طبس در استان یزد مورد بی مهری قرار گرفته است

طبس نیوز:مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی در مورد فاصله زیاد و تعداد کم پایگاه های امداد و نجات جاده ای در شهرستان طبس تاکید کرد که طبس در استان یزد مورد بی مهری قرار گرفته است.

طبس نیوز:مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی در مورد فاصله زیاد و تعداد کم پایگاه های امداد و نجات جاده ای در شهرستان طبس تاکید کرد که طبس در استان یزد مورد بی مهری قرار گرفته است.

«معتقد به جلب مشارکت مردم در کمک رسانی به آسیب دیدگان حوادث هستم، مردم را باید در کمک به همنوعانشان شریک کرد. این سبب ایجاد یا تقویت روحیه نوع دوستی بین افراد می شود.»

به گزارش طبس نیوز به نقل از خراسان،مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان  خودش هم همین خصلت انسانی را دارد. می گوید: همیشه به دنبال فضایی برای کمک به دیگران هستم، چه در خانواده و چه در جامعه، از این کار سیر نمی شوم.انسان ها به خاطر انسان بودنشان احساساتی دارند که ناخودآگاه آن ها را به این سمت می کشاند.شاید این که من سال هاست در چنین NGO و سازمانی فعالیت می کنم که همه فعالیت هایش در راستای ارائه خدمات بشردوستانه است همین احساس خودم باشد البته تقدیر را هم نباید نادیده گرفت.

«محمدرحیم شهریاری» با اشاره به حضور ۹۲ ساله هلال احمر در کشور می گوید: این NGO جایی ارائه خدمت می کند که دولت ها یا دستگاه های متولی در آن جا خدمتی نمی دهند و به همین دلیل است که هلال احمر در دور افتاده ترین نقاط حضور دارد.او صرف نظر از تازه تاسیس بودن استان، محرومیت شدید آن را از دلایل وجود مشکلات عمیق زیرساختی و عقب ماندگی در بسیاری از شاخص ها عنوان و تصریح می کند: هلال احمر با تمام این ها تا سال ۸۹ فعالیت خود را ادامه داده است و تا آن زمان در طبقه بندی ها و ارزیابی ها جزو ۳ استان آخر کشور بود اما در سال ۸۹ که وارد این مجموعه در استان شدم با توجه به شناخت کامل از این NGO و سابقه کار ۸ ساله ام در جمعیت مرکز به گونه ای وارد عمل شدم که طی ۲ سال هلال احمر خراسان جنوبی از رده های آخر در بحث زیرساخت ها یا شاخص های متعدد که حدود ۲۴ شاخص بود به یکی از ۳ استان برتر کشور بعد از اصفهان و کرمان در سال گذشته ارتقا یافت که البته این ۲ استان به لحاظ قدمت، قابلیت، زیرساخت و نیروی انسانی قابل مقایسه با خراسان جنوبی نیست.او کسب مقام اول کارگروه امداد و نجات بین ۱۴ کارگروه مدیریت بحران کشور را از دیگر موفقیت های استان می داند.

 

تفاهم نامه یا برنامه ۵ ساله!

در بدو ورود به هلال احمر خراسان جنوبی، تدبیر و آینده نگری انجام می دادم، همان اول یک تفاهم نامه با استانداری و هلال احمر مرکز منعقد کردیم که بسیاری از مشکلات را رفع کرد.

این تفاهم نامه ۱۶ بند داشت که هر بند آن فضای جدیدی را باز می‌کرد. در آن تفاهم نامه همه مشکلات جمعیت هلال احمر در استان مطرح و برای آن دستور کار ارائه شد.این تفاهم نامه به گونه ای تنظیم شده بود که به زعم خیلی از دوستان یک برنامه ۵ ساله راهبردی بود.یکی از بندها این بود که استانداری برای ساخت پایگاه ها و سوله های امدادی اعتبار بدهد و هلال احمر مرکز هم نسبت به تجهیز و تامین اقلام امدادی اقدام کند که در این راستا حدود ۵ هزار و ۳۰۰ متر سوله امدادی در ۲ سال احداث شد که برابر بود با آن چه که قبل از تقسیم استان در شهرستان های استان داشتیم.

افزایش شعبه های هلال احمر در شهرستان ها یکی دیگر از بندها بود. ابتدای فعالیتم ۵ شعبه در استان فعال بود که این تعداد به ۱۱ شعبه افزایش یافت و همه شهرستان ها صاحب شعبه است.

حتی شهرستان های تازه تاسیس مثل خوسف، زیرکوه و سربیشه، البته برای خوسف مجوز دریافت شده است و در حال خرید تجهیزات مورد نیاز هستیم.

 

فاصله پایگاه ها گاهی به ۱۳۰ کیلومتر می رسد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان، ایجاد پایگاه امداد و نجات در بخش های استان از جمله شوسف، درح، سه قلعه، ماژان و خور را از دیگر بندهای این تفاهم نامه عنوان می کند و می گوید: این پایگاه ها نیز فعال است فقط در خور ساختمان پایگاه احداث شده است که بعد از نصب انشعاب آب، برق و تجهیز کامل به بهره برداری می رسد. ۱۴ پایگاه فعال در استان وجود دارد و ۷ پایگاه نیز در حال ساخت است که با تامین اعتبار مورد نیاز امسال راه اندازی خواهد شد. این پایگاه ها برای کنترل تلفات حوادث جاده ای بسیار مورد نیاز است. وجود این پایگاه ها هم از نظر روحی و روانی به مردم آرامش می دهد و هم مدت زمان رسیدن امدادگران به صحنه تصادف و … را کاهش می دهد.

او اگر چه فاصله استاندارد پایگاه ها از یکدیگر را ۳۰ کیلومتر عنوان می کند اما به نقاطی در استان هم اشاره دارد که این فاصله تا ۱۳۰ کیلومتر یا بیشتر هم می رسد و با بیان این که فاصله پایگاه ها در طبس نسبت به دیگر نقاط استان بسیار زیاد است، می گوید: بعد از این که طبس به خراسان جنوبی پیوست هلال احمر در بسیاری از شاخص ها عقب افتاد.این شهرستان مساحت زیادی دارد و جاده هایش پرتردد است در حالی که فقط ۲ پایگاه امداد و نجات جاده ای فعال دارد.طبس در استان یزد خیلی مورد بی مهری قرار گرفته است با این حال برای این که یک پایگاه در نایبند راه اندازی کنیم به فرماندار التماس کردیم که پول بگذارد، آخر جان آدم ها که نباید بی ارزش باشد.

وی می افزاید: باز هم با همه این ها در خیلی از شاخص ها در کشور حائز رتبه هستیم، در زمان رسیدن به صحنه یا فاصله بین پایگاه ها خراسان جنوبی جزو برترین هاست. قبل از الحاق طبس زمان رسیدن به صحنه ۱۱ دقیقه بود که استاندارد آن ۱۳ دقیقه است.

او به گذشت ۲ سال از زمان انعقاد این تفاهم نامه اشاره و اضافه می کند: بیشتر بندها به نتیجه رسیده یا در حال انجام است.یکسری محدودیت ها در اجرای برخی از بندهای این تفاهم نامه نیز وجود دارد، به منظور احداث پروژه ساختمان خیابان آیت ا…طالقانی بیرجند قرار شد استانداری برای دریافت مجوز ساخت حمایت کند، اما ۱۸ ماه فقط برای دریافت پروانه ساختمانی در شهرداری و شورای اسلامی شهر معطل ماندیم.

این ساختمان ۱۵ هزار متر بنای اداری و تجاری دارد، اعتبارش اختصاص یافته و پیمانکار باید طی ۳ سال پروژه را تحویل دهد البته اگر پول باشد، ۲۳ میلیارد تومان پول باید وارد استان شود با این پروژه برای خیلی ها شغل و کسب و کار ایجاد می شود.

او می گوید: اگر پروانه را زودتر دریافت می کردیم شرایط ساخت و ساز ایده آل بود و پروژه به سرعت پیشرفت می کرد اما حالا با گران شدن مصالح باید هزینه های هنگفتی صرف این پروژه شود.

آقای مدیر جمله هایش را بدون توقف ادامه می دهد، صدایش خیلی بلند نمی شود، یکنواخت و بدون تغییر در نوع بیان پاسخ سوال هایمان را می دهد.

او این جا هم پیگیری هایش برای به نتیجه رسیدن این پروژه را یادآوری می کند. وقت زیادی گذاشتم، چند بار به تهران سفر کردم و با تک تک اعضای شورای شهر جلسه مستقل گذاشتم، البته همه نیز به اندازه سهمشان کمک کردند.

 

تجهیز هر پایگاه ۵۰۰ میلیون تومان

«شهریاری» هزینه خرید یک آمبولانس و یک خودروی نجات برای هر پایگاه را ۵۰۰ میلیون تومان اعلام و اضافه می کند: به تعداد پایگاه های فعال خودروی نجات و آمبولانس داریم اما برای ۷ پایگاهی که امسال به بهره برداری می رسد نه آمبولانس داریم و نه خودروی نجات که امکان اولیه برای راه اندازی هر پایگاه هم همین دو قلم اساسی است.

خودروهای نجات نیز به تجهیزات رهاسازی مجهز است و این تجهیزات به اندازه خودروهای موجود است و اگر یکی خراب شود دیگر نداریم البته همین تجهیزات هم تا سال گذشته در پایگاه ها نبود.وی ناوگان امدادی استان را جوان و با عمر ۲ یا ۳ سال می داند و می گوید: همه خودروهای قدیمی حذف شده است.نیروهای امداد و نجات جاده ای هلال احمر از ابتدای امسال به ۲۷۹ صحنه تصادف در جاده ها اعزام شده اند که در این ماموریت ها ۳۲۴ مورد رهاسازی انسان را انجام داده اند.به گفته وی، ۱۸۳ نفر از مصدومان این تصادفات به مراکز درمانی منتقل و ۱۴۱ نفر به صورت سرپایی در محل درمان شده اند.

 

موازی کاری نداریم

فقط هلال احمر تجهیزات رهاسازی را دارد. نه اورژانس و نه آتش نشانی، هیچ دستگاهی کار رهاسازی را انجام نمی دهد بنابراین اگر چه در حوادث فوریت های متعددی حضور دارند ولی این ها کارشان یکی نیست. در راستای هم خدمات می دهند اما موازی کاری ندارند رهاسازی را انجام می دهیم، انتقال مصدوم با اورژانس است اما چون آمبولانس داریم حمل مصدوم را هم انجام می دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آتش نشانی جاده هنوز متولی مشخصی ندارد، می گوید: ما در اطفای حریق جاده ها دخالتی نداریم و چنین تجهیزاتی هم در اختیارمان نیست و تا الان آتش نشانی کار را انجام داده است هر چند در محدوده شهر نبوده و در جاده ها محدودیت دارند.

برای مثال آتش نشانی طبس این امکان را ندارد ۲۰۰ کیلومتر راه برای اطفای حریق به راور یا نایبند برود البته در اردیبهشت یا خرداد امسال شورای عالی کمیته ایمنی راه های کشور که به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد مصوبه ای را گذراند که براساس آن استانداری ها موظف شدند سازمانی مستقل برای اطفای حریق جاده تشکیل دهند و مسئولیت این کار بر عهده وزارت کشور قرار گرفت.

وی می افزاید: در این مدت امدادرسانی هر چند با تاخیر انجام می شود و علاوه بر این نیز موضوع حمل متوفی در جاده هم بلاتکلیف است، در یک مقطع اورژانس متوفیان را حمل می کرد و الان شهرداری ها! خودروهای اورژانس و هلال احمر ویژه جابه جایی مصدوم است، حتی در اعزام مصدوم نیز گاهی با مشکل مواجه می شویم اما به هر حال شهرداری ها نیز در حمل مصدوم در جاده به دلیل خروج از محدوده شهر محدودیت دارند که این نیز به وزارت کشور محول شده است اما بودجه آن باید پیگیری شود.

 

رکورددار امدادرسانی در کشور شدیم

زلزله زهان جزو بزرگ ترین حوادث سال ۹۱ کشور بعد از زلزله آذربایجان بود که هلال احمر آن را مدیریت کرد. در این زلزله هلال احمر در راس امور بود و به تنهایی بهترین خدمات را ارائه کرد تا این که رکورددار امدادرسانی کشور در سال گذشته شد. سرعت و کیفیت امدادرسانی بسیار بالا بود.

در زلزله زهان یک قلم از اقلام امدادی بی جهت هدر نرفت و همه کمک ها به طور مستقیم به آسیب دیدگان رسید.حتی نیروهای امدادی دیگر که به منطقه آمده بودند درخواست کنسرو و چادر داشتند که به آن ها ندادیم.۲ هزار و ۳۰۰ چادر در زلزله توزیع شد و یک چادر به دستگاه اجرایی ندادیم، اما در آذربایجان نیروهای هلال احمر می گفتند به ازای هر ۵۰ چادر به زلزله زدگان باید ۱۰۰ چادر به عوامل دستگاه های اجرایی می دادیم.

 

وقت را از دست ندادیم

در زلزله زهان منتظر نشدیم اول ارزیابی یا نیازهای منطقه برآورد شود، در لحظه اول تمام گروه ها اعزام شدند، زیرساخت ها در هلال احمر آماده بود، ایسوزوهای تمام شهرستان ها با حداقل ۸ تن بار به منطقه رفت. از قبل برای هر شهرستان ۲ دستگاه از این خودروها خریداری شده بود اگر می خواستیم منتظر بمانیم راه و شهرسازی به ما خودرو بدهد زمان را از دست می دادیم علت موفقیت ما هم همین بود.

ما در استان یک برنامه عملیاتی امداد و نجات تهیه کردیم و از این بابت هم در کشور پیشرو شدیم. طرحی که نشان دهد در هر شهرستان چه قابلیت ها و امکاناتی وجود دارد برای مثال در نهبندان چند دستگاه گریدر، لودر و … چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی وجود دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان، می گوید: در هر حادثه ای ابتدا براساس میزان خسارت و درجه آسیب امکانات منطقه درگیر می شود اگر کافی نبود امکانات شهرستان های معین و در صورت نیاز ظرفیت استان های دیگر به محل وقوع حادثه هدایت می شود.

در هلال احمر فضای شهرستانی یا استانی معنایی ندارد و همه امکانات برای همه نقاط است بنابراین نباید نگران این بود که انبارها متناسب با درصدی از جمعیت همیشه شارژ باشد.

هر چند انبارهای ما در استان به روز و هماهنگ است. در صورت بروز حادثه اگر همه امکانات در منطقه نباشد مهم نیست استان های معین همان ساعت اول درگیر می شوند.

او چادر را تنها کالای اساسی و مورد نیاز مردم حادثه دیده می داند و می گوید: پتو و مواد خوراکی را می شود از جاهای دیگر تهیه کرد.

وی موجودی انبارهای استان را به لحاظ چادر و مواد غذایی بالاتر از شاخص تعیین شده می داند و می افزاید: از محل کمک هایی که برای زلزله زهان شد بسیاری از اقلام در انبارهای زیرکوه ذخیره ماند.

 

تلخی های این تجربه

آگاه نبودن مدیران دستگاه های عضو کارگروه امداد و نجات استان از وظایف دستگاه در شرایط بحرانی یا وقوع یک حادثه در زلزله زهان بسیار مشکل ساز شد.

وی که تا این جای گفت وگو آرام حرف می زد، کمی جدی تر می شود وقتی حرف از بی تفاوتی برخی دستگاه ها به میان می آید.او نبود امنیت را در روز حادثه یادآور می شود.در زلزله زهان این تجربه را کسب کردیم که تامین امنیت باید اولین اقدام در حوادث باشد، اگر محیط امن نباشد نیروهای امدادی نمی توانند در مقابل اشرار یا مردمی که تمام دار و ندارشان را از دست داده اند امدادگری کنند. نیروی انتظامی باید جلوتر از همه در منطقه باشد، آن جا را قرنطینه کند زیرا در زمان زلزله افراد سودجو که قصد غارت اموال مردم و بیت المال را دارند خود را به منطقه می رسانند.

در این زلزله دستگاه ها به وظایف خود به خوبی عمل نکردند، با این که شرح وظایفشان در کارگروه به آن ها تفهیم می شود خودشان مصوب می کنند و صلوات هم می فرستند اما در عمل پای کار نیستند. مسئولان بعضی دستگاه های عضو کارگروه با وظایفشان غریبه اند، درست است که مدیریت بحران تازه شکل گرفته و برخی وظایف نهادینه شده است اما هنوز مسئولان به این باور نرسیده اند که اعتبارات مدیریت بحران را در جای خودش هزینه کنند.

در بعضی اداره ها اعتبارات بحران صرف امور جاری می شود و در زمان بحران مشکل به وجود می آید.

هلال احمر هم وظیفه حاکمیتی ندارد، همه این کارها را داوطلبانه انجام می دهد، پول و بودجه نداریم و در واقع معین دولت هستیم.

او معتقد است باید فرهنگ سازی شود، مطبوعات و رسانه ها باید با مدیران عضو کارگروه امداد و نجات میز گرد و مناظره بگذارند تا بسیاری از مسائل روشن شود.او تقسیم کار و وظایف را یک اصل در مدیریت بحران می داند و خاطرنشان می کند: هنوز در وظایف هر دستگاه ابهام وجود دارد.

حمل متوفی، اطفای حریق جاده یا راه اندازی سرویس های بهداشتی در زمان بحران در مناطق حادثه دیده هنوز متولی مشخص ندارد.

همین سرویس های بهداشتی در زلزله زهان چون دستگاه های مربوط آمادگی نداشتند توسط مدیریت بحران تامین شد.

او می گوید: چون وظیفه ذاتی برخی دستگاه ها آمادگی برای بحران نیست، این ناهماهنگی ها بروز می کند.

 

هر دستگاهی باید ذخیره داشته باشد

با این که در شرح وظایف آمده تامین امکانات نیروهای عملیاتی هر دستگاه با خودش است ولی روز حادثه بسیاری از دستگاه ها از هلال احمر چادر و تغذیه می خواستند.

«شهریاری» می گوید: همه پیش بینی ها باید قبل از حادثه انجام شده باشد، همه دستگاه ها باید به اندازه ۲ درصدی که هلال احمر ذخیره سازی می کند ذخیره داشته باشد برای مثال آبفا باید آب تصفیه شده برای ۲ درصد جمعیت را ذخیره سازی کند، شرکت نفت باید همین اندازه نفت و انواع مواد سوختنی مورد نیاز داشته باشد، هلال احمر والر بین خانواده ها توزیع می کند اما تامین سوخت آن با ما نیست یا تامین برق و روشنایی چادرها را شرکت برق باید تامین کند و هر دستگاهی آن چه وظیفه اش است را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + یک =