نمایشگاه بهاره طبس در آتش بی‌تدبیری سوخت/ سرمایه غرفه‌داران در نبود تجهیزات آتش‌نشانی دود شد

نمایشگاه بهاره شهرستان طبس ساعت ۲۳:۱۵ دقیقه شب (۵ اسفند)در حالی در آتش بی تدبیری مسئولان سوخت که امروز بعد از گذشت سه روز از این واقعه هنوز دلیل این حادثه مشخص نشده است.

طبس نیوز: نمایشگاه بهاره شهرستان طبس ساعت ۲۳:۱۵ دقیقه شب (۵ اسفند)در حالی در آتش بی تدبیری مسئولان سوخت که امروز بعد از گذشت سه روز از این واقعه هنوز دلیل این حادثه مشخص نشده و حرف های ضد و نقیض مسئولان، دوباره تن خسارت دیدگان را به لرزه درمی آورد.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه فروش بهاره طبس با ۱۸۵ غرفه شامل کیف، کفش و پوشاک همزمان با چهارم اسفند ماه در این شهرستان گشایش یافت که یک روز پس از افتتاح رسمی در ساعت ۲۳ و ۱۵ دقیقه پنجم اسفند ماه دچار حریق شد.

در این حادثه ۳۵ غرفه نمایشگاه دچار خسارت ۱۰۰ درصدی شد و به ۱۰ غرفه نیز خسارت جزئی وارد شد.

 مسئولان در روز بعد از حادثه برآورد خسارات وارده به غرفه ها را ۱۰ میلیارد ریال اعلام کردند که امروز پس از سه روز این حادثه میزان خسارات سه میلیارد ریال اعلام می شود.

نکته قابل تامل در این حادثه این است که به دلیل تجهیز نبودن نمایشگاه به وسایل ایمنی و اطفای حریق و همچنین حضور آتش نشانی در محل حادثه اما با تجهیزات ناقص سرمایه غرفه داران این نمایشگاه دود شد.

خودروهای آتش نشانی به گفته شاهدان حادثه پنج دقیقه بعد از وقوع حریق در محل حادثه حاضر شدند اما به دلیل اینکه خودرو آب نداشته و  سر پیچ شلنگ ها مشکل داشته برگشته و دوباره بعد از پنج دقیقه خودروی دیگری به محل آمده است.

 آتش سوزی که  به نظر می رسد می توانست با اقدام سریع و به موقع آتش نشانان در غرفه سوم مهارشود به دلیل مجهز نبودن خودروهای آتش نشانی، به ۳۵ غرفه خسارت ۱۰۰ درصدی وارد کرد.

علی رغم گفته شاهدان عینی و غرفه داران که در محل حادثه حضور داشته اند و اعلام کرده اند خودرو آتش نشانی اول نتوانسته در جهت مهار آتش به دلیل نداشتن آب اقدام کند اما مسئول آتش نشانی شهرستان طبس این موضوع را رد کرده است.

خودروی آتش نشانی آب برای مهار حریق نداشت/ نمایشگاه فاقد امکانات اطفای حریق

یکی از غرفه داران نمایشگاه فروش بهاره طبس با بیان اینکه در موقع حضور خودرو آتش نشانی هنوز غرفه ای دچار حریق نشده بود، گفت: خودم آتش نشانان را همراهی کردم تا برای مهار آتش اطراف غرفه ام کمک کنند که متاسفانه به دلیل اینکه سرعت عمل نبود و در نهایت نیز سرپیچ شیلنگ آتش نشانی مشکل داشت دو غرفه کفش فروشی ام در جلوی چشمم در آتش سوخت.

 یکی دیگر از شاهدان این حادثه با بیان اینکه خودرو آتش نشانی بدون آب بوده و خودروی بعدی نیز با تاخیر در محل حادثه حاضر شده است؛ گفت: اگر سرعت عمل و تجهیزات کامل بود آتش به ۳۵ غرفه نمی رسید و تنها دو غرفه می سوخت.

یکی دیگر از غرفه داران این نمایشگاه با بیان اینکه ۵ دقیقه بعد از حادثه به وی اطلاع داده شده است، تصریح کرد: وقتی من در صحنه حاضر شدم آتش نشانی هنوز در ورودی نمایشگاه بود که در تلاش برای ورود به صحنه حریق بود و وقتی شلنگ ها را به درون نمایشگاه بردند متوجه شدند که خودرو آب ندارد و برگشت.

 وی عنوان کرد: خودروی بعدی آتش نشانی بعد از ۵ دقیقه دوباره در صحنه حاضر شد و شروع به مهار آتش کرد که متاسفانه آن موقع بیشتر غرفه ها دیگر در آتش سوخته بودند.

وی با بیان اینکه برای ایجاد نمایشگاه باید هماهنگی برای حضور آتش نشانی در محل نمایشگاه از سوی مسئولان انجام می شد، تصریح کرد: آتش نشانی که در محل نبود هیچ ؛ نمایشگاه حتی یک کپسول اطفای حریق هم نداشت.

جعفر حق گوی: مشکل داشتن تجهیزات آتش نشانی صحت ندارد

مسئول آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری طبس در این زمینه در گفتگو با مهر، اظهارکرد: اعلام حریق به آتش نشانی در ساعت ۲۲ و ۵۸ دقیقه روز ۵ اسفند ماه شد.

 جعفر حق گوی با بیان اینکه آتش نشانان در ساعت ۲۳ و یک دقیقه در محل حادثه حضور پیدا کردند، بیان کرد: از دو ایستگاه آتش نشانی برای مهار آتش خودرو فرستادیم.

وی در خصوص گفته های شاهدان عینی حادثه که خودروی آتش نشانی اول که برای مهار حریق رفته فاقد آب بوده است، گفت: این صحبت به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا آتش نشانی در محل برپایی نمایشگاه حضور نداشته است، بیان کرد: هیچ درخواستی برای حضور آتش نشانی در محل نمایشگاه در جهت پیش بینی حوادث احتمالی نشده بود.

مسئول آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری طبس با تاکید بر اینکه در بر پایی این نمایشگاه حتی هیچ نظر خواهی از آتش نشانی برای رعایت اصول ایمنی نشد، تصریح کرد: در نمایشگاه های قبلی که به عنوان یک مشتری حضور پیدا می کردم یک کپسول آتش نشانی بود اما در این نمایشگاه حتی یک کپسول آتش نشانی نیز پیش بینی نشده بود.

حق گوی با اعلام اینکه در ورود به صحنه حادثه نیز آتش نشانان با مشکل موجه شدند و اصول ایمنی در ایجاد غرفه ها رعایت نشده بود، گفت: پشت درب ورودی نمایشگاه غرفه های میوه فروشی ایجاد شده بود که ورود به صحنه حادثه را توسط ماموان آتش نشانی سخت کرده بود.

 وی گفت: به دلیل رعایت نکردن این اصول یک سمت بدنه خودرو آتش نشانی نیز آسیب دیده که مستندات آن موجود است.

وی یکی دیگر از اصولی که در بر پایی نمایشگاه رعایت نشده بود را کم بودن ورودی و خروجی نمایشگاه اعلام کرد و بیان داشت: تنها یک ورودی و یک خروجی در نمایشگاه تعبیه شده بود که با توجه به بالا بودن تعداد غرفه ها و حجم نمایشگاه باید بیشتر می بود.

حق گوی گفت: متاسفانه در برپایی این نمایشگاه نکات ایمنی رعایت نشده بود، وا گر از آتش نشانی دعوت می شد تا مسائل ایمنی را بررسی کند، شاهد این گونه مسائل نبودیم.

 علت حریق هنوز معلوم نیست

مسئول آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری طبس در پاسخ به این سوال که اگر سرعت عمل ماموران آتش نشانی بالا بوده و به موقع سر صحنه بوده اند چرا آتش ۳۵ غرفه را به صورت ۱۰۰ درصد از بین برده است؟ گفت: اگر علت آتش سوزی معلوم شود بسیاری از مسائل روشن خواهد شد.

حق گوی با بیان اینکه تاکنون در خصوص علت حریق به نتیجه ای نرسیده ایم، تصریح کرد: برای معلوم شدن علت حادثه از کارشناسان خبره از تهران و مرکز استان دعوت شده است.

 وی بیان کرد: عامل برق، گاز و مواد محترقه می توانند از علل وقوع این حادثه باشد.

این مسئول تصریح کرد: سرعت آتش سوزی در هر یک از این سه عامل تفاوت دارد و تا روشن شدن علت حادثه نمی توانیم بگویم که سرعت عمل آتش نشانی پایین بوده است.

وی عنوان کرد: اگر علت آتش سوزی کپسول گاز موجود در نمایشگاه بوده باشد گاز در فضای نمایشگاه پخش می شود و این سرعت حریق را بالا می برد.

 وی با بیان اینکه مشکل داشتن سیستم برق نمایشگاه نیز می تواند یکی  دیگر از علل احتمالی حادثه باشد، تصریح کرد: به گفته نگهبان نمایشگاه و شواهد برق نمایشگاه در شب حادثه  دو تا سه بار قطع شده است.

نمایشگاه بهاره طبس بیمه نبود/ مسئولان پاسخگو باشند

 بیمه نبودن نمایشگاه یکی دیگر از مواردی است که که از سوی مسئولان بر پایی نمایشگاه مورد غفلت قرار گرفت.

 اگر چه وقوع حووادث غیر مترقبه از جمله آتش سوزی قابل پیش بینی نیست اما باید نکات ایمنی و همچنین بیمه نمایشگاه مورد توجه مسئولان امر می بود تا امروز  خسارات چند صد میلیونی و یا میلیاردی موجب نگرانی های مضاعف غرفه دارانی که تمام سرمایه خود را در آستانه سال نو آورده بودند و همه سرمایه شان دود شده و کسی نیست پاسخگوی خسارات آنها باشد نمی بودیم.

 محمد زاده یکی از غرفه داران نمایشگاه طبس میزان کالاهای خود برای فروش در نمایشگاه را حدود ۱۳۰ میلیون تومان اعلام می کند و می گوید: تمام اجناس من به صورت ۱۰۰ درصد در آتش سوزی از بین رفته است و الان متوجه شده ام که نمایشگاه بیمه نبوده است پس چه کسی می خواهد پاسخگوی ما باشد.

وی بیان کرد: برای حرف خود سند و فاکتور دارم که ۱۳۰ میلیون تومان کالا برای فروش به نمایشگاه آورده بودم.

یکی دیگر از غرفه داران نیز برآورد کالاهای موجودی خود در نمایشگاه را ۴۸ میلیون تومان ذکر کرد و گفت: ۱۰۰ درصد اجناس من در این آتش سوزی سوخته است و الان متوجه شده ایم که نمایشگاه بیمه نبوده است.

وی با بیان اینکه در هنگام انعقاد قرار داد از مسئول نمایشگاه  در مورد بیمه بودن نمایشگاه سوال کردم و پاسخ مثبت مبنی بر بیمه بودن را داده اند، افزود: سیستم برق نمایشگاه هم در روز اول دچار مشکل بود و این را نیز به مسئولان گوشزد کردیم  و الان توقع داریم مسئولان جوابگوی ما باشند.

 یکی دیگر از غرفه داران با بیان اینکه سه غرفه شال، روسری و لباس در نمایشگاه داشته است، تصریح کرد: من از مشهد ۵۰ میلیون تومان کالا برای فروش آورده بودم .

 حبیب فیروزی از دیگر غرفه داران گفت: ۳۵ میلیون تومان اجناس از جمله کت و شلوار و مانتو در غرفه ام داشته ام  اما الان هیچ کس پاسخگوی ضرر و زیان ما نیست.

کفاشی: خسارت نمایشگاه بهاره طبس ۳۰۰ میلیون تومان بوده است/ رسانه ها بزرگنمایی کردند

 در حالی معاون توسعه بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی  نیز در گفتگو با خبرنگار مهر،اعلام اخبار و آمارهای حادثه آتش سوزی از سوی رسانه ها را بزرگنمایی اعلام کرد که تمامی اخبار منتشر شده صحبتهای مسئولان امر از جمله فرماندار شهرستان طبس بوده است.

در روز بعد از حادثه آتش سوزی فرماندار طبس در گفتگوی اختصاصی با مهر که در سایت فرمانداری نیز منتشر شد خسارات وارده به نمایشگاه را ۱۰ میلیارد ریال اعلام کرد اما امروز در مصاحبه ای دیگر این آمار ۲.۵ میلیارد ریال اعلام می شود.

تناقض گویی مسئولان در این حادثه نیز جای سوال است که اتهام آن به رسانه ها برگشته است.

اعلام رقم  خسارت ۱۰ میلیارد ریالی و کاهش آن به ۳ میلیارد ریال سوالی است که این را به ذهن می رساند چرا اینقدر تفاوت آنهم دقیقا بعد از مطرح شدن موضوع بیمه نبودن نمایشگاه که این موضوع بسیار شبهه بر انگیز است.

خسارت آتش سوزی به ۳۰ غرفه بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد بوده است

علیرضا کفاشی به مهر گفت: دلیل این حادثه هنوز در دست بررسی است که به احتمال زیاد مربوط به مشکلات سیستم برق نمایشگاه باشد.

وی با بیان اینکه به ۳۰ غرفه نمایشگاه بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد شده است، بیان کرد:خسارت وارده به غرفه داران حدود ۳۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

وی با بیان اینکه رسانه ها در اعلام آمار بزرگنمایی کرده اند، گفت: با کارشناسی های انجام شده میزان خسارات برآورد شده و تا ۱۰ روز آینده به خسارت دیدگان پرداخت خواهد شد.

 وی در پاسخ به این سوال که چرا در بیمه شدن این نمایشگاه کوتاهی شده است و این کوتاهی را چه کسی باید پاسخگو باشد؟، اظهارکرد: مجری این نمایشگاه شرکت نمایشگاهی بود که با اتاق اصناف قرار داد بسته و باید نمایشگاه را بیمه می کرد و الان هم در قبال کوتاهی خود باید خسارت غرفه داران را پرداخت کند.

معاون توسعه بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی عنوان کرد: شب گذشته در جلسه ای با حضور مجری نمایشگاه از تمامی غرفه داران رضایت گرفتیم و امروز نمایشگاه دوباره کار خود را آغاز خواهد کرد.

طالبیان مقدم: خسارت آتش سوزی ۲۵۰ میلیون تومان است

فرماندار ویژه طبس که کمتر از ۱۲ ساعت بعد از آتش سوزی نمایشگاه بهاره از خسارت یک میلیارد تومانی آتش سوزی به مهر خبر داده بود؛ امروز رقم این خسارت را ۲۵۰ میلیون تومان ذکر کرد.

احمد طالبیان مقدم امروز در گفتگو با خبرنگاران بیان کرده است: بر اساس کارشناسی دقیق میزان خسارت وارد شده به این نمایشگاه حدود ۲۵۰ میلیون تومان برآورد شده است.

وی همچنین در روز بعد از حادثه آتش سوزی از وارد شدن خسارت به ۷۰ غرفه پوشاک، کفش و البسه  در برخی رسانه ها خبر داده بود اما در روز می گوید: بر اساس کارشناسی دقیق تنها ۳۵ غرفه دچار خسارت کامل و ۱۰ غرفه نیز دچار خسارت جزیی شده اند.

 اخذ رضایت از خسارت دیدگان

معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس با بیان اینکه در حال حاضر از تمامی خسارت دیدگان رضایت اخذ شده است، گفت: میزان خسارت وارده به هر یک از غرفه داران به آنها پرداخت می شود.

طالبیان مقدم همچنین در بخش دیگری از سخنان خود می گوید: نمایشگاه بهاره بیمه بوده است اما بیمه این خسارت را قبول نکرده و مسئول برپایی نمایشگاه شخصاً این خسارت را به افراد خسارت دیده پرداخت می کند.

در آخرین گفتگو های مسئولان نیز تناقض در آمار ها به چشم می خورد و همچنین طبق آخرین بررسی های انجام شده اگر چه مسئولان اعلام کرده اند از تمامی غرفه داران رضایت اخذ شده اما هنوز برخی از غرفه داران پیگیر موضوع خسارت خود در مراجع قضائی هستند.

افرادی که رضایت داده اند از شکایت خود منصرف شده اند و به مبالغی که مسئولان و یا کارشناسان برآورد کرده اند رضایت داده اند نیز این توجیه را می آورند که چون نمایشگاه بیمه نبوده و مجری نمایشگاه توان پرداخت خسارت را نخواهد داشت مجبور شدیم فعلا به همین رقمی که توان پرداخت ان را دارد رضایت دهیم زیرا ممکن است همین هم از دستمان برود.

 همچنین دقایقی پیش خبر ها از شهرستان طبس حاکی از این است که غرفه داران خسارت دیده برای پیگیری موضوع در محل دفتر نماینده مردم طبس تجمع کرده اند.

——-

گزارش از: فاطمه زیراچی و  وحید الاهی

4 دیدگاه دربارهٔ «نمایشگاه بهاره طبس در آتش بی‌تدبیری سوخت/ سرمایه غرفه‌داران در نبود تجهیزات آتش‌نشانی دود شد;

  1. این همه آمارای ضدونقیض چیه .مسئولین محترم چرا گردن مسئول نمایشگاه میندازین .شماچرابااین همه مشکل افتتاح کردین .جواب خداروچی میدین .همانطورکه امام جمعه فرمودن دلاتونوصاف کنین ویک نفررابیچاره نکنین نزدیک سال نو.

  2. درود به اون خبرنگارایی که یه گزارش جامع ارائه کردند..
    با اندکی تامل میشه دید که تناقض گویی توو حرفاشون بیداد میکنه.. آخرشم تقصیرکار یا مردمن یا رسانه ها..
    واقعا که…

    1. سلام به تمامی دوستان به خصوص سعید خان عزیز
      باید بگم در واقع تمامی خبرنگاران حرف های دل مردم رو بیان می کنن حتی بیشتر از اونی که مردم فکرشو بکنن
      متاسفانه به دلیل مظلوم بودن این قشر فقط یک خبرنگار اون هم از صدا و سیما به این نمایشگاه وارد شد و تقریبا از ورود و یا مصاحبه با همکاران دیگر ممانعت به عمل آمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =