کشاورزی در این منطقه شده و مردم علاقه بیشتری برای حضور در روستا پیدا می‌کنند.

وی ماندگاری مردم در روستا را کمک به «جهش و رونق تولید» دانست و مطرح کرد: خوشبختانه با کمک همکاری بسیج سازندگی و جهاد کشاورزی قنات روستای سیدان احیا شد و به بهره‌برداری رسید.

احیای قنات «سیدان» با اعتبار ۱۱۴ میلیونی

«مهدی هنری» مسؤول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی گفت: پروژه روستای سیدان خوسف احیای ۳۰۳ متر قنات از روستا بوده که بعد از ۱۲ سال احیا شده و موجب شادی روستاییان و رونق کشاورزی آنان شده است.

وی مطرح کرد: برای اجرای پروژه احیای قنات روستای سیدان خوسف ۱۱۴ میلیون تومان اعتبارات هزینه شده که ۸۰ میلیون تومان اعتبارات دولتی و ۲۰ درصد اعتبارات سپاه و بسیج بوده و همچنین ۱۴ طرح خودیاری و استخر ذخیره آب نیز با کمک بسیج، بخشداری و مردم اجرا شده است.

مشارکت بسیج سازندگی در احیای ۴۰ درصد قنوات

«غلامرضا قوسی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی مدیریت منابع آبی را یکی از برنامه‌های در حال پیگیری جهاد کشاورزی استان دانست و بیان داشت: با پیگیری‌هایی که طی سه سال گذشته آغاز شده اعتبارات خوبی در زمینه احیا و مرمت قنوات استان جذب شده است.

حدود ۴۰ درصد قنواتی که در سطح استان در دست اجرا است با مشارکت سازمان بسیج سازندگی احیا و مرمت می‌شود

 

وی با بیان اینکه از سال گذشته حدود ۳۶۰ رشته قنات در استان در حال اجرا است، عنوان کرد: حدود ۴۰ درصد قنواتی که در سطح استان در دست اجرا است با مشارکت سازمان بسیج سازندگی احیا و مرمت می‌شود.

رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه در شهرستان خوسف ۲۸ رشته قنات با همکاری بسیج سازندگی در حال اجرا است، افزود: بسیج سازندگی مشارکت خوبی در زمینه تأمین منابع مالی، نیروی انسانی و اجرا پروژه احیای قنوات استان دارد.

و اما…

رسیدن آب به خشکی داغ‌دیده قنات‌ها و جان گرفتن مجدد آن‌ها نوید رونق اقتصاد کشاورزی را می‌دهد، اقتصادی که به زعم بسیاری از صاحبان نظران چند سالی است دستخوش مشکلات و معضلات بسیار است در حالی که بسیاری صنایع تبدیلی که قابل اجرا در منطقه می‌باشد تا حد زیادی مدیون و وابسته به کشاورزی است و اگر بخش کشاورزی استان دچار ضعف و نقصان باشد پرداختن به صنایع تبدیلی و رونق آن نیز به تبع آن با مشکلات و معضلاتی همراه خواهد بود.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح/ی


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =