وحدت از منظر علمای اهل سنت/ تفرقه افکنی سناریو همیشگی دشمنان اسلام است

خبرگزاری فارس؛ سردبیری استانها: هفته وحدت فاصله میان ۱۲ ربیع‌الاول سالگرد میلاد پیامبر اسلام (ص) بنابر روایات اهل سنت، تا ۱۷ ربیع‌الاول تاریخ ولادت حضرت محمد (ص) بنابر روایات شیعه است. هفته وحدت در سال ۱۳۶۰ش، به پیشنهاد آیت‌الله منتظری و با تأیید امام خمینی به این نام شناخته شد.

علمای اهل سنت در مصاحبه‌های مختلف ضمن تاکید بر وحدت اهل تشیع و تسنن از مردم خواستند به سخنان تفرقه‌انگیزانه دشمنان این مرز و بوم که در رسانه‌های معاند و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، توجه نکنند چرا که تفرقه افکنی سناریو همیشگی دشمنان اسلام است.

 

امام جمعه اهل سنت بندرعباس: وحدت و اخلاق مداری جوامع را از تنش دور می‌کند

شیخ یوسف جمالی امام جمعه اهل سنت بندرعباس امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس با تبریک هفته وحدت و میلاد پر سعادت رسول مکرم اسلام، از شخصیت ممتاز و بی نظیر رسول خدا به عنوان برکتی الهی یاد کرد و این الگوی با ارزش و حیات سراسر کرامت را برای تمام دوران‌ها دانست و اظهار کرد: رجوع ما در هر بخشی از زندگی رسول خدا می‌تواند گشایش بخش زندگی دنیوی و اخروی بوده و به سعادت انسان منجر شود.

وی با بیان این که وحدت و اخلاق مداری توأمان سبب نزدیکی دل‌ها به هم در جامعه اسلامی شده و جامعه را از تنش دور می‌کند، خاطرنشان کرد: وقتی دل‌های مسلمین در یک جامعه به هم نزدیک باشد، عملا راه نفوذ دشمن بسته می‌شود.

امام جمعه اهل سنت بندرعباس با تصریح بر این که رسول خدا همواره با امتش با رحمت و بخشش رفتار می‌کرد، افزود: او در اوج قدرت روحی حاصل از پیروزی در میادین جنگ با کفار، اسرا را آزاد می‌کرد و یا برای آزادی آنها شرط آموختن سواد به مسلمانان را قرار می‌داد تا جامعه رو به پیشرفت و تعالی قرار گیرد.

شیخ جمالی تأکید کرد: وحدت به جامعه اسلامی حیات می‌بخشد و اسلام و قرآن و شخصیت رسول خدا محوری‌ترین عناصری هسند که می‌توانیم با تأسی به آنها گردهم آمده و بر ریسمان الهی چنگ بزنیم و از تفرقه و بی اخلاقی دوری بجوییم.

 

امام ‌جمعه موقت بانه: اختلاف بین شیعه و سنی، توطئه‌ای برنامه‌ریزی شده است

ماموستا جمال کریمی امام ‌جمعه موقت بانه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بانه با اشاره به هفته وحدت و ماه ربیع‌الاول اظهار کرد: با این‌ همه فرقه و گروه که ایجاد شده، پیام اصلی دین وحدت بوده و وحدت نشان از این است که برادران شیعه و سنی در کنار همدیگر در مساجد نماز بخوانند و نماز خود را به بهانه مذهب قضا نکنند.

وی گفت: باید امروز در مورد وحدت محزون باشیم، روایت است صلاح‌الدین ایوبی مدتی محزون بود وقتی دلیل حالش را پرسیدند جواب داد چگونه اندوهگین نباشم وقتی مسجدالاقصی در اسارت است و ندای وحدت من به گوش مسلمانان نمی‌رسد.

امام جمعه موقت بانه خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) وقتی از خداوند برای ملتش طلب شفاعت می‌کند تنها قوم عرب را نمی‌گوید و از تمام امتش برای طلب شفاعت از خداوند نام می‌برد و این نشان از عدم تبعیض است و امروز که هر کس مفتی و فرقه‌ای دارد خداوند می‌فرماید از فرقه‌گرایی به دور هستی و این کار دشمنان اسلام است.

کریمی ادامه داد: به فرموده حضرت علی(ع) ریسمان کنایه از دین خدا بوده و تفرقه باعث آشوب است و مسلمانان به بهانه اسلام، دشمنی را کنار گذاشته و از لبه آتش که کنایه از شمشیر و کشتار است دوری کردند، مردم مدینه دو طایفه اوس و خزرج که دشمنی چند صدساله داشتند با نزول آیه وحدت و اسلام این فتنه و آشوب را خاموش کردند و در سایه اسلام برادر شدند.

وی بیان کرد: اختلاف بین شیعه و سنی توطئه‌ای برنامه‌ریزی‌شده است، هوشیار باشید و بدانید چه کسی به شما راه را نشان می‌دهد، ما موحد و از آن‌ها مبرا و مطیع فرمان خدا و رسولش هستیم و باید بدانیم تفرقه، شکست و رسوایی به دنبال دارد.

امام جمعه موقت بانه در بخش دیگری از سخنانش به آشوب‌ها و اغتشاشات اشاره کرد و افزود: اعتراض در تمام دنیا وجود دارد اما آنچه امروز شاهدیم اعتراض نیست، اغتشاش است و اغتشاشگران دنبال ایجاد تفرقه هستند.

کریمی عنوان کرد: ضرر به اموال عمومی بیانگر این است که اغتشاشگران دنبال ایجاد تفرقه هستند، جوانان این مرز و بوم را به بهانه پوچ به کشتن می‌دهند لذا باید جوانان هوشیار باشند و اجازه ندهند گمراهشان کنند و فرمان خدا را به‌جا آورده و وحدت را حفظ کنند.

 

امام جمعه اهل سنت عسلویه: جمهوری اسلامی با وحدت، نقشه دشمنان را نقش برآب می‌کند

شیخ ابراهیم محمدی امام جمعه اهل سنت عسلویه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تبریک هفته وحدت اظهار داشت: حفظ وحدت در صدر اسلام موجب انسجام مسلمانان شد و توانستند با همین وحدت و همدلی بر دشمنان پیروز شوند.

وی افزود: تفرقه و اختلاف که قرآن آن را در ردیف عذاب‌‌های الهی عنوان کرده را کنار بگذاریم.

وی گفت: در این برهه از زمان که دشمنان برای جمهوری اسلامی نقشه‌هایی می‌کشند، با وحدت کلمه و زیر پرچم توحید موجب حل بسیاری از مشکلات خواهد شد و نقشه دشمنان نقش برآب خواهد شد.

امام جمعه اهل سنت عسلویه تصریح کرد: دشمنان تحمل این وحدت و امنیت در کشور را ندارند و به دنبال ایجاد اختلاف بین امت اسلامی هستند.

 

علمای سنی سیستان و بلوچستان: سیستان وبلوچستان منادی وحدت در کشور است

مولوی سعید هوت امام جمعه چاهان شهرستان نیکشهر گفت: وحدت و همبستگی مردمان سیستان و بلوچستان بر هیچکس پوشیده نیست و با هیچ دسیسه ای قابل گسستن نیست.

وی افزود: امنیت یک مولفه مهم است، زیرسایه امنیت، عبادت، توسعه، دین و تقوا است اما اگر امنیت نباشد کسب و کار هم نیست.

امام جمعه اهل سنت زرآباد: سیستان و بلوچستان نماد وحدت اسلامی است

مولوی عبدالملک مهروزهی امام جمعه اهل سنت زرآباد نیز اظهار کرد: وحدت سیستان و بلوچستان زبانزد نه تنها کشور ما بلکه کشورهای همسایه و خارج نشینان است، این استان با اقوام مذهبی که دارد نماد وحدت اسلامی است.

وی اضافه کرد: امیدواریم همه ما این وحدت را حفظ و در جهت آرامش و امنیت حرکت کرده و گوش به حرف علمای دلسوز استان باشیم.

 

 

امام جمعه اهل سنت روستای دهان: دشمن خیرخواه ما نیست و تلاش می‌کند از هر فرصتی میان شیعه و سنی تفرقه ایجاد کند

امام جمعه روستای دهان نیز گفت: ما مردم اصیل سیستان و بلوچستان از اغتشاتگران جدا هستیم، ما خواهان امنیت و آرامشیم و وحدت زمینه ساز امنیت و آرامش است.

مولوی علی ایزدپناه افزود: اجازه نمی‌دهیم دشمنان در میان ما نفوذ کنند، آرزوی ما موفقیت و سربلندی کشور است.

وی ادامه داد: به مردم توصیه می کنیم فریب حرف دشمنان و ضد انقلاب را نخورند تا با اتحاد و انسجام و یکپارچگی بیشتر توطئه های آنان را خنثی کنیم.

امام جمعه روستای دهان گفت: دشمن خیرخواه ما نیست و تلاش می‌کند از هر فرصتی میان شیعه و سنی تفرقه ایجاد کند. 

 

امام جمعه اهل سنت باخرز: وحدت مقوله‌ای حیاتی است

مولوی خلیل شیخ‌ احمدی امام جمعه اهل سنت باخرز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تایباد اظهار کرد: اگر در بین فرق اسلامی بجای اتحاد و همدلی، جدایی و تشتت باشد؛ نمی‌توانیم به اهداف والای انبیاء الهی برسیم.

امام جمعه اهل سنت باخرز در حاشیه اجتماع بزرگ امت رسول الله(ص)  که صبح امروز در تایباد برگزار شد بیان کرد: در شرایط کنونی همدلی و اتفاق‌نظر در بین مردم سبب نزدیکی دل ها و درک بهتر افراد از همدیگر می شود.

مولوی شیخ‌ احمدی در خصوص پیام وحدت برای دشمنان افزود: اگر بخواهیم جایگاه اسلام را برای جهانیان نشان دهیم، باید اتحاد خود را حفظ کنیم.

این عالم اهل سنت تصریح کرد: وجود تفرقه و فاصله میان مسلمان، خود نقض‌کننده برحق‌بودن دین مبین اسلام است و معاندان از آن بهره خواهند جست.

 

امام جمعه اهل سنت کهنه جلگه مانه و سملقان: وحدت نه یک مسأله سیاسی و مقطعی، بلکه یک وظیفه دینی است

محمد آخوند خادمی، امام جمعه اهل سنت کهنه جلگه مانه و سملقان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: قرآن مجید، قبله و وجود رسول اکرم (ص) از مشترکات گرانبهای اهل سنت و شیعه هستند.

وی گفت: در کتاب قرآن به عنوان کتاب مقدس تمام مسلمانان دنیا، وحدت نه یک مسأله سیاسی و مقطعی، بلکه به عنوان یک وظیفه دینی مطرح کرده است که امروز بیش از پیش نیاز به اتحاد و اخوت واقعی داریم.

امام جمعه اهل سنت کهنه جلگه مانه و سملقان  افزود: تاکید امام راحل و رهبر انقلاب به مسئله وحدت نشان دهنده این است که موضوع وحدت یک مسئله تاکتیکی نیست بلکه یک اعتقاد و شعار واقعی است تا مسلمانان از فتنه‌های دشمنان در امان باشند.

وی خاطرنشان کرد: اگر امروز بحث وحدت شیعه و سنی مطرح می‌شود به دلیل این است که مسلمانان جهان از عزت و سربلندی برخوردار باشند و آواره نباشند.

این عالم اهل سنت خراسان شمالی تصریح کرد: هفته وحدت فرصتی برای طرح یکی از مهم‌ترین نیاز‌ها و دغدغه‏ های امروز جهان اسلام است.

وی با تاکید بر اینکه وحدت و جلوگیری از درگیری‏ های درونی از نیازهای اصلی و همیشگی جامعه اسلامی بوده است، گفت: اکنون به‏ واسطه‏ شرایط خاص جهان اسلام این نیاز بیش از گذشته احساس می‌شود زیرا اکنون گروه‌های تکفیری و تروریستی در تلاش هستند به علل و بهانه های متفاوت، وحدت را خدشه‌دار کرده و مسلمین را علیه یکدیگر قرار دهند.

آخوند خادمی افزود: متأسفانه در حال حاضر نقشه‏ های دشمن در ایجاد جنگ و درگیری در میان مسلمانان به دست برخی حکام مرتجع و وابسته در حال اجراست و اوضاع اسف‏بار یمن، افغانستان ودیگر کشورهای اسلامی نشانی آشکار بر این قضایا است.

وی ادامه داد: همانطوری که مقام معظم رهبری فرمودند این دشمنان چشم دیدن کشورمان را ندارند و امروزه به این مهم دست یافته اند که ایران یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان است و نمی توان با این اغتشاشات این را کشور را از رسیدن به پیشرفت ناکام گذاشت، بنابراین بیش از پیش همه ی ما اعم از مسئولین و ملت ایران باید سخنان امام عزیزمان را فصل الخطاب قراردهیم و در مقابل فتنه گران بایستیم.

 

 

دشمن چشم دیدن اقتدار، امنیت و وحدت ملت ایران را ندارند

مولوی امان الله برزگر امام جمعه بخش سمیع آباد تربت جام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در تربت جام ضمن تبریک هفته وحدت با استناد به آیات الهی اظهار کرد: خدواند برما منت نهاد و به پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) به عنوان آخرین پیامبراولوالعزم فرمان بعثت داد تا مردم را از گمراهی نجات دهد پس ما وظیفه و تکلیف داریم راه، منش و سیره پیامبر(ص) را ادامه دهیم و گرنه دشمنان برما غلبه می کنند.

وی با اشاره به اینکه هدف دشمن تفرقه افکنی بین مسلمانان است که چشم دیدن امنیت،اقتدار، اخوت و وحدت ملت ایران را ندارند بیان کرد: مردم شیعه و اهل سنت شهرستان تربت جام با هم متحد و یکپارچه هستند و نخواهیم گذاشت دشمنان به اهداف شوم خود برسند.

وی ضمن محکوم و هشدار به افرادی که با عملیات انتهاری با به خاک و ‌خون ‌می کشاندن مردم و مخلان امنیت عمومی می شوند تصریح کرد: این گونه افراد پیرو پیامبر رحمت و مهربانی نیستند و عامل استکبار جهانی اند، بنابراین بصیرت افزایی موثرترین راه مقابله با تفرقه افکنی دشمنان داخلی و خارجی و فتنه گران است.

امام جمعه اهل سنت پایین جام با بیان اینکه بیش از ۴۴ سال است که استکبار جهانی در داخل و مرزها کشور عزیزمان دشمنی و فتنه انگیزی می‌کند، خاطرنشان کرد: نیروهای خدوم و جان برکف نظامی، انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی جانانه از کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حفظ و حراست می‌کنند و ‌تا امنیت پایدار را برای مردم به ارمغان آورند.

وی گفت: امروز دشمنان که دم از حقوق بشر و دمکراسی می زنند در افغانستان، عراق، سوریه ، لبنان، یمن و فلسطین مسلمانان را به خاک و خون می کشند بدانند که دمکراسی واقعی در جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین جوانان برای سعادت در دنیا و آخرت به سیره عملی نبی مکرم اسلام و ائمه اطهار(ع) چنگ بزنند.

این روحانی اهل سنت با اشاره به اینکه تربت جام پایتخت وحدت است و ما مدیون منادیان وحدت آیت الله توسلی و قاضی محمد نعیم جامی الاحمدی هستیم یادآور شد: ما با پیروی از رهنمودهای طلایه دار وحدت رهبرمعظم انقلاب که فرمودند اهانت به مقدسات حرام شرعی است از اهانت به مقدسات پرهیز کنیم.

مولوی برزگر با بیان اینکه دشمنان اسلام این اتحاد و همبستگی مسلمانان را نمی خواهند و دائم به دنبال تفرقه بین مذاهب اسلامی هستند، تاکید کرد: راه برون رفت از فتنه انگیزی استکبار جهانی عمل به سیره و منش پیامبر رحمت و مهربانی و اطاعت از دستورات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای است.

 

شاعر آئینی اهل سنت: زنجیره اتحاد بزرگترین حصار در برابر نفوذ دشمنان است

آخوند قربانقلی قرجه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ستون اسلام بر پایه وحدت بنا شده و اگر وحدت صحابه پیامبر (ص) در پیروی از دستورات ایشان در صدر اسلام نبود، امروز اثری از اسلام، قبله و کتاب قرآن وجود نداشت.

شاعر آئینی اهل سنت گلستان ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام در زمانی که قبایل عرب فرزندان دختر خود را زنده به گور می‌کردند، صحابه را به وسیله اخلاق حسنه دور هم جمع و وحدت را ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: پیامبر با اخلاق نیکوی خود ابتدا وحدت را در جامعه را ایجاد کرد و بعد از آن با کمک وحدت ایجاد شده در صفوف مسلمین توانست در برابر هجمه‌های بدخواهان بایستد و درخت اسلام را به ثمر بنشانند.

روحانی اهل سنت گمیشان گفت: شیعه و سنی هر دو رو به یک قبله نماز می‌خوانند و کتاب قرآن و پیامبر مشترک دارند و این مشترکات مهم و ارزشمند عاملی برای اتحاد آنها است.

قرجه تصریح کرد: در دوران هشت سال دفاع مقدس شیعه و سنی زیر پرچم جمهوری اسلامی در مقابل رژیم بعث عراق جنگیدند و شیعه و سنی هر دو شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کردند و با اتحاد خود باعث پیروزی انقلاب اسلامی ایران شدند.

وی تصریح کرد: زنجیره اتحاد و برادری که دور تا دور کشور ما کشیده شده بزرگترین حصار در برابر نفوذ دشمنان نظام است.

شاعر آئینی اهل سنت گلستان گفت: اتحاد و همدلی مردم گلستان بسیار محکم و در کل کشور نمونه است و مردم شیعه و سنی آنچنان با هم اتحاد دارند و خو گرفته‌اند که مسئله شیعه و سنی در استان ما مطرح نمی‌شود.

قرجه عنوان کرد: ما باید قدر وحدت موجود در گلستان را بدانیم و هر روز آن را مستحکم‌تر کنیم تا فرزندانمان شاهد این لحظات بوده و الگوبرداری کنند و وحدت نسل به نسل در جامعه گسترش یابد.

 

تداوم و پایداری نظام اسلامی در گرو حفظ وحدت است

رحیم آخوند صمدی، امام جمعه اهل سنت یکه سعود شهرستان رازوجرگلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: هفته وحدت یک نعمت الهی برای مسلمانان است.

وی گفت: مقام معظم رهبری، به عنوان رهبری دلسوز و خادم اسلام، خدمات شایسته‌ای برای کشور و مسلمین انجام داده اند و همه علمای دینی وظیفه دارند که این عزت و سربلندی کشور را با اتحاد و یکدلی حفظ و روحیه امید به آینده را در جامعه باز گوکنند.

امام جمعه اهل سنت یکه سعود شهرستان رازوجرگلان افزود: یکی از نعمت هایی که خداوند در قرآن کریم تذکر می دهد، نعمت امنیت و تألیف قلوب است که ما در جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب، دارای وحدت عملی در گفتار و عمل هستیم.

وی افزود: همچنین نباید فراموش کنیم که در این برهه از زمان، تداوم و پایداری نظام اسلامی، در گرو حفظ وحدت، یکپارچگی و پیروی از آرمان های امام (ره) و منویات مقام معظم رهبری است.

آخوند صمدی گفت: میلاد رسول اکرم (ص) و هفته وحدت، از نعمت های بزرگ خداوند به ایرانیان است و شکر این نعمت ارزشمند، حمایت از آرمان های امام خمینی (ره) و منویات مقام معظم رهبری است.

وی خاطرنشان کرد: باید به این مسأله هم توجه داشته باشیم که امروز سکان دار وحدت در جهان اسلام؛ جمهوری اسلامی ایران و حضرت آیت الله امام خامنه ای هستند و برخی از حکام کشورهای اسلامی فقط در مقام حرف به دنبال اتحاد و وحدت با مسلمانان جهان هستند.

این عالم اهل تسنن بیان داشت: این حکام در واقعیت به دامان دشمنان اسلام پناه می برند و در حالی که مسلمانان بسیاری در اقصی نقاط جهان در فقر و بیچارگی بسر می برند و ثروت های مادی و معنوی خود را خرج دشمنان و بدخواهان وحدت می‌کنند.

وی گفت: نباید فراموش کنیم که این تنها ایران اسلامی و در رأس آن امام خمینی و رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و هستند که از ابتدای پیروزی انقلاب، بنای خود را بر حمایت از مسلمانان مستضعف جهان قرار دادند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نکردند.

 

 

صبح امروز نیز به مناسبت گرامیداشت هفته وحدت علما، معتمدان و سران طوایف سیستان و بلوچستان در زاهدان گرد هم جمع آمدند تا به دشمنان بفهمانند هیچ رخداد و دسیسه ای نمیتواند میان مردمان شیعه وسنی سیستان و بلوچستان رخه ایجاد کند.

در بخشی از بیانیه همایش علما، معتمدان و سران طوایف سیستان و بلوچستان نیز آمده است: «ایجاد دبیرخانه دایمی وحدت اسلامی در زاهدان پایتخت وحدت اسلامی و بهره گیری از ظرفیت اندیشمندان فریخته و برگزاری همایش در سطوح استانی کشوری و بین المللی می تواند راه گشا باشد دشمن سعی در ایجاد اختلاف و تفرقه بین امت اسلامی به ویژه در پایتخت وحدت اسلامی را دارد و می خواهد با ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی به این خواسته باطل خود برسد اما همیشه هوشیاری و اتحاد مردم سبب باطل آنان گردیده است.

زیرا شیعه و سنی همیشه درکنار هم با سربلند زندگی خواهند کرد تنها راهی که بتوان دشمن را نامید ساخت ایجاد اتحادی قوی میان اقوام و طوایف استان است تلاش علما و اندیشمندان شیعه و سنی برای تقویت مبانی اسلامی ستودنی است اما برای خنثی کردن توطئه دشمنان در این منطقه حساس ضرورت دارد علما بیش از پیش مسئله وحدت و فراهم کردن زمینه مشارکت اجتماعی را در جامعه تبیین نمایند.

مردم شریف و متدین سیستان و بلوچستان به خوبی واقف هستند که با وجود علما آگاه شیعه و سنی ائمه جمعه و جماعات سران طوایف معتمدین و صحبان قلم و بیان، تلاش دشمنان نمی تواند موجب برهم زدن وحدت و انسجامی که بر عمق جان انها ریشه تنیده است باشد و دشمنان هر بار شکستی سخت تر از گذشته متحمل می شوند. سیستان و بلوچستان همواره به عنوان منادی وحدت و زاهدان به عنوان پایتخت وحدت اسلامی در کشور شناخته می‌شود.»

همچنین در شهرستان تایباد استان خراسان رضوی نیز، اجتماع بزرگ امت رسول الله(ص) با حضور بیش از ۵۰۰ نفر از علمای شیعه و اهل سنت شهرستان‌های تلفیقی خراسان رضوی برگزار شد.

انتهای پیام/ع


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + بیست =